• ALLIEVERDO

Kan man byta endast våtrumsmatta när man har våtrumtapet också

Hej,

Vi har ett 70 tslshus med brun badrums matta, men okej fin våtrumtapet.

Vi tänkte ta bort badkaret och ville då passa på att byta färg på golvet.

Men blev osäker på om det går att fixa lätt o h billigt eller om jag får stå ut med den bruna mattan. Blev osäker på om det går att byta eendast mattan elelr. Måste man även byta väggen då?

Rummet är 4 kvadrat.

Vad kan drt gå på I tid och pengar för en msttläggsre

• Svar på tråden Kan man byta endast våtrumsmatta när man har våtrumtapet också
  • Coccolina

Vad jag lärt mig så bryter du våtskiktet när du gör det och då är det inte om längre... Du måste byta allt eller inget.

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Långbenopluto
    Coccolina skrev 2019-03-14 19:58:00 följande:
    Vad jag lärt mig så bryter du våtskiktet när du gör det och då är det inte om längre... Du måste byta allt eller inget.
    Precis, allt måste bytas.
  • Magnefico
    Långbenopluto skrev 2019-03-15 07:26:59 följande:

Precis, allt måste bytas.

Så svart och vitt verkar det inte vara. Hade en plattsättare inhyrd för 2 månader sedan. Enligt honom så går det åtminstone att byta klinkergolv utan att samtidigt riva kaklade väggar. Dock måste du ta bort nedersta raden kakel på väggarna så att du får ett överlapp på det gamla och nya tätskicktet.

Dock tror jag inte att det är möjligt att få loss en matta från 70-talet utan att samtidigt förstöra den.

Som svar på TS fråga så skulle jag gissa att det kostar 20-25000 kr efter rot att byta våtrumsmatta+tapet i ett 4 kvm rum. Detta inkl. Material.
  • Erla

Kolla upp möjligheten att måla om istället :) annars tror jag också att det blir allt eller inget och ska du då göra allt kan du också lika gärna byta ut brunnen, om den inte blivit bytt de senaste decennierna. Känns som att badrum är svåra att budgetrenovera, om de är "gamla".

• ALLIEVERDO

Tack alla för svaren..

Nu börjar jag också fundera på om man kan måla på sådana golv och väggar.. Att måla I badrum går ju, men tänkte just på sådant material. Någon som vet? Måste ju iaf vara speciell färg om man ska kunna duscha på och bredvid det.

Eller finns det andra förslag

• LillaMi81

Har badrummet aldrig blivit renoverat sedan det byggdes för 40-50 år sen så skulle jag definitivt byta alla ytskikt. Rekommendation är väl att våtrumsmatta/tapet ska bytas efter 20 år och kakel efter 40. Går såklart att tänja på gränserna, men det är kanske lite väl gammalt? Kan bli problem med försäkringen om ni får en fuktskada som sprider sig.

• ALLIEVERDO
    LillaMi81 skrev 2019-03-15 10:18:27 följande:

Har badrummet aldrig blivit renoverat sedan det byggdes för 40-50 år sen så skulle jag definitivt byta alla ytskikt. Rekommendation är väl att våtrumsmatta/tapet ska bytas efter 20 år och kakel efter 40. Går såklart att tänja på gränserna, men det är kanske lite väl gammalt? Kan bli problem med försäkringen om ni får en fuktskada som sprider sig.

Har tyvärr inte råd att göra om badrummen. Skulle vilja och behöva göra om båda 2 eg.

Men detta med försäkringen.. Menar du om vi skulle måla på det och risken för fukt då skulle bli problem med försäkring e eller menar du att det kan bli problem med försäkring osv även om vi inte gör nåt, pga antal år det har på backen så att säga? Tror inte de gjort om något. Har bara hatt huset i 3år.
  • felix le chat
    ALLIEVERDO skrev 2019-03-15 13:50:36 följande:
    Har tyvärr inte råd att göra om badrummen. Skulle vilja och behöva göra om båda 2 eg.

Men detta med försäkringen.. Menar du om vi skulle måla på det och risken för fukt då skulle bli problem med försäkring e eller menar du att det kan bli problem med försäkring osv även om vi inte gör nåt, pga antal år det har på backen så att säga? Tror inte de gjort om något. Har bara hatt huset i 3år.
    Tror inte du får många ören på försäkringen på ett gammalt badrum.
    Självrisk plus åldersavdrag gör att du får betala allt själv.

Men åter till det rent praktiska:
    Klart du kan riva ut den gamla plastmattan, flytspackla golvet, byta golvbrunn och
    lägga ny plastmatta eller klinkers. Lite pyssel att få till skarven mellan gamla tapeten och nya golvet men är man inte för petig så funkar det.

Men det är inte en godkänd åtgärd enligt reglerna.

Jag har själv lagt klinkers på en gammal plastmatta för 15 år sedan och det håller
    ännu.
  • Coccolina
    felix le chat skrev 2019-03-15 14:17:32 följande:
    Tror inte du får många ören på försäkringen på ett gammalt badrum.
    Självrisk plus åldersavdrag gör att du får betala allt själv.

Men åter till det rent praktiska:
    Klart du kan riva ut den gamla plastmattan, flytspackla golvet, byta golvbrunn och
    lägga ny plastmatta eller klinkers. Lite pyssel att få till skarven mellan gamla tapeten och nya golvet men är man inte för petig så funkar det.

Men det är inte en godkänd åtgärd enligt reglerna.

Jag har själv lagt klinkers på en gammal plastmatta för 15 år sedan och det håller
    ännu.
    Problemet är ju att om det inte är godkänt enligt reglerna så gäller inte försäkringar och dessutom kan det bli problem om man skall sälja.... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • felix le chat
    Coccolina skrev 2019-03-15 14:26:04 följande:
    Problemet är ju att om det inte är godkänt enligt reglerna så gäller inte försäkringar och dessutom kan det bli problem om man skall sälja.... 
    eftersom TS hus är så gammalt och original våtrummen är kvar så får hon inget på försäkringen ändå.

Mina föräldrar sålde sitt -80 tals hus helt orenoverat med friskrivningsklausul för dolda fel och jag tror att det max blev 100-150.000 kr billigare pga av det.
    Skulle dom bytt tak, nytt kök, 2 nya badrum, nya fönster osv skulle det säkert
    kostat 600.000 kr.
Svar på tråden Kan man byta endast våtrumsmatta när man har våtrumtapet också