Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Är så less en del av mina brukare...

Jag jobbar också med människor (dock inte med vård). Det är självklart för mig att vara tillmötesgående och ge så god service som möjligt. MEN jag kan också bli irriterad på en del som är överdrivet petiga eller verkar tro att de befinner sig på lyxhotell. För det finns ju faktiskt en gräns, vad personalen kan erbjuda och hur mycket personalen kan slå knut på sig själv. Kunden har inte alltid rätt. Jag blir ibland full i skratt när jag läser inlägg som "byt jobb!" så fort någon gnäller av sig. De verkar inte inse att om alla följde det rådet, bara för att de inte orkade vara några supermänniskor, skulle det knappt finnas någon personal kvar...

• fornminne
    sextiotalist skrev 2019-03-11 13:54:16 följande:
    Det var inställningen jag gjorde att jag tyckte hon kunde byta jobb. Att de skulle vara tacksamma.

Det klart att det finns personal med helt fel attityd. Dem har man ju också mött. Tyvärr gör den skriande personalbristen i många tunga yrken att även "fel" personer anställs. Vilket gör jobbet ännu tyngre för de som är duktiga och engagerade, de får ofta mer ansvar osv. Jag förstår att de får nog ibland. Sen är det inte rätt att ta ut det på brukarna. Men mer tid och resurser behövs, samt bättre arbetsmiljö, om inte all bra personal ska försvinna på sikt.
  • fornminne
    Anonym (.) skrev 2019-03-11 14:17:49 följande:
    Ja dessa stackars pensionärer som har det så dåligt i äldrevården idag, undra hur det skulle bli utan personal?

Jag har tänkt på det ibland. Vad skulle hända om alla undersköterskor, alla personliga assistenter mfl, bara reste sig upp och gick? Självklart ska man behandla de man jobbar för med respekt, men det finns en gräns som sagt.
Svar på tråden Är så less en del av mina brukare...