• Äldre 13 Mar 15:40
    3843 visningar
    8 svar
    8
    3843

    Badblöja, engångs eller flergångs?

    Hej!
    Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av både badblöja som går att använda flera gånger samt engångs badblöjor.

    Vilka är säkrast? 
    Jag har tänkt att flergångs skulle man behöva två av, eftersom det inte går att tvätta byxan i simhallen. Engångs verkar mer praktiskt eftersom den bara är att slänga. Men bättre för miljön med flergångs. Samtidigt vill jag ju ha den som är säkrast.

    Vilka är era erfarenheter?


     

  • Svar på tråden Badblöja, engångs eller flergångs?
  • Äldre 13 Mar 16:45
    #1

    Om det är babysim du ska på så funkar inte engångs, för dem sjunker man med eftersom de drar åt sig vatten vilket den som är som en badbyxa inte gör. Engångs var inte tillåtet i vårt badhus. Vet att andra badhus har andra regler.

  • Äldre 13 Mar 16:45
    #2

    På stranden har vi använt engångs ibland.

  • Äldre 13 Mar 18:08
    #3

    Jag har använt båda och jag tycker att flergångsvarianten är mycket mer praktisk. De där engångspaketen var svåra att få tag på, i alla fall i den storleken som man behövde för dagen, och fler än en gång blev reserverna blöta och sandiga innan de ens blev använda (fast det säger kanske mer om mig och min familj än om blöjorna). På vårt badhus fick vi ändå inte slänga några blöjor så man fick ändå släpa med sig de använda blöjorna hem igen.

    Flergångs slängde jag bara i tvätten mellan varven och sedan var de som de övriga badkläderna.

    Under alla mina år med simmande och badande bebisar har inte en enda bajsat i vattnet, så jag har ingen erfarenhet av hur de olika alternativen hanterar det.

  • Äldre 16 Mar 10:00
    #4

    Har bara använt badbyxevarianten och var supernöjd. Jag kunde inte se nån fördel med engångs (jo, om man hade glömt badbyxora hemma och det gick att köpa en en enda engångs på badhuset)

  • Äldre 16 Mar 10:01
    #5

    Har bara använt badbyxevarianten och var supernöjd. Jag kunde inte se nån fördel med engångs (jo, om man hade glömt badbyxorna hemma och det gick att köpa en en enda engångs på badhuset)

  • Äldre 19 Mar 22:48
    #6
    Trippelmamma76 skrev 2019-03-13 16:45:01 följande:

    Om det är babysim du ska på så funkar inte engångs, för dem sjunker man med eftersom de drar åt sig vatten vilket den som är som en badbyxa inte gör. Engångs var inte tillåtet i vårt badhus. Vet att andra badhus har andra regler.


    Vi ska inte på babysim, familjen ska bada tillsammans. 
    Jag läste på ett badhus hemsida att man bara fick använda godkända badblöjor, men det framgick inte vad som var godkänt, men på det du beskriver verkar det inte alltid vara okej med engångs.
    Tack för ditt svar.
  • Äldre 19 Mar 22:50
    #7
    nirakanna2 skrev 2019-03-16 10:00:53 följande:

    Har bara använt badbyxevarianten och var supernöjd. Jag kunde inte se nån fördel med engångs (jo, om man hade glömt badbyxora hemma och det gick att köpa en en enda engångs på badhuset)


    Tack för ditt svar. Vi kommer antagligen köra på badbyxa och ta med oss någon engångs för ifall att vi behöver någon extra.
  • Äldre 19 Mar 22:52
    #8
    scanmia skrev 2019-03-13 18:08:43 följande:

    Jag har använt båda och jag tycker att flergångsvarianten är mycket mer praktisk. De där engångspaketen var svåra att få tag på, i alla fall i den storleken som man behövde för dagen, och fler än en gång blev reserverna blöta och sandiga innan de ens blev använda (fast det säger kanske mer om mig och min familj än om blöjorna). På vårt badhus fick vi ändå inte slänga några blöjor så man fick ändå släpa med sig de använda blöjorna hem igen.

    Flergångs slängde jag bara i tvätten mellan varven och sedan var de som de övriga badkläderna.

    Under alla mina år med simmande och badande bebisar har inte en enda bajsat i vattnet, så jag har ingen erfarenhet av hur de olika alternativen hanterar det.


    Tack för ditt svar. Vi kommer använda badbyxa och ta med engångs som reserv
    Har också märkt att engångsblöjorna kan vara lite svåra att hitta.
Svar på tråden Badblöja, engångs eller flergångs?