• Anonym (Äpplet)

När man inte är nöjd i sin relation

Hej alla,

Jag vet inte ens vart eller hur jag ska börja. Kort bakgrund är väl att jag varit tillsammans med min sambo halva livet och tillsammans har vi 2 barn under 3 år. Innan vi fick barn var jag ganska tillfreds med livet, vilket jag nu i efterhand tror berott mycket på att jag haft så mycket egentid och gjort väldigt mycket ihop med mina vänner. Då har inte problemen jag kommer beskriva nedan varit lika synliga.

Min sambo är väldigt snäll, generös och en bra pappa. Vi bråkar sällan och får vardagen att gå ihop hyfsat enkelt. Men... jag blir galen på att han inte har några drömmar, ambitioner och vill något med livet. När vi träffades var han väldigt ambitiös och hade siktet inställt på vilken framtida utbildning och karriär han skulle ha. Det är en lång utbildning och ett ?statusyrke? och jag föll mycket för att han hade en dröm. Denna dröm uppnådde han för nästan 10 år sedan och det känns som att då blev han nöjd med livet.

Han vill nog helst av allt att morgondagen bara ska vara så lik gårdagen som möjligt. Varje dag känns som samma jävla dag och jag blir tokig! Ser honom sittandes i soffan kväll eller kväll framför någon ny serie. Utan mig hade vi nog ALDRIG gjort något annat än typ vara hemma, ute i närområdet eller åkt och handlat. Han planerar aldrig en aktivitet. Och många gånger när jag styrt upp något som vi drar iväg på så upplever jag att han gör det som på nåder och att det är så jobbigt. Och absolut - ibland är det svinjobbigt att göra saker med småbarn, men man får väl ta det för vad det är.

När jag tänker tillbaka så är det nog alltid jag som har planerat våra semestrar. De senaste tre somrarna har vi inte ens lämnat vår hemstad (och då har vi absolut ekonomi för att kunna göra något annat).

Vi har pratat bröllop i flera år, men jag vet att det bara kommer vara jag som får planera allting och jag vill ju att han ska VILJA vara med och planera en sådan dag. Åtminstone ha någon önskan. Det handlar mer om att jag ska lägga fram ett färdigt förslag med en prislapp som han kan säga ja eller nej till. Och att jag inte gjort det beror kanske på att jag faktiskt inte vet om jag vill gifta mig med honom...

Allt som fixas hemma görs på mitt initiativ (med inhyrd arbetskraft). Vi har båda tummen mitt i handen, men jag har ändå en vilja av att vi tillsammans skulle kunna ta tag i något pyttelitet renoveringsprojekt hemma och testa oss fram. Det behöver inte bli perfekt - känner att det vore roligare att lära sig än få ett perfekt resultat. Han tycker att jag är en sådan som lätt snöar in mig på nya grejer hela tiden. Det stämmer litegrann. Men herregud, man behöver väl inte alltid ta livet så seriöst. Hellre testa på en massa olika saker än ALDRIG prova något nytt.

Det är ju så mycket mer och det går inte att få ner allt, framförallt inte känslan jag har, bara såhär. Han är ju som han är och jag kan inte se hur han skulle ändra sig. Och jag känner att jag ?nöjt? mig tillräckligt länge nu. Jag vill så mycket mer med livet. Jag har drömmar och mål!

Någon mer som varit/är i en liknande sits? Skriv här eller skicka pm.

• Svar på tråden När man inte är nöjd i sin relation
  • Anonym (Eeep!)

Det låter ju onekligen som om du valt fel man för dig själv. Själv hade jag blivit vansinnig av att ha dig som partner, och jag tror att jag är den kvinnliga versionen av din sambo. Skäms

Jag mår bra av att sitta hemma och mysa, föredrar att lägga pussel, läsa sagor, rita, pyssla med lego, göra olika hemma-experiment (Beppes lådor är hett tips) osv. Och några turer till lekplatsen.
    Jag vill inte åka till stuga eller ut och resa eller liknande, speciellt inte med barnen eftersom jag vet att det kommer bli mer skrik och bråk och konflikter än med de vanliga rutinerna. När de väl blir lite äldre (8-10 kanske) och mer självgående så kan sådant bli kul.
    Inte heller är jag intresserad av att hemmafixa, varför ska jag hålla på med en massa saker jag inte vill göra om jag kan betala någon annan att göra det?

• Anonym (Äpplet)
    Anonym (Eeep!) skrev 2019-03-15 08:53:18 följande:

Det låter ju onekligen som om du valt fel man för dig själv. Själv hade jag blivit vansinnig av att ha dig som partner, och jag tror att jag är den kvinnliga versionen av din sambo.

Jag mår bra av att sitta hemma och mysa, föredrar att lägga pussel, läsa sagor, rita, pyssla med lego, göra olika hemma-experiment (Beppes lådor är hett tips) osv. Och några turer till lekplatsen.

Jag vill inte åka till stuga eller ut och resa eller liknande, speciellt inte med barnen eftersom jag vet att det kommer bli mer skrik och bråk och konflikter än med de vanliga rutinerna. När de väl blir lite äldre (8-10 kanske) och mer självgående så kan sådant bli kul.

Inte heller är jag intresserad av att hemmafixa, varför ska jag hålla på med en massa saker jag inte vill göra om jag kan betala någon annan att göra det?

Man blir så lätt missförstådd när man kortfattat ska beskriva en situation. Jag är också jättegärna hemma och lägger pussel, leker med duplo eller annat. Men jag syftar framförallt på tiden då barnen gått och lagt sig och vi skulle kunna göra något ihop (antingen för nöjes skull eller något ?vettigt? som måste bli gjort). Han kollar ju BARA på serier. Jag behöver inte flänga runt heller, men sitta hemma i en lägenhet när man har två månaders semester ihop!?

Vi behöver nödvändigtvis inte fixa allt hemma ihop heller. Men även om det ska anlitas hjälp är det jag som ska välja typ av golv/färg/whatever och kontakta firman. Det rör sig verkligen inte om några stora ?renoveringar?. Vi kan snacka tex att borra upp en hylla. Han kan inte och han tar inte tag i att det blir gjort heller.
  • Anonym (Äpplet)
    Pope Joan II skrev 2019-03-15 09:05:08 följande:

Har du också utbildat dig och gjort karriär? Arbetar du?

Jodå, det har jag. Har ett jobb jag trivs bra med och med en månadslön lite under 40? samt ett rätt bra nätverk, så jag skulle ju absolut klara mig själv om jag var tvungen.
  • Pope Joan II
    Anonym (Äpplet) skrev 2019-03-15 09:18:24 följande:
    Jodå, det har jag. Har ett jobb jag trivs bra med och med en månadslön lite under 40? samt ett rätt bra nätverk, så jag skulle ju absolut klara mig själv om jag var tvungen.
    Jag tänkte närmast på om det var så att han har underskott på ork medan du hade överskott, men om du också arbetar så låter det i stället som om ni har olika visioner av vad som är återhämtning och vad som ger energi. 

Jag tycker, precis som du, att det är väldigt tråkigt att sitta och slentriantitta på tv, så jag skulle också se det som ett problem om jag hade en man, särskilt när barnen dessutom är små, som tyckte att det gick före annat. Däremot hade jag inte tyckt att det var nödvändigt att han skulle initiera och ansvara för att en hylla blev uppsatt med mindre än att det var han som ville ha den uppsatt. 

Om han inte vill göra och uppleva saker och du ändå vill vara tillsammans med honom så får ni försöka träffa en överenskommelse om vad det han ändå skulle kunna tänka sig att gå med på under semestrar och övriga vardagsaktiviteter och så får du antingen göra saker ihop med vänner, som du tidigare gjorde, eller själv resten av tiden. Eller förstås, om du är färdig med honom, skilja dig. 
  • Anonym (Äpplet)
    Pope Joan II skrev 2019-03-15 09:26:42 följande:

Jag tänkte närmast på om det var så att han har underskott på ork medan du hade överskott, men om du också arbetar så låter det i stället som om ni har olika visioner av vad som är återhämtning och vad som ger energi. 

Jag tycker, precis som du, att det är väldigt tråkigt att sitta och slentriantitta på tv, så jag skulle också se det som ett problem om jag hade en man, särskilt när barnen dessutom är små, som tyckte att det gick före annat. Däremot hade jag inte tyckt att det var nödvändigt att han skulle initiera och ansvara för att en hylla blev uppsatt med mindre än att det var han som ville ha den uppsatt. 

Om han inte vill göra och uppleva saker och du ändå vill vara tillsammans med honom så får ni försöka träffa en överenskommelse om vad det han ändå skulle kunna tänka sig att gå med på under semestrar och övriga vardagsaktiviteter och så får du antingen göra saker ihop med vänner, som du tidigare gjorde, eller själv resten av tiden. Eller förstås, om du är färdig med honom, skilja dig. 

Att vi får energi av olika saker stämmer. Jag är dock en väldigt anpassningsbar person som tycker att det mesta är kul, även att sitta i soffan och kolla TV då och då. Men jag känner att jag har rättat in mig i ledet på tok för länge och att det bara är jag som kompromissar. Jag förstår inte hur man inte kan vilja mer med livet. Ha drömmar. Lära sig något nytt.

Problemet med när man ska försöka ge enstaka exempel av en mycket mer komplex situation är att andra hakar upp sig på detaljer. Självklart är inte problemet att han inte sätter upp en hylla! Men för att vidareutveckla det. Han har i flera månader nu sagt att ?vi? måste fixa bättre klädförvaring åt barnen och att ?vi? måste fixa lillens rum. Det är alltså någonting som HAN vill. Men jag har bestämt att denna gång tänker inte jag vara den som drar i projektet, för jag är så nyfiken att se om han kommer att ta tag i det. Jag har liksom styrt och fixat alla andra små projekt här hemma. Självklart är det även jag som har koll på barnvagnar, bilbarnstolar, förskola, ytterkläder etc. Naturligtvis hade det varit tusen gånger mer bekvämt om någon annan gjorde all research och bara presenterade färdiga alternativ att ta ställning till gång på gång. Gaah.. ja det är så mycket alltså och sista månaderna har jag tänkt på detta varje dag. Syftet med tråden var väl mest att komma i kontakt med andra som känner samma, snarare än pekpinnar och ?tips?.
  • Anonym (Ellan)

Ojoj! Känner igen mig!

Jag kan iofs förstå min make.. han är egen företagare.. och dessutom är det ett väldigt socialt jobb. Så jag fattar att han vill ta det lugnt när han är hemma. Och pyssla med sitt.

Oftast låter jag honom köra sitt race.

Men ibland blir jag trött! För det är jag som driver familjen AB..

Gör jag inget? Då blir inget gjort.

Vi träffades för 17 år sedan.. jag var 20.. och han 31..

Och vi har barn som är 16 och 13 ihop.. så det gick väldigt snabbt alltihop.

Just nu är vi en fas där det känns som att jag bara ger och ger..

Jag försöker hålla liv i vårt förhållande.. vill att vi ska hitta på saker ihop osv..

Men gör jag inget så händer det NADA..

Och jag vet inte hur länge jag orkar ge och ge..

Äldsta barnet har dessutom flyttat för att gå på gymnasiet..

Och yngsta drar ju också snart.. och vad har vi då kvar?

Ska vi sitta och glo på varandra? Eller bara hålla på med saker på varsitt håll?

• Anonym (Äpplet)
    Anonym (Ellan) skrev 2019-03-15 11:44:54 följande:

Ojoj! Känner igen mig!

Jag kan iofs förstå min make.. han är egen företagare.. och dessutom är det ett väldigt socialt jobb. Så jag fattar att han vill ta det lugnt när han är hemma. Och pyssla med sitt.

Oftast låter jag honom köra sitt race.

Men ibland blir jag trött! För det är jag som driver familjen AB..

Gör jag inget? Då blir inget gjort.

Vi träffades för 17 år sedan.. jag var 20.. och han 31..

Och vi har barn som är 16 och 13 ihop.. så det gick väldigt snabbt alltihop.

Just nu är vi en fas där det känns som att jag bara ger och ger..

Jag försöker hålla liv i vårt förhållande.. vill att vi ska hitta på saker ihop osv..

Men gör jag inget så händer det NADA..

Och jag vet inte hur länge jag orkar ge och ge..

Äldsta barnet har dessutom flyttat för att gå på gymnasiet..

Och yngsta drar ju också snart.. och vad har vi då kvar?

Ska vi sitta och glo på varandra? Eller bara hålla på med saker på varsitt håll?

Tråkigt att du känner igen

Man vill ju uppleva livet tillsammans med den man älskar. För mig handlar det inte om att vi ska göra något varje kväll, men på fredag eller lördagkvällen vore det ju trevligt att stänga av dumburken, öppna en flaska vin, prata, spela nåt spel eller vad som helst. Allt jag gör idag som är något annat än vardag gör jag ihop med mina tjejkompisar.

Det där med rodda familjen AB ja!! Fy så trött jag är på det. Och vad arg jag kan bli när jag tänker hur lätt livet måste vara för de som slipper och bara kan äta kakan!!

Jag vill inte sitta på ålderns höst och känns att ?tänk om jag bara passat på och levt mitt liv när jag kunde...?
  • Anonym (Ellan)
    Anonym (Äpplet) skrev 2019-03-15 12:04:01 följande:

Tråkigt att du känner igen

Man vill ju uppleva livet tillsammans med den man älskar. För mig handlar det inte om att vi ska göra något varje kväll, men på fredag eller lördagkvällen vore det ju trevligt att stänga av dumburken, öppna en flaska vin, prata, spela nåt spel eller vad som helst. Allt jag gör idag som är något annat än vardag gör jag ihop med mina tjejkompisar.

Det där med rodda familjen AB ja!! Fy så trött jag är på det. Och vad arg jag kan bli när jag tänker hur lätt livet måste vara för de som slipper och bara kan äta kakan!!

Jag vill inte sitta på ålderns höst och känns att ?tänk om jag bara passat på och levt mitt liv när jag kunde...?

Samma här! Behöver inte heller göra något varje kväll.. eller ens varje helg..

Men någon gång..

Och att få lite uppmärksamhet.. och inte bara när han vill ha sex typ.
  • Anonym (Ann)

Känns som att du valde din man pga hans yrkesval, hans status. Och länge räckte det, du hade dina vänner för att göra kul saker. Sedan skaffar ni barn och då helt plötsligt upptäcker du det du borde sett för länge sedan, eftersom du själv skriver att han slog sig till ro redan för 10 år sedan, dvs långt innan ni skaffade barn.
    Ni verkar inte passa ihop. D

Svar på tråden När man inte är nöjd i sin relation