Inställda umgängen
Jag har nog gått emot alla tidigare och ändå försökt vara så ärlig som möjligt mot min dotter när hon har frågat. Dottern har en pappa som sviker mer i perioder. Han har skyllt på att han måste jobba extra på helgen, men egentligen har det nog varit ett svepskäl att umgås mer intensivt med nya flickvänner. Han har också velat öka upp umgänget när det kommit en ny in i bilden för att skapa en snygg image. Tyvärr håller det inte så länge.
Har han varit sjuk har hon fått veta det, har han valt att påstå sig jobba, så är det skälet jag angett när hon frågat. Det räcker med att hon behövt bli besviken över att han ställer in i sista stund. Jag har ingen lust att få skulden för det längre, för dottern vänder pappans tillkortakommanden mot mig och jag har fått lägga timmar på att trösta henne när hon ställt in sig och sett fram emot att åka. Så nu får pappan förklara för henne och ta en del av hennes tysthet och ledsenhet. Hon är 8,5 år. Blir hon ledsen först efteråt har jag skrivit ett mess och påtalat det, för han behöver veta vad hans görande har för konsekvenser.
I helgen försökte han ställa in halva umgänget med att han var vrålförkyld. Jaha, tyckte jag. Ja, jag är ensam med alla tre barnen hela helgen, tyckte jag. Då ändrade han sig och tog henne ändå. Sedan ifrågasatte han om jag skickat med badkläder. Nej, det räknar jag med att du har. Sur som sjuttan blev han och rivstartade iväg. Efter helgen berättade dottern att han ändå orkat till Jönköping och tittat på möbler till rummet hon väntat på i snart 8 år. Sin nya flickvän orkade han också presentera, så det var nog inte så farligt. De senaste två helgerna har han hört av sig att han blir lite sen (underförstått att han sovit hos flickvännen).
Påskhelgen skulle vi byta då vi har tid att åka till barnens morföräldrar, men ta igen helgen kunde han inte förrän i maj. Antagligen är det flickvännen och hans fritidsintressen som ställer till det. P g a dem har han ställt in eller ändrat umgänget förr. Bio med flickvännen har varit viktigare än lördag till söndag-umgänge varannan helg också ...