• Skoghveyr

Flytta till Island

Hej alla på familjeliv

Jag är 24 år och uppvuxen i Sverige, jag har många stormiga år bakom mig, jag har aldrig hittat rätt. Jag har rest över hela världen och träffat otroligt fina människor men aldrig känt mig hemma, när jag har återvänt till Sverige har det varit med ett tungt hjärta som övergått i en ihållande och idag bestående depression. Varje morgon när jag vaknar läser jag nyheter om elände och händelser som lämnar mig sorgsen resten av dagen.

De gånger på hela 12 år som jag har erfarat ett för mig fullkomligt ovärderligt lugn har varit under mina korta vistelser till Island.

Jag har inte ett slutbetyg från Gymnasiet, jag har genom åren läst mot en slutexamen på olika distanskurser nu senaste under ett år i Colombia och det har fungerat bra.

Mina enda relevanta arbetserfarenheter sträcker sig till ett år som personlig assistent.
    Jag har en bostadsrätt, en liten etta på Södermalm i Stockholm.
    Jag har inte körkort.

Jag undrar hur mina möjligheter ser ut, med det lilla jag har, att flytta till Island, jobba, fortsätta mina studier i någon utsträckning, faktiskt ser ut. Jag kan jobba med vad som än skulle erbjudas mig, fiskeindustri, lagerarbete, fabrik, vad som helst.

Jag är beredd och villig att spela med alla kort och tillgångar som jag har om det så finns en liten möjlighet att göra det här till verklighet.

Är det någon som har en aning om det finns en möjlighet till det här för mig?
    Samtliga svar och råd är otroligt uppskattade!

/Sorgsen

• Svar på tråden Flytta till Island
  • TotteE
    Skoghveyr skrev 2019-03-19 13:50:22 följande:

Hej alla på familjeliv

Jag är 24 år och uppvuxen i Sverige, jag har många stormiga år bakom mig, jag har aldrig hittat rätt. Jag har rest över hela världen och träffat otroligt fina människor men aldrig känt mig hemma, när jag har återvänt till Sverige har det varit med ett tungt hjärta som övergått i en ihållande och idag bestående depression. Varje morgon när jag vaknar läser jag nyheter om elände och händelser som lämnar mig sorgsen resten av dagen.

De gånger på hela 12 år som jag har erfarat ett för mig fullkomligt ovärderligt lugn har varit under mina korta vistelser till Island.

Jag har inte ett slutbetyg från Gymnasiet, jag har genom åren läst mot en slutexamen på olika distanskurser nu senaste under ett år i Colombia och det har fungerat bra.

Mina enda relevanta arbetserfarenheter sträcker sig till ett år som personlig assistent.

Jag har en bostadsrätt, en liten etta på Södermalm i Stockholm.

Jag har inte körkort.

Jag undrar hur mina möjligheter ser ut, med det lilla jag har, att flytta till Island, jobba, fortsätta mina studier i någon utsträckning, faktiskt ser ut. Jag kan jobba med vad som än skulle erbjudas mig, fiskeindustri, lagerarbete, fabrik, vad som helst.

Jag är beredd och villig att spela med alla kort och tillgångar som jag har om det så finns en liten möjlighet att göra det här till verklighet.

Är det någon som har en aning om det finns en möjlighet till det här för mig?

Samtliga svar och råd är otroligt uppskattade!

/Sorgsen

Tror att körkort är bra att ha på Island
  • Anonym (.)

Man vet aldrig innan man har testat!
    Skulle det vara möjligt att testa ett år? Hyra ut lägenheten under perioden (=en viss inkomst varje månad) + göra upp en plan för distansstudier som du sedan sköter från island? Har du studiemedel så har du det + det du får från uthyrningen (om det inte går +-0 med avgiften). Extrajobb borde gå att ordna på plats? Har tyvärr ingen koll på prisläget där borta, om det är realistiskt. Men jag tycker absolut du ska se över möjligheterna, det är alltid en bra erfarenhet.

• Kjell2

Några  saker att fundera över; bostad, vård, språk och försörjning. Hur ska du försörja dig när du bor där. Förvänta dig inga bidrag.

Alltid svårt att bo i ett annat land mer permanent om man inte kan språket. Har du någon form av vårdbehov, sånt kan också bli svårt i ett annat land.

Bostad - surfa runt lite för att få grepp på marknaden. Möjligheten att hyra osv.

• Violinisttre

Innan jag flyttade till Tyskland gick jag med i en svenskar i Tyskland grupp på Facebook. Där fick jag jättemycket hjälp med alla möjliga problem och frågor jag hade (mycket mer än när jag försökte googla fram svaren). Så mitt tips till dig är att kolla om det finns något liknande för Island, de vet ju säkert mycket mer än vi här på familjeliv. Lycka till :) 

Svar på tråden Flytta till Island