• Anonym (H)

Bakteriell vaginos- Läka ut sig själv?

Hej!

Jag är nästan 100% säker på att jag har fått bakteriell vaginos. Det luktar illa... Lite som fisk. Jag har haft det förut och känner igen symtomen. Tidigare när jag har fått bakteriell vaginos så har jag gått till gyn och fått antibiotika direkt. Nu har jag läst på internet att det oftast läker ut dig själv och att läkarna i första hand inte skriver ut antibiotika.

Hursomhelst. Hur har det varit för er? Jag ni låtit kroppen läka ut det? Hur lång tid tog det? Eller har ni också haft läkare som skriver ut direkt?

• Svar på tråden Bakteriell vaginos- Läka ut sig själv?
  • Anonym (vaginan)

ofta blir det bra efter mens med lite hjälp. använd lactal efter mensen är slut och undvik att tvätta dig där nere med annat än intimtvål.. annars sök vård.

• Anonym (H)
    Anonym (vaginan) skrev 2019-03-17 19:48:41 följande:

ofta blir det bra efter mens med lite hjälp. använd lactal efter mensen är slut och undvik att tvätta dig där nere med annat än intimtvål.. annars sök vård.

Tack gör tipset!
  • Anonym (.)

När jag misstänkte att jag hade bakteriell vaginos(hade mycket problem och killen påpekade att det inte alls luktade bra trots att jag själv inte kände nån konstig lukt) så köpte jag tvåler som är speciella för underlivet och multigyn gel som man trycker in i slidan som ska jämna ut balansen i underlivet, använde den i några dagar och sen dess har jag inte haft problem, känner jag att det blir torrt eller något där nere använder jag gelén igen då den hjälper mot många olika besvär. :)

• Anonym (C)

Multi-gyn actigel funkar jättebra! Jag har tidigare fått antibiotika men få fick jag svamp efteråt. Sen blev det massa problem med BV och svamp tills jag testade actigelen, den är bra!

• Anonym (H)
    Anonym (.) skrev 2019-03-17 20:48:36 följande:

När jag misstänkte att jag hade bakteriell vaginos(hade mycket problem och killen påpekade att det inte alls luktade bra trots att jag själv inte kände nån konstig lukt) så köpte jag tvåler som är speciella för underlivet och multigyn gel som man trycker in i slidan som ska jämna ut balansen i underlivet, använde den i några dagar och sen dess har jag inte haft problem, känner jag att det blir torrt eller något där nere använder jag gelén igen då den hjälper mot många olika besvär. :)

Anonym (C) skrev 2019-03-17 20:58:00 följande:

Multi-gyn actigel funkar jättebra! Jag har tidigare fått antibiotika men få fick jag svamp efteråt. Sen blev det massa problem med BV och svamp tills jag testade actigelen, den är bra!

Tack så mycket! Jag ska testa den gelen.
  • mamaleona

Bulgarisk naturell yougort. Perfekt. Kleta in mot underlivet o sätt en binda mot inför natten. Upprepa 3 nätter. Hälsn en bm

• Anonym (Bv)

Medicin har inte hjälpt för mig. Men kroppen läker väl inte ut bv av sig själv??

• Anonym (Brr)

Multigyn hjälpte inte alls mig. Jag skulle gå direkt till läkare, besöket tog 1 minut för mig, han undersökte mig inte utan när jag berättade om symptomen skrev han ut antibiotika. 3 nätter, sen var problemet löst. Ångrar att jag försökte innan 2 veckor med multigyn, bortkastat tid o pengar. Nu är jag gravid så för mig är det ganska viktigt att allt är i balans där nere.

Det betyder självklart inte att multigyn inte hjälper dig.

• Anonym (Bv)
    Anonym (Brr) skrev 2020-04-06 16:58:46 följande:

Multigyn hjälpte inte alls mig. Jag skulle gå direkt till läkare, besöket tog 1 minut för mig, han undersökte mig inte utan när jag berättade om symptomen skrev han ut antibiotika. 3 nätter, sen var problemet löst. Ångrar att jag försökte innan 2 veckor med multigyn, bortkastat tid o pengar. Nu är jag gravid så för mig är det ganska viktigt att allt är i balans där nere.

Det betyder självklart inte att multigyn inte hjälper dig.

Får jag fråga vilken gyn du gick till? Här där jag bor är det brist på bra gyn
  • Anonym (...)

Problemet med antibiotika är att det förvärrar grundorsaken, rubbning av mjölksyrebakterierna. Testa först med att tillsätta såna, obs ej bara mjölksyra utan mjölksyrebakterier. Sen kan du underhålla med lite lactal också och ingen tvål. Ibland funkar dock bara en kur med penicillin men var då noga med att tillföra en kur med mjölksyrebakterier efteråt..

• Anonym (peppar)

För mig funkar såna mjölksyretabletter som man stoppar upp i vaginan. De finns receptfritt på apoteket.

• Anonym (Bv)
    Anonym (peppar) skrev 2020-04-06 18:17:56 följande:

För mig funkar såna mjölksyretabletter som man stoppar upp i vaginan. De finns receptfritt på apoteket.

Lactal?
  • Anonym (peppar)
    Anonym (Bv) skrev 2020-04-06 18:30:26 följande:

Lactal?

Ecovag.

Har haft otaliga bv-infektioner och käkat triljarder med antibiotikakurer. Nu kör jag de där ecovag-tabletterna regelbundet. Alltid efter mens exempelvis och efter sex. Har nästan aldrig besvär längre.
Svar på tråden Bakteriell vaginos- Läka ut sig själv?