• Jitterbaggen

Förberedelser inför en arbetsintervju!

Med denna tråd hoppas jag att vi kan tillföra varandra ovärderliga tips inför en arbetsintervju.

Jag tycker alltid att det är svårt att förbereda sig, man funderar på vad kommer de fråga vad vill de höra och vad ska jag svara eller vad bör jag svara. Många säger: "Var bara dig själv." Jaha men när jag varit på intervjuer har jag har varit mig själv, men ändå inte fått nått jobb.

Kom med era tips!! Det kanske rent av finns någon här som ofta ger anställningsintervjuer som kan dela med sig av vad man är ute efter.

Kan väl tillägga att jag har ett jobb, men jag söker nytt, och detta jobbet fick jag inte genom en anställningsintervju utan genom en jag känner.

Hoppas att detta kan bli en jättelång tråd med massor av tips, så att alla som behöver kan bli oslag bara på arbetsintervjuer!!

• Svar på tråden Förberedelser inför en arbetsintervju!
  • Likah

Jag har faktiskt haft en himla tur och fått alla de jobb jag sökt.

Mina tips är:

- tänk igenom vilka frågor som kan komma och förbered svar på dem innan så att du inte sitter och hummar dig igenom samtalet

- det är inte bara de som ska välja dig - du ska välja dem också. Förbered ett antal frågor. Det visar att du är intresserad och har krav på din arbetsplats.

- balansgången mellan att framhäva sig själv och inte verka stöddig kan vara hårfin. Försök att framföra dina positiva egenskaper på ett ödmjukt sätt.

- argumentera för varför ditt sätt och dina egenskaper passar just denna arbetsgivare

- var inte för rädd när det gäller löneanspråk. Att begära en relativt hög lön innebär att du värderar dig själv och din kompetens. De ratar dig inte om du begärt en hög lön om de gillar dig i övrigt.

- om de frågar efter dina dåliga egenskaper - säg sådana som också kan vara positiva. T.ex. envis, otålig (vill att saker ska hända fort)

- försök att visa att du har en positiv grundsyn och väljer att så möjligheter istället för problem.

Lycka till!

• Jitterbaggen

Ojdå, det var inte dåligt att ha fått alla jobb du sökt!

Jättebra tips!!

Jag har inte blivit kallad på någon intervju än, men jag har sökt ett jobb där jag hoppas på att få komma. Ringde upp VD:n innan jag skickade ansökan och pratade lite med honom om tjänsten, så jag hoppas att han kommer ihåg mig!

Det här med att ställa frågor brukar jag tänka på, men oftast så kan jag aldrig komma på några.

Jag är nog dålig på att framhäva mig själv, jag vill inte verka vara stöddig så istället tar jag ett steg tillbaka, och det är inte bra!

Svar på tråden Förberedelser inför en arbetsintervju!