• Anonym (Funderar)

Namnet Johan

Vill ha ett traditionellt namn från släkten och gillar Johan som min farfars far hette. Det är ju dock rätt vanligt bland 70 och 80-talister?

Är det tidlöst eller blir det konstigt på en bebis född 2019?

• Svar på tråden Namnet Johan
  • prematur mor

Har en Johan född 2011. Enda på skolan med namnet, blir unikt än dagens nams som alla heter som ska va ovanliga.

• Anonym (Jj)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-03-11 13:47:02 följande:

Jättevackert namn som passar bra på både nyfödda och vuxna! Jag hade gärna gett min son namnet Johan men vi heter Johansson i efternamn så så det hade blivit lite tårta på tårta. Tycker absolut du ska välja det namnet.

Tycker ni ska kalla en son Johan Johannes Johansson. Blir nästan andfådd bara att rabla det :D
  • flygrl

Tycker Johan e ett riktigt fint, klassiskt namn som känns rätt tidlöst. Kör på det!

• Anonym (Funderar)

Oj, vad många positiva reaktioner, roligt!

Någon föreslog Karl eller Gustaf som är lite mer nymodernt men jag tycker att båda namnen låter för hårda, jag har en grej för att dom ska vara ett mjuka/vackra att uttala.

John har också föreslagits och farfars bror hette det, vad tycker ni om John?

Eller Paul? En annan bror till honom. Det är också en hangup för mig, att jag gärna tar ett släktnamn :)

Min mans förslag är väldigt excentriska, det är namn som egentligen inte är namn och garanterat ingen annan heter (alltså inte så kallade unika namn som många ändå heter).

Han bryr sig inte om vad alla andra tycker men jag tänker att det är ju barnet som får stå ut med vad alla andra tycker i skolan och tonår och på jobbintervjuer, första mötet med eventuella svärföräldrar osv...

• Anonym ((Johans mamma))

Har ett litet Johan född 2012. Bara fått positiva reaktioner på namnet. Klassiskt och "rejält" men ändå unikt på så sätt att han är ensam om det på dagis (förutom 5 st pappor som heter Johan vilket han har mycket roligt åt ????).

Och som vanligt funkar inte smileys på FL. Att man aldrig lär sig....;p

• Anonym (jupp)

Jag tycker om både Johan, John och Paul. Rejäla, klassiska namn.

• Anonym (Funderar)

Hahaha <3

Anonym ((Johans mamma)) skrev 2019-03-11 20:54:29 följande:

Har ett litet Johan född 2012. Bara fått positiva reaktioner på namnet. Klassiskt och "rejält" men ändå unikt på så sätt att han är ensam om det på dagis (förutom 5 st pappor som heter Johan vilket han har mycket roligt åt ????).

• Anonym (Funderar)

Tack! Förvånad av så mycket positiv respons, ovanligt i namntrådar här vad jag har sett.

Anonym (jupp) skrev 2019-03-12 04:16:12 följande:

Jag tycker om både Johan, John och Paul. Rejäla, klassiska namn.

• Kusinen

Tidlöst uppfattar jag det inte utan väldigt generationsbundet. Så jag tror absolut kan uppfatta Johan som "udda" på ett barn, men det behöver ju inte vara fel för det. Jag är född på 70talet och minns mest att jag uppfattade namn som inte riltigt passade in i tiden som lite häftigt, minns särskillt en tjej som hette Sonja vilket jag tyckte var jättehäftigt.

Dessutom är det ju en del namn som endera ligger kvar under en väldigt lång tid som tex Sara och Hanna som är vanliga i min generation och som varit hyffsat vanliga ända sen dess och som är väldigt vanliga även nu.

• Anonym (Funderar)
    Kusinen skrev 2019-03-12 08:12:06 följande:

Tidlöst uppfattar jag det inte utan väldigt generationsbundet. Så jag tror absolut kan uppfatta Johan som "udda" på ett barn, men det behöver ju inte vara fel för det. Jag är född på 70talet och minns mest att jag uppfattade namn som inte riltigt passade in i tiden som lite häftigt, minns särskillt en tjej som hette Sonja vilket jag tyckte var jättehäftigt.

Dessutom är det ju en del namn som endera ligger kvar under en väldigt lång tid som tex Sara och Hanna som är vanliga i min generation och som varit hyffsat vanliga ända sen dess och som är väldigt vanliga även nu.

Hm, jag tyckte precis tvärtom. Är född på 80-talet och Minns en tjej som hette Annelie, tyckte att det lät så hemskt på en ung tjej på 20 som hon var då. Samma med dubbelnamn...

Vad tycker du om John eller Paul då?

Fyller på med fler förslag:

Olof, Henning, Theodor, August?

Johan, Erik och Fredrik :) Klassiska, vackra namn som funnits i norden till och från minst 1000 år. Funkar dessutom (tillräckligt) bra internationellt.

• Anonym (Funderar)
    Anonym ((Johans mamma)) skrev 2019-03-12 11:13:31 följande:

Johan, Erik och Fredrik :) Klassiska, vackra namn som funnits i norden till och från minst 1000 år. Funkar dessutom (tillräckligt) bra internationellt.

Tack <3 Kom på att jag var taskig som skrev vad jag tyckte om namnet Annelie på en jämnårig för 15 år sen, usch. Menade ju som jag tänkte då och inte nu men det var onödigt av mig.

Ja Erik tycker jag om också. Får se vad man kan få mannen att gå med på, haha.

Man tänker så mycket konstigt som barn. Tur man blir klokare med åren.....:D

Martin är ju också lite samma typ av namn förresten. Klassiskt och internationellt. Men Johan och Erik är överst på min topplista. Jon och John tycker jag inte har samma snits som Johan på något sätt :)

• Kusinen
    Anonym (Funderar) skrev 2019-03-12 09:06:25 följande:

Hm, jag tyckte precis tvärtom. Är född på 80-talet och Minns en tjej som hette Annelie, tyckte att det lät så hemskt på en ung tjej på 20 som hon var då. Samma med dubbelnamn...

Vad tycker du om John eller Paul då?

Fyller på med fler förslag:

Olof, Henning, Theodor, August?

Ja folk tycker ju olika. Men idag är barn vana "ovanliga" namn. Det är ju stor spridning mellan vad barn heter och det är ju inte alls ovanligt att vara ensammom sitt namn i klassen eller tom på skolan. Det är lite skillnad från ,im tid då det typ fanns 15 namn max i en klass på 30.

Det viktiga tycker jag är att ni känner er bekväma med namnet. Men kommer ni själva tycka att det är jobBigt om många av barnets tränare, läraee, andea föräldrar osv har samma namn är drt ju bättre med ett annat namn.

Personligen föredrar jag John, men det är ju min personloga namnsmak.
  • Nimzay

Tror för min del inte att det skulle låta speciellt konstigt eller så. Men dock tänker jag mig att Johannes i så fall kanske skulle låta aningen mer som strömmen typ, på ett barn som fötts nu eller nyligen, tänker mig liksom lite att det är fler barn som heter så just nu än Johan.

• Anonym (Tjej)

Min dotter föddes för tjugo år sen och fick namnet Sara som var väldigt vanligt i min generation (dvs 70/80-talet). Vi fastnade för namnet och struntade i "generationsfrågan". Jag blev rejält förvånad när vi väl hade valt namnet och fick höra både här och där att det var fler som gett sina barn samma namn. I en av klasserna hon gick i fanns det tre Saror (plus en lärare)!
    Det fanns f.ö. en eller två Johan i årskullen också så dessa klassiska namn återfinns i alla generationer.

Svar på tråden Namnet Johan