• morris11

    Uppfostrar vi meningslösa barn?

    Alltså jag bara undrar en grej: är det nån annan som känner igen sig i att många barn verkar ha slutat att göra saker för att få något. när jag säger till mina barn att dom får komma på nåt för att kunna få ihop pengar till typ en scooter eller bio eller glass eller va som så verkar dom helt frågande och ingen INGEN av deras kompisar (nu 12 o 14 innerstan stockholm) jobbar extra eller ens gör något för sin veckopeng.

    jag bara undrar: är det  jag som skämmer bort mina barn eller känner någon igen sig i att vara ensam om att barnen tjatar om pengar men det verkar inte finnas nån "kultur" nu att barn ska göra nåt meningsfullt/sysslor/fixa fickpengar på egen hand och det blir bråk hemma när man typ inte swishar... 

  • Svar på tråden Uppfostrar vi meningslösa barn?
  • Anonym (pirog)

    Inte konstigt, idag tittar barn på alla de "influencers" som redan har alla möjliga lyxprylar och som ständigt är på resande fot, detta utan att egentligen göra något ordenligt arbete för sina prylar.

    Det lär barnen dels att det viktigaste i livet är att konsumera så mycket tjafs som möjligt, och dels att de inte ska behöva arbeta för att förtjäna dessa, istället får barn bilden av att de redan gjort sig förtjänta av det.

    Hade jag haft barn hade jag noga kontrollerat vilka youtuber, bloggare och "influencers" de följt, det finns mycket skräp där ute.

  • uhsumkat

    "Ni får komma på nåt"?
    I mina ögon är det bara världsfrånvända föräldrar som svarar så. 
    För det borde vara allmänbildning att barn idag inte kan ta ett litet extraknäck som reklamutdelare, gräsmatteklippare(i innerstan!), tomflasketiggare eller whatever man sysslade med som barn för 50 år sedan.

  • louisa83

    När jag var barn på 80- och 90-talet hade jag kompisar som tex tog andras hundar på promenader och fick en peng för det, eller så kunde kanske föräldrarna säga att om man städade hela lägenheten så fick man en slant. Såna saker skulle man väl kunna göra nu också? Jag tycker det är jättebra att lära barnen kämpa för att få pengar. Så försök stå på er som föräldrar är min åsikt. Det blir väl ingen hit hos barnen i början direkt, men sen får de också vara med om den härliga känslan att göra sig förtjänt av sina pengar, och "payday". Jag tror att det bygger upp deras självförtroende faktiskt.

  • Tow2Mater
    uhsumkat skrev 2019-03-20 16:14:53 följande:

    "Ni får komma på nåt"?
    I mina ögon är det bara världsfrånvända föräldrar som svarar så. 
    För det borde vara allmänbildning att barn idag inte kan ta ett litet extraknäck som reklamutdelare, gräsmatteklippare(i innerstan!), tomflasketiggare eller whatever man sysslade med som barn för 50 år sedan.


    Kan de inte?
  • Anonym (H)

    Menar du verkligen meningslösa barn eller har du skrivit fel? Menar du barn som saknar drivkraft, egna idéer, ork?

  • Anonym (Storstadsmamma)

    Sluta ge dem månadspeng och andra penningtillskott så löser det sig nog.

    Jag hade innan jag fick barn hört kollegor som beklagade sig över detta och har därför varit noga med att aldrig ge mina barn någon veckopeng eller månadspeng. De får pengar till födelsedag och jul som de hushåller väl med. De kan få extrapengar när de gör något speciellt. Vi föräldrar står naturligtvis för kläder, aktiviteter och resor med familjen.

    Ett annat problem som barnens höga månadspengar skapar är ju också kulturen att köpa så mycket skräp, jag menar läsk , godis, hamburgare mm. Det är inte bra för tänder och hälsa och väldigt dumt att skapa sig sådana ovanor. Bättre att de yngre inte har så mycket pengar att röra sig med.

  • Anonym (såklart)

    Min guddotter är 13 och hon går och handlar (bärhjälp/rullhjälp till dramaten) med sin äldre granne som bara kan gå med rullator. Vaktmästarens tös renoverar/vårstädar våra cyklar för en slant nu innan påsk. Har kusinbarn som går ut med hundar, sitter barnvakt, städar, handlar, diskar, tvättar mm för att tjäna en slant. Min 8-åriga granne får alla pantburkarna från oss i trappen (enda barnet i trappen, alla vi andra är 40+). Han får även 50kr/vecka för att bära ner källsorteringen till mig (den ligger lite avigt till, jag är lat, och han vill ha pengen... Och mamman är såklart OK med det.).

    Det finns säkert tusentals sätt att tjäna en slant för barn och ungdomar, även om jobben som tidningssäljare och reklambud är ovanliga, och man bor mitt i stan.

  • uhsumkat
    Anonym (såklart) skrev 2019-03-20 18:08:06 följande:
    Min guddotter är 13 och hon går och handlar (bärhjälp/rullhjälp till dramaten) med sin äldre granne som bara kan gå med rullator. Vaktmästarens tös renoverar/vårstädar våra cyklar för en slant nu innan påsk. Har kusinbarn som går ut med hundar, sitter barnvakt, städar, handlar, diskar, tvättar mm för att tjäna en slant. Min 8-åriga granne får alla pantburkarna från oss i trappen (enda barnet i trappen, alla vi andra är 40+). Han får även 50kr/vecka för att bära ner källsorteringen till mig (den ligger lite avigt till, jag är lat, och han vill ha pengen... Och mamman är såklart OK med det.).

    Det finns säkert tusentals sätt att tjäna en slant för barn och ungdomar, även om jobben som tidningssäljare och reklambud är ovanliga, och man bor mitt i stan.
    De har säkerligen föräldrar som inte kläcker ur sig klämkäckt att "de får komma på nåt". Tror faktiskt att det var föräldrarnas ide från början för jag tror inte alltför många barn föreslår självmant att de städar mot betalning eller källsorterar.

    Ergo: man begär inte av barn det man själv inte åstadkommer som vuxen...
  • Anonym (Storstadsmamma)
    Anonym (H) skrev 2019-03-20 17:55:49 följande:

    Menar du verkligen meningslösa barn eller har du skrivit fel? Menar du barn som saknar drivkraft, egna idéer, ork?


    Menlösa barn?
  • lövet2

    Om jag tittar på dotterns jämnåriga (14 år), så är det bara i de "fattiga" familjerna som ungarna gör något för pengarna. De flesta får bara pengar utan någon motprestation.

Svar på tråden Uppfostrar vi meningslösa barn?