Inlägg från: Snöoväder |Visa alla inlägg
  • Snöoväder

Skaffa barn efter att min visstidsanställning löpt ut?

Vad händer när man varit studieledig och får barn?

Har ju haft fast jobb i flera år men studerar just nu. Får man lägre då?

Jag kommer ju avbryta mina studier tillslut för att vara hemma och ta upp de igen om något år. Är det då bättre att avbryta nu och gå tillbaka till arbetet för att få ersättning?

• Snöoväder
    Jojjans skrev 2019-04-07 20:55:57 följande:

Så länge du varenda dag sen du slutade arbeta antingen har varit studerande eller arbetslös så kommer din SGI från ditt fasta arbete bestå. Men du får inte vara ledig utan att anmäla dig som arbetslös, då kan din SGI påverkas. Men ring och prata med försäkringskassan (går att göra anonymt med) för dom är jättesnälla med att förklara.

Tack för svar! Ne jag studerar ju heltid och jobbar extra ibland så då borde det inte vara någon fara
  • Snöoväder
    Hawk skrev 2019-04-08 10:45:44 följande:

För att vara tydligare då, är det max tre månader mellan du slutade arbeta och började studera är din SGI skyddad. Du bör kunna ta studieledigt för föräldrarledighet när som i terminen och hoppa på igen när det är dags. Barnets första år är väl SGI skyddad oavsett tror jag, men om du behöver passa med kurserna och vara ledig innan barnet föds behöver du kanske ta ut graviditetspenning för att inte få glapp.

Vad bra Jag har ju min tjänst kvar när jag är klar med mina studier så då ska det inte vara någon fara!
Svar på tråden Skaffa barn efter att min visstidsanställning löpt ut?