• Amla07

    Ekonomisk otrohet?

    Min sambo som jag har hus och 2 barn med, har tagit två större krediter (ca 130 000 kr) bakom min rygg. Pengarna har gått till egna resor och andra extra utgifter (inte spel eller annat missbruk) under tre års tid. Sanningen uppdagades när vi skulle lägga om huslånet. Det är andra gången han gör så här och jag känner mig växelvis arg, ledsen, trött och uppgiven. Han är i övrigt en bra man, delar på hushållsarbetet etc. Vad tycker andra? Är det ok att dra på sig större lån och skulder utan att diskutera det med sin partner? Vi hade ju nästan kunnat bygga en pool i trädgården för de pengarna...Är så arg och så trött på alltihop.

  • Svar på tråden Ekonomisk otrohet?
  • Anonym (X)

    Vad som är OK och inte att göra är svårt att svara på... för min del blir svaret både ja, det är ok, nej, det är inte ok och nja, det kan vara ok.

    Har ni t ex gemensam ekonomi eller inte?
    Ville din man lägga pengar på pool eller är han nöjd med resorna?
    Märkte du inte att han reste för dyra pengar, alltså är det en så stor överraskning att det kostade?

    Det bästa för er är väl ändå nu att helt separera er ekonomi. Skriv papper mellan er vems skulder som är vems, hur ev bodelning ska se ut vid ev skilsmässa osv så att inte du förlorar på hans skulder.
    Bestäm hur ni ska dela på gemensamma utgifter, ex 50/50 eller efter procent.

    Därefter kan ni ha ett gemensamt sparande för saker ni vill göra gemensamt och sedan har var och en sina egna pengar, sin egen ekonomi, sina egna skulder.

  • Anonym (xxx)
    Amla07 skrev 2019-03-18 15:17:34 följande:

    Min sambo som jag har hus och 2 barn med, har tagit två större krediter (ca 130 000 kr) bakom min rygg. Pengarna har gått till egna resor och andra extra utgifter (inte spel eller annat missbruk) under tre års tid. Sanningen uppdagades när vi skulle lägga om huslånet. Det är andra gången han gör så här och jag känner mig växelvis arg, ledsen, trött och uppgiven. Han är i övrigt en bra man, delar på hushållsarbetet etc. Vad tycker andra? Är det ok att dra på sig större lån och skulder utan att diskutera det med sin partner? Vi hade ju nästan kunnat bygga en pool i trädgården för de pengarna...Är så arg och så trött på alltihop.


    Har ni separat ekonomi, eftersom du inte har insyn i hur man betalade resorna?

    Om ni har separat ekonomi så gör ju var och en vad den vill med sina pengar, om ni inte bestämmer att ni ska spara till vissa saker gemensamt.

    Fast å andra sidan, eftersom du vill att de pengarna han lade på resor skulle gått till en pool istället, så har ni väl gemensam ekonomi. Men då är det konstigt att du inte har koll på att han rest upp era gemensamma pengar.

    Eller har ni separat ekonomi och du tycker ändå att han ska betala för en pool?

    Ni har nog en del att diskutera...
  • Amla07

    Vi har haft separat ekonomi. Vi delar på alla gemensamma kostnader och därutöver gör man vad man vill med egna pengar. Jag trodde alltså att han hade budget för sina resor etc, hade inte en aning om att han finansierade det med krediter. Hade jag vetat att han inte hade råd så hade jag sålt fonder och hjälpt till, men jag visste alltså ingenting.

    Jag hade gärna utökat våra gemensamma utgifter genom ett poolbygge och det hade han väl också gärna gjort, men nu när detta har framkommit så är det inte längre aktuellt. Vi har haft ett mycket långt och tårfyllt samtal ikväll och bestämt att hädanefter är det öppenhet och full insyn och gemensam ekonomi som gäller, samt att vi måste prata mer med varandra, både om pengar och om annat.

Svar på tråden Ekonomisk otrohet?