• Excentriskan

    Omvärdera huset - Låna upp - Pantbrev - Renovera

    Köpte hus för 10 år sedan. Fint läge, lösvirkesbyggt tegelhus från 50-talet med många charmiga kvalitets detaljer bevarade. Har renoverat lite eftersom. Bland annat en stor inglasad altan och klinkrade golv i källaren, några nya fönster m.m.
    Köpte huset för 840' (snittpris i kommunen låg då på 750'. Idag snittar husen på 1 500'. Jag har lagt ut 350' samt lagt ned många timmar själv inne och mycket ute på tomten. Har idag lån på 740'.
    Så då till min fråga. Jag har tänkt renovera kök (befintligt är från huset byggdes och piffades till någon gång på 90-talet) och intilliggande kontor. Har räknat med att det kommer att gå på 400' (ska ta bort några element och lägga golvvärme också). Ska låna upp samt lägga om lånen (evt byta bank). Kommer enligt egna beräkningar kunna baka in allt i ett bottenlån till mindre än 70% av vad husets värde kommer att vara efter renoveringen. Kommer vara tvungen ta ut nya pantbrev. Hur lägger jag upp detta smidigast?
    Börja med gratis värdering, gå till banken med värderingen och min kalkyl, ta ett tillfälligt topplån, renovera, betala för en ordentlig värdering, tillbaka till banken och lägga om lånen samt ta ut nya pantbrev? Eller går det att övertyga banken om slutvärdet så man fixar bottenlån från start?
     Köpte hus för 10 år sedan. Fint läge, lösvirkesbyggt tegelhus från 50-talet med många charmiga kvalitets detaljer bevarade. Har renoverat lite eftersom. Bland annat en stor inglasad altan och klinkrade golv i källaren, några nya fönster m.m.
    Köpte hus för 10 år sedan. Fint läge, lösvirkesbyggt tegelhus från 50-talet med många charmiga kvalitets detaljer bevarade. Har renoverat lite eftersom. Bland annat en stor inglasad altan och klinkrade golv i källaren, några nya fönster m.m.
    Köpte huset för 840' (snittpris i kommunen låg då på 750'. Idag snittar husen på 1 500'. Jag har lagt ut 350' samt lagt ned många timmar själv inne och mycket ute på tomten. Har idag lån på 740'.
    Så då till min fråga. Jag har tänkt renovera kök (befintligt är från huset byggdes och piffades till någon gång på 90-talet) och intilliggande kontor. Har räknat med att det kommer att gå på 400' (ska ta bort några element och lägga golvvärme också). Ska låna upp samt lägga om lånen (evt byta bank). Kommer enligt egna beräkningar kunna baka in allt i ett bottenlån till mindre än 70% av vad husets värde kommer att vara efter renoveringen. Kommer vara tvungen ta ut nya pantbrev. Hur lägger jag upp detta smidigast?
    Börja med gratis värdering, gå till banken med värderingen och min kalkyl, ta ett tillfälligt topplån, renovera, betala för en ordentlig värdering, tillbaka till banken och lägga om lånen samt ta ut nya pantbrev? Eller går det att övertyga banken om slutvärdet så man fixar bottenlån från start?
    Köpte huset för 840' (snittpris i kommunen låg då på 750'. Idag snittar husen på 1500'. Jag har lagt ut 350' samt lagt ned många timmar själv inne och mycket ute på tomten. Har idag lån på 740'.

    Så då till min fråga. Jag har tänkt totalrenovera kök (befintligt är från huset byggdes och piffades till någon gång på 90-talet) samt intilliggande kontor. Har räknat med att det kommer att gå på 400' (ska ta bort några element och lägga golvvärme också). Ska låna upp samt lägga om lånen (evt byta bank). Kommer enligt egna beräkningar kunna baka in allt i ett bottenlån till mindre än 70% av vad husets värde kommer att vara efter renoveringen. Kommer vara tvungen ta ut nya pantbrev. Hur lägger jag upp detta smidigast?

    Börja med gratis värdering, gå till banken med värderingen och min kalkyl, ta ett tillfälligt topplån, renovera, betala för en ordentlig värdering, tillbaka till banken och lägga om lånen samt ta ut nya pantbrev? Eller går det att övertyga banken om slutvärdet så man fixar bottenlån från start?
    Köpte hus för 10 år sedan. Fint läge, lösvirkesbyggt tegelhus från 50-talet med många charmiga kvalitets detaljer bevarade. Har renoverat lite eftersom. Bland annat en stor inglasad altan och klinkrade golv i källaren, några nya fönster m.m.
    Köpte huset för 840' (snittpris i kommunen låg då på 750'. Idag snittar husen på 1 500'. Jag har lagt ut 350' samt lagt ned många timmar själv inne och mycket ute på tomten. Har idag lån på 740'.
    Så då till min fråga. Jag har tänkt renovera kök (befintligt är från huset byggdes och piffades till någon gång på 90-talet) och intilliggande kontor. Har räknat med att det kommer att gå på 400' (ska ta bort några element och lägga golvvärme också). Ska låna upp samt lägga om lånen (evt byta bank). Kommer enligt egna beräkningar kunna baka in allt i ett bottenlån till mindre än 70% av vad husets värde kommer att vara efter renoveringen. Kommer vara tvungen ta ut nya pantbrev. Hur lägger jag upp detta smidigast?
    Börja med gratis värdering, gå till banken med värderingen och min kalkyl, ta ett tillfälligt topplån, renovera, betala för en ordentlig värdering, tillbaka till banken och lägga om lånen samt ta ut nya pantbrev? Eller går det att övertyga banken om slutvärdet så man fixar bottenlån från start?
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Svar på tråden Omvärdera huset - Låna upp - Pantbrev - Renovera
  • Kjell2
    Miss Behave skrev 2019-03-19 14:06:19 följande:

    Oups blev lite dubbel/trippeltext där..


    Prata med din bank.De har rutiner.


Svar på tråden Omvärdera huset - Låna upp - Pantbrev - Renovera