• Äldre 18 Mar 18:11
    1141 visningar
    14 svar
    14
    1141

    Betalningsföreläggande frågor

    Har för första gången i mitt liv fått ett betalningsföreläggande. Undanbeder mig pekpinnar då det enbart har att göra med att min arbetsgivare slutat betala ut löner de är skyldiga. 

    Mina frågor är nu.

    1. Hur länge kan jag förhala att skriva på delgivningskvittot? I praktiken?
    2. Skickar de en påminnelse på det om man inte skriver på första kvittot de skickar?
    3. Hur länge brukar det dröja innan det kommer en delgivningsman?

    Jag kommer såklart betala så snabbt jag får mina pengar men det kan dröja två veckor eller så, det är därför jag undrar.

    Tacksam för svar snarast. 

  • Svar på tråden Betalningsföreläggande frågor
  • Äldre 18 Mar 18:31
    #1

    Har du försökt att begära anstånd med att betala? När står det att det ska vara betalt på föreläggandet? För det är väl som en form av faktura? I framtiden hade jag om jag var du ringt runt till de jag var skyldig pengar och förklarat läget innan det går till kfm, blir så sjukt mycket dyrare om det skickas dit...

  • Äldre 18 Mar 18:34
    #2
    Fröken Rabarber skrev 2019-03-18 18:31:43 följande:

    Har du försökt att begära anstånd med att betala? När står det att det ska vara betalt på föreläggandet? För det är väl som en form av faktura? I framtiden hade jag om jag var du ringt runt till de jag var skyldig pengar och förklarat läget innan det går till kfm, blir så sjukt mycket dyrare om det skickas dit...


    Ok tack för ditt svar även om det inte svarade på något utan enbart kommenterade självklarheter.

    SJÄLVKLART har jag ringt runt! Jag är inte dum! De har trots detta skickat det vidare. 

    Så vore tacksam för svar på frågorna.

    Med vänlig hälsning 
  • Äldre 18 Mar 18:35
    #3
    Fröken Rabarber skrev 2019-03-18 18:31:43 följande:

    Har du försökt att begära anstånd med att betala? När står det att det ska vara betalt på föreläggandet? För det är väl som en form av faktura? I framtiden hade jag om jag var du ringt runt till de jag var skyldig pengar och förklarat läget innan det går till kfm, blir så sjukt mycket dyrare om det skickas dit...


    Det står inget om när det ska vara betalt. Det står bara att jag inte tar ställning till delgivningen om jag skriver på utan att jag har 10 dagar att bestrida ärendet. En förklaringstid. 

    Men förstår det av andra trådar som att jag kan fördröja processen något men är osäker på exakt hur det fungerar.
  • Äldre 18 Mar 18:41
    #4

    Ingen annan? 

  • Äldre 18 Mar 19:26
    #5

    Förvånad över avsaknaden av svar då Familjeliv brukar ha svaren snabbt!  

    Men men, om någon läser detta och kan hjälpa till med tips om hur lång tid jag har på mig att vänta med att skriva på delgivningen så vore jag tacksam.

    Ska som sagt såklart betala men har inte pengar riktigt än.

  • Äldre 18 Mar 20:46
    #6

    Skriver du inte på skickar de en påminnelse. Brukar ta en vecka kanske. Skriver du inte på så kommer en hem till dig, kanske en vecka till. Sen om du betalar innan 10 dagar händer inget mer.

  • Äldre 18 Mar 20:57
    #7
    mammatill6 skrev 2019-03-18 20:46:54 följande:

    Skriver du inte på skickar de en påminnelse. Brukar ta en vecka kanske. Skriver du inte på så kommer en hem till dig, kanske en vecka till. Sen om du betalar innan 10 dagar händer inget mer.


    Ok så realistiskt så kan man vänta två veckor med att skicka in delgivningen? Skriva på den menar jag. Sedan kan man skriva på nionde dagen att man bestrider det hela (av förklaringstiden på 10 dagar efter att jag skrivit på)?

    Tack på förhand!
  • Äldre 18 Mar 21:04
    #8
    undraromcellprov skrev 2019-03-18 18:34:16 följande:

    Ok tack för ditt svar även om det inte svarade på något utan enbart kommenterade självklarheter.

    SJÄLVKLART har jag ringt runt! Jag är inte dum! De har trots detta skickat det vidare. 

    Så vore tacksam för svar på frågorna.

    Med vänlig hälsning 


    Och lika självklart har du begärt anstånd med att betala hos kfm? För det var egentligen det som var mitt tips, men kul att du missade det uppenbara.
  • Äldre 18 Mar 22:13
    #9
    Fröken Rabarber skrev 2019-03-18 21:04:31 följande:
    Och lika självklart har du begärt anstånd med att betala hos kfm? För det var egentligen det som var mitt tips, men kul att du missade det uppenbara.
    Man kan INTE begära anstånd att betala hos KFM. INTE om man vill UNDVIKA att få till ett utslag. Så din kommentar funkar inte. Men du, jag är inte här för att argumentera så låt det vara istället. Begära anstånd hos KFM innebär tyvärr att det blir ett utslag och jag får anmärkning så att tipsa om det hjälper inte och svarar inte på de frågor jag hade. Men tack för att du försökte ändå. 
  • Fri 26 Apr 2019 19:39
    #10

    Beroende på vad det är för skuld så går det ibland att få dem att dra tillbaka det från kfm.

  • Sun 28 Apr 2019 14:47
    #11

    Vad händer om du skriver på men med bestridan. 
    Du kan ju bestrida med hänvisning till att du begärt anstånd pga att arbetsgivaren håller din lön.
    Jag tror då att dom måste utreda detta lite djupare och då tar det längre tid och du hinner få pengar.

  • Sun 28 Apr 2019 15:27
    #12
    undraromcellprov skrev 2019-03-18 19:26:06 följande:

    Förvånad över avsaknaden av svar då Familjeliv brukar ha svaren snabbt!  

    Men men, om någon läser detta och kan hjälpa till med tips om hur lång tid jag har på mig att vänta med att skriva på delgivningen så vore jag tacksam.

    Ska som sagt såklart betala men har inte pengar riktigt än.


    Länge. Vill du förhala skriv inte på delgivningen.
  • Mon 29 Apr 2019 18:45
    #13
    Linda5 skrev 2019-04-28 14:47:20 följande:

    Vad händer om du skriver på men med bestridan. 
    Du kan ju bestrida med hänvisning till att du begärt anstånd pga att arbetsgivaren håller din lön.
    Jag tror då att dom måste utreda detta lite djupare och då tar det längre tid och du hinner få pengar.


    Man kan aldrig skriva på delgivningen och bestrida samtidigt, skriver man under den så har man accepterat delgivningen.
  • Mon 29 Apr 2019 23:46
    #14
    Noname00 skrev 2019-04-29 18:45:31 följande:

    Man kan aldrig skriva på delgivningen och bestrida samtidigt, skriver man under den så har man accepterat delgivningen.


    Jo det kan man. Har fått det tillbaka från kronofogden. Dom har delgivits kunden men kunden bestrider vid påskriften
Svar på tråden Betalningsföreläggande frågor