• Anonym (Ledsen)

    Ex narcissist förstör mitt liv

    Ni som har levt ihop med en narcissist och har barn med denne, och lyckats få ut honom/henne ur er liv, snälla läs detta och kom med era tips.

    Jag har varit gift med en narcissist i många år, har två barn med honom, en tonåring och en 6 åring. Har lämnat honom för gott 2 år sedan. Har ordnat liv och allt är underbart utan honom. Men han släpper inte taget...han jävlas fortfarande. Lite fakta:
    - han har ingen ny
    - vi har ingen fungerade umgänge för barnen
    - han är inte en "bra" pappa (ger barnen godis/skräpmat, borstar ej tänder osv)
    - han gör allt för att göra livet ett helvete för mig, han skar sönder mina bildäck 4 gånger sedan i somras
    - polisen gör inget eftersom de inte har bevis, dock registrerar de allt varje gång
    - han har dock kontaktförbud och får inte kontakta mig

    Jag behöver konkreta tips på vad jag kan göra, finns det någon tips/trick, vad som helst?
    Har läst mycket om narcissister, så jag vet hur de funkar osv. Har kört med "grey stone" metoden.

    Ser inget alternativ än att lämna landet snart.....det vill jag verkligen inte

  • Svar på tråden Ex narcissist förstör mitt liv
  • Anonym (Ledsen)

    Tack för era svar <3

    Jag känner igen det ni skriver och inser nu att barnen mår bättre bara hos mig. De vill inte ens träffa honom. Jag har varit otroligt bra på vara artig och opersonlig, och faktiskt hittat mig själv och mått riktigt bra. MEN idioten fortsätter, det har gått mer än 2 år. Han jävlas.

    Slutar dessa män aldrig?

    Jag börjar ifrågasätta om man verkligen inte ska reagera och vara tråkig för att han ska tappa intresset?

    Man kanske borde jävlas tillbaka?

    Hatar detta liv.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Pia) skrev 2019-03-30 16:29:37 följande:

    Jag har levt med en narcissist.

    Reagera inte. Le bara lite försiktigt. Han vill ha en reaktion. Ge inte honom det.

    Kameraövervaka bilen. Och helst fasaden också...


    Jag har nog tyvärr reagerat lite senaste tiden efter allt han gjort, måste nog dämpa lite och åter igen va tråkig.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jag med) skrev 2019-03-30 17:19:27 följande:

    Det är så jobbigt,jag har ochså tänkt att flytta långt bort,men kan inte lämna barnen.Ha extremt lite kontakt gällande barnen.Var tråkig,kort och bestämd i dina svar.Gå inte in i konflikt.Låt honom inte förstöra ditt liv.


    Han har tyvärr redan hunnit förstöra en stor del av mitt liv. Just därför blir jag arg och ledsen, vill inte slösa mer av min tid på honom.

    Men hellre ett sånt liv som jag har nu än att leva med honom. Trots allt är jag tacksam att jag sluppit fri frpn honom.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Förstår) skrev 2019-03-30 17:39:42 följande:

    Det vore bra om han hittade någon ny så du får vila, det blev en sådan skillnad (hemskt att säga för nu har ju någon annan ett helvete istället), man förtjänar frid.

    Jag läser ofta på om störningen så att jag inte glömmer bort mig, kunskap är makt. Det brukar bli lindrigare om man inte visar någon reaktion, men 2 år är lång tid. Ber han om något, visar att han vill ha ut något av dig ...? Vad i så fall?


    Exakt, vill så gärna att han hittar nån ny, men tvekar, han är nog inte den typen.

    Det har gått upp och ner, men han vill t ex skada mig ekonomiskt, lämnar barnen sent, kommer plötsligt med barnen.

    Skulle jag träffa nån är det kört. Han skulle döda mig.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (jag också) skrev 2019-03-30 17:44:53 följande:

    För mig är det 4 år, men han vill inte släppa kontrollen. Han har en ny, men de verkar fortfarande vara i "smekmånadsfasen". Han ringer och han kommer förbi. Skyller på att han vill träffa barnen, men det enda han gör är att fråga ut dem om vad jag sysslar med. om jag köpt något nytt eller om vi t ex möblerat om någonting.


    Mina barn berättar också om hur han frågar ut de om mig.

    4 år...är så lång tid. Hoppas att det blivit mildare.

    Såna människor borde straffas!!

    Läste nånstans att enda hoppet var när barnen var stora. Då kunde barnen säga ifrån och sköta all kommunikation och umgänge själv.

    Minsta är bara 6 år nu. När hon blir 10 år får jag kanske lite luft.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jag) skrev 2019-03-30 18:27:10 följande:

    Jag vill bara säga att jag förstår dig. Är i en liknande sits.


    Ledsen att höra.

    Att vi är så många.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jag med) skrev 2019-03-30 20:48:00 följande:

    Har du pratat med någon?Samtalskontakt,psygolog osv.Ge inte upp och du har rätt att må bra.


    Nej har inte pratat med nån, kanske borde. Men jag accepterar att det tar tid att läka, det känns ändå att det går åt rätt håll osv.

    Det som stör mig är att han inte släpper. Fick ett samtal nyss från okänt nummer. 100% säker på att det är han. Släpp och gå vidare....vad vill han
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Förstår) skrev 2019-04-06 16:10:14 följande:

    Han har en agenda och är tålmodig, han kommer att se det som en vinst om du reagerar på det han gör.

    Det är så de får deras energi (när de inte har någon som när deras grandiositet på annat sätt, som t ex en ny partner med lyxig livsstil och tjusig umgängeskrets t ex ... Då kan de svänga om helt, anpassa sig och bli hur mysiga som helst, hjälpsamma, "godhjärtade". Speciellt om just det förhållningssättet gynnar dem i deras nya relation.


    Exakt, han har en agenda. Han vill ju ha mig tillbaka. Han vill skada mig på alla möjliga sätt så att jag blir hjälplös och går tillbaks till honom. Detta sa han till mig en gång.

    Problemet med mitt ex är att han är ensam och har inget liv. Därför har han massor av tid att göra livet ett helvete för mig.

    Jag skulle t o m betala för att han skulle hitta en ny.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Förstår) skrev 2019-04-07 10:30:37 följande:

    Tre viktiga saker:

    Någon att älska (kan även vara en familjemedlem eller hund)

    Något meningsfullt att göra

    Något att se fram emot

    Fokusera på detta.

    ... samt: bygg(!) din umgängeskrets, din ekonomi din självständighet din självkänsla.

    Krymp med detta hans inverkan på ditt liv.

    Se honom som en jobbig kollega som inte hör till det som är viktigt i ditt liv.

    Du.

    //Kram 


    Åhhh tack för de kloka orden! Jo alltså en tankesätt kan verkligen ändra mycket. Ska tänka ?jobbig kollega? om honom.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Förstår) skrev 2019-04-07 15:43:38 följande:

    Toppen om det kan ha någon nytta, det hjälper för mig.

    Ja, om du föreställer dig att han "bara" är en jobbig kollega eller kund så får du distans och kan lättare tänka på att behandla honom "vänligt, artigt, sakligt och utan att blanda in privata känslor". Det är en förutsättning när man har att göra med narcissister och inte vill att de ska komma åt en och kunna använda sina härskartekniker så lätt. 


    Helt rätt, jag hade faktiskt gått vidare, inte tänkt på honom alls och all kommunikation var minimal, saklig och artig.

    Det enda problemet är när han skadar mig på riktigt. För ca en månad sedan blev jag av med ca 30.000kr pga honom. Trots detta har jag fortsatt vara artig, saklig osv mot honom, jag har inte ändrat min reaktion mot honom, men jag blev förstörd, sjukskriven, mådde dåligt osv. Dels för själva skadan och för att han fortfarande håller på.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Förstår) skrev 2019-04-08 18:07:21 följande:

    Hur lyckades han med det? Vilka hållhakar har han på dig ekonomiskt?

    Det kanske finns något du kan göra för att minimera risken att han skadar som han gör?


    Kan inte skriva ner detaljerna här men han tar sönder saker av värde. Utanför mitt hem som är mitt. Jag håller på att fixa övervakning nu, men det är dyrt, och utöver pengar kostar det mig tid och energi. Trots detta visar jag honom ingen reaktion. Utan väntar på att få fast honom på bar gärning så att han blir straffad.

    Men det påverkar ju mig såklart, ser så sliten ut pga allt detta.

    Måste nog lämna landet, finns ingen annan väg ut.
  • Anonym (Ledsen)

    Det finns en chans eller risk att mitt ex får fängelsestraff för något han gjort mot mig, vilket han minst sagt förtjänar.....men det skrämmer mig att han ska få denna straff och komma ut som en värre version av sig själv.

    Vad tror ni?? Kan ett sådant straff få honom att bli mer agressiv eller kommer det ha bra effekt, dvs att han inser sina fel och slutar lägga mer energi på mig.

  • Anonym (Ledsen)

    Tack för era svar. Mitt problem är lite på en annan nivå. Tack och lov är jag bra på ignorera honom och fokusera på mitt liv....tills nu.

    Detta knäcker mig. Kan inte köra barnen till skola, kan inte jobba, mår skit och är sjukskriven nu pga det.

  • Anonym (Ledsen)

    Det går inte bra...han har vunnit

    Han har förstört min egendom, och jag har ingen bevis. Detta är nåt som påverkar min vardag rent praktisk

    Hoppas det går bra i rätten för dig och dina barn. Tänk vilken frihet att slippa dessa monster.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Förstår) skrev 2019-04-12 21:03:15 följande:

    Jag tror tyvärr just nsp hör till de mest svårbehandlade störningarna. De vill inte förändras och har en snedvriden verklighetsuppfattning. Allt är alla andras fel (på riktigt alltså ...), varför skulle de då söka hjälp?


    Exakt! Sä funkar de. Man tappar hakan av att höra hur de kan omtolka en situation.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Narc) skrev 2019-04-13 09:48:12 följande:

    Ja precis.

    Jag tror att man måste ha levt med en narcissist eller stått den nära för att egentligen förstå hur det är. Det var många av mina vänner som sa att jag bara skulle packa ihop och dra. Det är väl inget svårt. Bo hos mig osv.

    När jag försökte förklara så såg jag att de bara trodde jag förhalade allt. Man är rädd. Rädsla förlamar en.


    Exakt. Och de kan hålla på i åratal. Det sorgliga är att det inte är över när man har lämnat de. Det blir nästan värre!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (alena) skrev 2019-04-13 21:34:00 följande:

    Hej TS

    Låter som du är väldigt ensam med dessa tankar. Har du testat att berätta för folk? Så det finns fler vittnen? Kanske nån släkting kan hjälpa till att låna pengar till en övervakningskamera? 

    Vet dina vänner? Din släkt? Vet folk? Försök prata med andra och våga be om hjälp (tex om du har ont om pengar, eller att du berättar att din exman förstör egendom så kanske de kan hjälpa på nåt sätt). Nyttja dit nätverk, stå inte ensam i detta! Lätta din börda!

    Kram


    Tack! Förr skulle jag inte vågat och skämmas för att berätta för andra och be hjälp. Men idag skäms jag inte, tvärtom har berättat för många och skäms inte. Det är inte mitt fel att det händer. Allt det praktiska med övervakning osv har jag provat men har tyvärr inte fått bra resultat av det ännu.
Svar på tråden Ex narcissist förstör mitt liv