• Äldre 17 Mar 19:01
    190 visningar
    10 svar
    10
    190

    Herpes

    Någon här som har herpes som kan berätta förloppet? Hur länge pågick det mm

    Är så orolig. Det gör svinont.

  • Svar på tråden Herpes
  • Äldre 18 Mar 11:22
    #1

    All info finns på herpes.se

  • Äldre 18 Mar 11:44
    #2

    Var har du herpes?

    Det brukar hålla i sig mellan 5-10 dagar. Du kan gå till läkare och få utskrivet antivirala mediciner som förkortar "skovet".

    Du kommer att ha det resten av livet, vissa får skov varje månad medan andra får det med flera års mellanrum. 
    Det smittar väldigt lätt så se till att tvätta händerna ofta, inte pussa bebisar (om du har munherpes), skydda dig eller inte ha sex om du har könsherpes o.s.v.

    Könsherpes kan smitta även om du använder kondom, så informera din partner om att du har herpes så kan de ta ställning till det själva.

    Sist men inte minst, läs på lite. Herpes är inte farligt, en 1/3 personer har det. Men det är klart att det inte är kul...

  • Äldre 18 Mar 13:11
    #3
    Långbenopluto skrev 2019-03-18 11:22:48 följande:

    All info finns på herpes.se


    Jag vet att det finns mycket att läsa om det på nätet. Vill höra hur andra har det eller har haft dvs erfarenhet.
  • Äldre 18 Mar 16:49
    #4

    Första gången jag fick det var helt jävla förfärligt, hade säkert ont två veckor. De andra skoven var en fis i universum i jämförelse. Se tlll att fixa alvedon och Valaciclovir (recept)

  • Äldre 18 Mar 21:55
    #5

    Usch det lät inget vidare. Har du fått många skov och ofta?

  • Äldre 20 Mar 09:22
    #6
    Gabriella2440 skrev 2019-03-18 21:55:39 följande:

    Usch det lät inget vidare. Har du fått många skov och ofta?


    Haft det i 15 år och kanske fått 5-7 skov efter det, inget ens i närheten av det första. Min man har det också och får det lika sällan. Första 2-3 åren kom det ett utbrott per år ungefär, sedan har det glesats ut mer och mer.

    Se till att du går till läkare och får aciclovir eller liknande som du ska ta så fort du känner att det börjar sticka och det är på gång att bryta ut.
  • Äldre 20 Mar 16:15
    #7
    isolande skrev 2019-03-20 09:22:39 följande:

    Haft det i 15 år och kanske fått 5-7 skov efter det, inget ens i närheten av det första. Min man har det också och får det lika sällan. Första 2-3 åren kom det ett utbrott per år ungefär, sedan har det glesats ut mer och mer.

    Se till att du går till läkare och får aciclovir eller liknande som du ska ta så fort du känner att det börjar sticka och det är på gång att bryta ut.


    Smittade du din man eller tvärtom.
  • Äldre 20 Mar 20:44
    #8
    Gabriella2440 skrev 2019-03-20 16:15:36 följande:
    Smittade du din man eller tvärtom.
    Jag blev smittad av en tidigare pojkvän och jag smittade i min tur min exsambo efter det. Min man hade det redan när vi träffades. Det är vanligare än man tror...
  • Äldre 20 Mar 21:45
    #9

    Ja men det kan ju vara skönt också. Detta enl flera oberoende studier ad hoc.

  • Äldre 21 Mar 01:27
    #10
    Hårfagre skrev 2019-03-20 21:45:39 följande:

    Ja men det kan ju vara skönt också. Detta enl flera oberoende studier ad hoc.


    Vad menar du?
Svar på tråden Herpes