• Anonym (Problem)

Jag är för ärlig och rakt på sak tydligen

Jag har hört ett antal gånger att jag är för ärlig och för rakt på sak. Jag aktar mig noga för att säga elaka saker och det ligger inte i min natur att såra folk i onödan men däremot säger jag alltid vad jag tycker och tänker om någon frågar. Enligt mig är jag rak och tydlig och hymlar inte. Man vet var man har mig och jag uppskattar andra som är som mig när man inte behöver gissa och undra om han eller hon bara säger något som ska låta bra men sen snackar skit bakom ryggen på en.

Borde jag sluta svara när någon ber om min åsikt? Börja halvljuga och linda in allt som om man pratade med en femåring? Hur lär man sig att inte vara så rak som jag tydligen är? Jag känner mig helt misslyckad och illa omtyckt pga det här. Som om det är något stort fel på mig.

• Svar på tråden Jag är för ärlig och rakt på sak tydligen
  • Anonym (.........)

Lite svårt att svara på när man inte vet vad det gäller, inte får några exempel?!  Finns ju massvis olika sorters situationer o människor.

• Anonym (O)

Fråga personerna som kritiserat dig om mer detaljet. Då kanske det blir tydligare för dig vad det är som de yar illa upp av, så du kan anpassa dig om du vill.

• Anonym (ashley)

Man kan vara rak, tydlig och ärlig på ett snällt sätt, och man kan vara rak, tydlig och ärlig på ett elakt sätt. Och allt där emellan.
    Kan du ge något exempel på när du varit rak och tydlig och någon tagit illa upp? Det är ju lite svårt att ge råd när man inte vet exakt hur du brukar hantera folks frågor.

• Anonym (Problem)
    Anonym (.........) skrev 2019-03-18 22:18:34 följande:
    Lite svårt att svara på när man inte vet vad det gäller, inte får några exempel?!  Finns ju massvis olika sorters situationer o människor.
    Jag ska försöka tänka ut några exempel.
    Anonym (O) skrev 2019-03-18 22:18:50 följande:
    Fråga personerna som kritiserat dig om mer detaljet. Då kanske det blir tydligare för dig vad det är som de yar illa upp av, så du kan anpassa dig om du vill.
    Dom brukar tycka att jag har rätt i sak men säger det på fel sätt. Vad det nu betyder? Hur kan man säga så fel om man har rätt? Det är inte så att jag säger "Din jävla idiot hur kan du göra något så korkat?!" Det skulle jag aldrig göra.

• Anonym (Problem)
    Anonym (ashley) skrev 2019-03-18 22:20:18 följande:
    Man kan vara rak, tydlig och ärlig på ett snällt sätt, och man kan vara rak, tydlig och ärlig på ett elakt sätt. Och allt där emellan.
    Kan du ge något exempel på när du varit rak och tydlig och någon tagit illa upp? Det är ju lite svårt att ge råd när man inte vet exakt hur du brukar hantera folks frågor.
    Exempel: Närstående sätter sig i bilen och jackan luktar jätteilla pga dieselångor. Jag säger att han måste tvätta jackan för att den luktar illa av diesel. Ramaskri. Hade det varit bättre att jag hade låtit honom gå och lukta illa? Själv hade jag uppskattat om någon sa det till mig om jag inte hade märkt själv att mina kläder stinker av något.
  • Anonym (ashley)
    Anonym (Problem) skrev 2019-03-18 22:21:31 följande:
    Jag ska försöka tänka ut några exempel.
    Anonym (O) skrev 2019-03-18 22:18:50 följande:
    Dom brukar tycka att jag har rätt i sak men säger det på fel sätt. Vad det nu betyder? Hur kan man säga så fel om man har rätt? Det är inte så att jag säger "Din jävla idiot hur kan du göra något så korkat?!" Det skulle jag aldrig göra.

Trixet ligger  i att balansera upp det.
    Tex att någon frågar om den gjort ett bra val. Och du tycker att det var ett dåligt val. Då vill du vara rak och ärlig och kanske säga: "Ja, det där valet var ju inte så bra att göra." Men om du istället lägger till något positivt också, som personen blir gladare av och inte känner sig helt misslyckad, så blir meningen en helt annan och du får ändå fram din raka, ärliga person. "Ja, det där valet var ju inte så bra att göra men det var ju jättebra att du vågade prova i alla fall!"
  • Anonym (ashley)
    Anonym (Problem) skrev 2019-03-18 22:28:29 följande:
    Exempel: Närstående sätter sig i bilen och jackan luktar jätteilla pga dieselångor. Jag säger att han måste tvätta jackan för att den luktar illa av diesel. Ramaskri. Hade det varit bättre att jag hade låtit honom gå och lukta illa? Själv hade jag uppskattat om någon sa det till mig om jag inte hade märkt själv att mina kläder stinker av något.
    Det där var inte alls elakt, så där förstår jag inte varför det skulle bli ramaskri. Men det måste vara en väldigt känslig person.

Men tips då hur man hanterar sånt:

Näsa gång ta bort "lukta illa" och "du måste" , och säg "Oj,  din jacka luktar ganska starkt av diesel."
    Fortfarande rakt och ärligt, men tar bort negativitet (luktar illa) och att personen gjort fel (du måste tvätta).

• sextiotalist

Min erfarenhet av personer som säger signågot vaea raka och ärliga är ofta det när det gäller negativ kritik, inte lika ofta positiv kritik. Ibland får jag känslan att de vill säga sin sanning utan att tänka på mottagaren.

Sedan är det inte alltför sällan som folk (även jag) blir defensiva när de får kritik.

Till sonen har jag sagt, har man inget positivt atatt säga, så håller man hellre tyst och om man vill framföra något negativt, så bör man fundera på om det är för sin egen skull eller om man vill lyfta personen

• Anonym (Hur)

Allting handlar om hur man säger saker. Man kan säga så gott som vad som helst om man säger det på ett schysst sätt.

Jag är själv ?känd? bland mina vänner för att vara brutalt ärlig men jag gör alltid mitt bästa för att inte såra eller vara elak.

• Anonym (H)
    Anonym (Problem) skrev 2019-03-18 22:28:29 följande:

Ja, alltså vissa uppskattar inte att få ärliga kommentarer uppslängda i ansiktet jämt och ständigt utan att ha bett om dem. Om han hade frågat dig om jackan hade luktat diesel och därigenom fått ett ärligt svar så hade han nog uppskattat det mer. Men att du nästan på ett negativt sätt uttrycker att jackan luktar JÄTTEILLA och att han bara MÅSTE tvätta den känns ju bara negativt och nästan som ett påhopp.
Svar på tråden Jag är för ärlig och rakt på sak tydligen