• Anonym (Osäker)

Barn med virvel

Min dotter har långt, tjockt och lockigt hår. Hon har tjatat länge om att hon vill ha lugg, men jag är kluven då hon har en rejäl virvel i luggen och jag tror verkligen inte att luggen kommer ligga som hon vill. Jag provade att klippa lugg när hon var ett och den snurrade bara ihop sig och la sig bakåt. Jag tror att hon kommer ångra sig och bli ledsen efteråt, misstänker även en hel del utbrott i framtiden då hon har adhd och inte klarar motgångar.

Hur ska man göra? Försökt få henne att förstå att den inte kommer lägga sig som hon vill, men hon slutar inte tjata.

• Svar på tråden Barn med virvel
  • Anonym (AL)

Om hon tjatar så mycket så tycker jag att du ska låta henne skaffa lugg. Men var tydlig med vad du tror kommer ske, att hon kanske inte blir nöjd osv. Blir det inte som hon trott så är det inte hela världen, det är bara hår det växer ut. Det är ju skit bra att hon har en egen vilja och det tycker jag att du ska uppmuntra istället för att styra. Min mamma var likadan med mig när jag var liten, jag hade egna tankar och idéer om mitt hår som min mamma inte alls höll med om men som hon accepterade.

• cosinus

generellt sett så tycker jag att barn ska få bestämma över sitt eget hår. Det växer ut.

Men misstänker du att dottern kan ha problem att se hur det kan bli så förbered henne.

visa kort från när hon hade lugg sist
    prova igenom vilka frisyrer det blir om inte luggen blir som hon vill. Går den då fläta in i resten, blir det hårspännen. Låt henne prova ha dessa frisyrer någon dag var för att se om hon är ok med det.

Var tydlig, hon får klippa sig om hon vill men blir det inte som hon tänkt så är det de här frisyrerna som står till buds tills den växt ut och förklara också tydligt för henne ungefär hur länge det tar.

• Anonym (A)
    cosinus skrev 2019-03-15 12:59:42 följande:
    generellt sett så tycker jag att barn ska få bestämma över sitt eget hår. Det växer ut.

Men misstänker du att dottern kan ha problem att se hur det kan bli så förbered henne.

visa kort från när hon hade lugg sist
    prova igenom vilka frisyrer det blir om inte luggen blir som hon vill. Går den då fläta in i resten, blir det hårspännen. Låt henne prova ha dessa frisyrer någon dag var för att se om hon är ok med det.

Var tydlig, hon får klippa sig om hon vill men blir det inte som hon tänkt så är det de här frisyrerna som står till buds tills den växt ut och förklara också tydligt för henne ungefär hur länge det tar.
    Håller med. Visa henne ett foto hur det såg ut när du hade klippt lugg.
  • linani

Börja med att klippa en längre lugg. Tyngden hjälper håret på plats och ni ser hur den lägger sig.

Blir det bra kan ni bara klippa kortare. Blir det missnöje är en lång lugg enkel att fästa bak med spännen, diadem eller flätor. Dessutom växer den ut snabbare. 

• Anonym (Osäker)

Jag tänker inte hålla på och styla det, fungerar det inte av sig själv så gör det inte.

• Anonym (Samma här.)

Min dotter ville också klippa lugg. Hon har precis som din dotter tjockt och lockigt hår. Jag tog henne till frisören som genast avrådde henne och förklarade hur mycket jobb det är med en lugg. Hon klippte upp håret lite framtill och dottern var nöjd.

• Tow2Mater
    Anonym (Osäker) skrev 2019-03-15 19:58:39 följande:

Jag tänker inte hålla på och styla det, fungerar det inte av sig själv så gör det inte.

Hur gammal är hon? Det kan hon väl göra själv?
  • Anonym (Osäker)
    Tow2Mater skrev 2019-03-15 20:09:45 följande:

Hur gammal är hon? Det kan hon väl göra själv?

7.
Svar på tråden Barn med virvel