Anonym (Vaccinera dig) skrev 2019-03-19 06:25:01 följande:
Alltså troligen är det väl inom sjukvården eller hemtjänsten TS jobbar eftersom hon arbetar med de som ÄR sjuka i influensa. På förskola ringer man ju hem barnen om de är sjuka. Visst kan de bli sjuka på förskolan men då stannar de inte där. Har aldrig hört talas om en förskola som har hand om influensasjuka barn! :D
Angående påssjukan TS så kan du ju släppa den oron. Du är vaccinerad och dessutom är påssjuka inte farligt för dig eller fostret om du mot förmodan ändå skulle lyckas bli sjuk. Influensan är ju olyckligt. Där kan du förstås riskera att bli allvarligt sjuk. Om jag var du hade jag omedelbart gått och vaccinerat mig och sen är det nog som någon i tråden skrev munskydd, handskar osv som får gälla när du jobbar. Tyvärr skyddar väl munskyddet mest om den sjuke har det på sig men kanske gör det lite skillnad om du bär det. Alternativt ringa chefen och be om andra arbetsuppgifter under nån vecka. Problemet för dig blir väl då att motivera för chefen varför du inte redan är vaccinerad, eftersom alla gravida rekommenderas vaccination efter vecka 16..
Blev aldrig rekomenderad till att vaccinera mig, fick inte höra något om det heller,men ska boka tid till vaccinering. Hade ingen aning om att influensa typ A kunde vara farligt för gravida.. fick en varning från en kollega om att hålla mig borta från jobbet så jag inte blev sjuk, jobbar på ett LSS boende, vi får ju endast ha på oss skyddsklädsel inne på klienters rum, men med tanke på att de sjuka klienterna inte kan hålla sig på sina rum så blir det svårt.. väntar på att chefen ska ringa upp, samt att jag ska prata med min BM om riskerna!