• choklad

Deklaration till revisor - hur??!

En lantbruksfastighet är precis som vilket företag som helst, dvs allt ska bokföras. Regeln är att bokföring ska göras löpande. Att spara allt i en pärm som lämnas till redovisningskonsulten är alltså egentligen inte ok, även om jag vet att många med ett fåtal verifikationer gör så. Som du skriver så är det så att konsulten då måste bokföra allt innan hen kan deklarera. Har du årsmoms och inte redan har deklarerat din moms så ska det också göras en momsdeklaration. Jag skulle kontakta en redovisningsbyrå omgående och hålla tummarna att de kan pressa in dig i ett redan tajt schema. De kan då också förklara vad du framöver bör göra löpande för att följa lagen och underlätta vid nästa års deklaration.

• choklad
    Mackan87 skrev 2019-03-13 15:50:06 följande:

Tack för er input! Ska genast kontakta en redovisningsbyrå! ????

Har hört att det kostar litegrann att lämna in till en konsult för att göra deklaration, men trodde de tog en fast summa? Eller är det så att det först är en timpenning för allt jobb och sen ytterligare ett fast belopp bara för att lämna in deklarationen?

Det kan säkert vara olika, men där jag jobbade som konsult tog vi betalt per timme för bokföringen, bokslutet och deklarationen (med olika timtaxor). Det lär bli dyrare första året eftersom du ska läggas in i alla system och liknande. 
Svar på tråden Deklaration till revisor - hur??!