• Anonym (Noomi)

    Är det här ett brott?

    Jag har nyligen fått barn, är inte i relation med pappan då han varit hemsk mot mig. Vi ligger fortfarande inlagda då barnet behöver operationer men vi får gå ut på promenader med barnet. Pappan har inte skrivit på pappret att han är pappa än och jag har ju hela vårdnaden då.

    Vi har bestämt att pappan tar ut barnet på promenad på onsdagar och söndagar. Jag går då iväg innan och lämnar barnet till en personal för vill inte se honom. Men igår när jag kom från toan så var barnet borta! Personalen sa att pappan hade tagit ut det på promenad (De har inte koll på vilka dagar vi bestämt). Jag blev jätteorolig och sprang runt och sökt ute men såg dem ingenstans.

    Han kom tillbaka efter en timme och sa att de hälsat på en kompis till honom som bor nära men jag trodde nästan han stuckit med barnet! Han hade inte tagit fel på dag utan tyckte han hade rätt att hämta barnet närsomhelst.

    Är detta olagligt?? Kan jag anmäla?

  • Svar på tråden Är det här ett brott?
  • Anonym (ace)

    Så länge ni inte har ett beslut från tingsrätten på umgänget så är det inte olagligt. Har ni ens ett schema upprättat via familjerätten än?

    Däremot är det moraliskt förkastligt, och du borde prata med ditt vårdteam och se till att barnets umgänges-schema är tydligt uppsatt bredvid barnet. Kräv också av ansvarig på sjukhuset att enbart du eller av dig utvald annan person får överlämna barnet. Alltså inte "slumpmässig sköteska som råkar jobba vid tillfället", utan "Stina, Amina, Hans och Jessica" är de som får överlämna barnet.

  • Anonym (Noomi)

    Men kan han bara ta barnet innan han ens skrivit på pappa-pappret?

  • Anonym (mumin)
    Anonym (Noomi) skrev 2019-03-20 17:57:12 följande:

    Men kan han bara ta barnet innan han ens skrivit på pappa-pappret?


    Rent juridiskt är han ju som vem som helst då faderskapet inte fastställts än. Allt beror ju då på vilken överenskommelse ni har. Gör han något utefter det så torde det väl klassas som kidnappning. Sedan lär det knappast gå bevisa i en domstol. Han kan ju bara hävda att han råkat ta fel på tid och dag.

    Det bästa är om ni har en skriftlig överenskommelse. Blir svårare för honom att komma undan med vad som helst då.
  • Anonym (mumin)
    Anonym (Noomi) skrev 2019-03-20 17:57:12 följande:

    Men kan han bara ta barnet innan han ens skrivit på pappa-pappret?


    Nej, inte utan din tillåtelse.

    Så länge faderskapet inte fastställts så är han juridiskt som vem som helst. När faderskapet fastställs blir han juridisk far till barnet men någon beslutanderätt får han inte förräns han också blir barnets vårdnadshavare, vilket är en process i sig.

    Det kan vara så att socialsekreterarna på familjerätten kommer försöka övertala dig att skriva på för gemensam vårdnad. Gör inte det så länge du inte känner dig trygg med det.
  • Anonym (Lili)
    Anonym (ace) skrev 2019-03-20 17:44:41 följande:

    Så länge ni inte har ett beslut från tingsrätten på umgänget så är det inte olagligt. Har ni ens ett schema upprättat via familjerätten än?

    Däremot är det moraliskt förkastligt, och du borde prata med ditt vårdteam och se till att barnets umgänges-schema är tydligt uppsatt bredvid barnet. Kräv också av ansvarig på sjukhuset att enbart du eller av dig utvald annan person får överlämna barnet. Alltså inte "slumpmässig sköteska som råkar jobba vid tillfället", utan "Stina, Amina, Hans och Jessica" är de som får överlämna barnet.


    Såklart de inte har ett beslut från tingsrätten eller schema från familjerätten, då de inte ens hunnit gå dit och skriva på faderskapspappren...

    Hur tänkte du där egentligen?

    Faderskapet är inte fastställt, så rent formellt är han inte barnets pappa i nuläget.
  • Anonym (ace)
    Anonym (Lili) skrev 2019-03-20 18:24:25 följande:
    Såklart de inte har ett beslut från tingsrätten eller schema från familjerätten, då de inte ens hunnit gå dit och skriva på faderskapspappren...

    Hur tänkte du där egentligen?

    Faderskapet är inte fastställt, så rent formellt är han inte barnets pappa i nuläget.
    Varför så aggressiv?
  • Anonym (Lili)
    Anonym (ace) skrev 2019-03-20 19:09:05 följande:

    Varför så aggressiv?


    Jag är inte aggressiv.

    Men hur tänkte du?

    TS och den nyfödda babyn är fortfarande inlagda på sjukhuset.

    Faderskapet är inte fastställt ens.

    Ändå frågar du om de har ett umgängesschema från familjerätten??

    Steg ett är ju fastställandet av faderskapet, vilket man gör på familjerätten. Sedan kan det bli tal om umgängesschema och ev tingsrätt och beslut av domstol, om någon stämmer den andra föräldern..

    Juridiskt så är han inte ens barnets pappa i dagsläget!

    Han har inga rättigheter ännu.
  • Anonym (ace)
    Anonym (Lili) skrev 2019-03-20 19:23:03 följande:
    Jag är inte aggressiv.

    Men hur tänkte du?

    TS och den nyfödda babyn är fortfarande inlagda på sjukhuset.

    Faderskapet är inte fastställt ens.

    Ändå frågar du om de har ett umgängesschema från familjerätten??

    Steg ett är ju fastställandet av faderskapet, vilket man gör på familjerätten. Sedan kan det bli tal om umgängesschema och ev tingsrätt och beslut av domstol, om någon stämmer den andra föräldern..

    Juridiskt så är han inte ens barnets pappa i dagsläget!

    Han har inga rättigheter ännu.
    Jag hade missat att faderskapet inte var fastställt ännu. Jag trodde inte för mitt liv att man lämnade över ett barn till "vem som helst" från sjukhusets sida...

    "Så länge ni inte har ett beslut från tingsrätten på umgänget så är det inte olagligt." faller ju på att jag trodde att faderskapet var fastställt.

    "Har ni ens ett schema upprättat via familjerätten än? " är ställt som en fråga, som i "Hur har ni ens hunnit..." .
    Hur borde jag uttrycka det för att tydliggöra att det är en fråga om det funnits tid att göra detta ännu?
  • Anonym (Pia)

    Givetvis inte lagligt eftersom han inte är pappan (än).

  • Anonym (***)
    Anonym (ace) skrev 2019-03-20 19:41:33 följande:
    Jag hade missat att faderskapet inte var fastställt ännu. Jag trodde inte för mitt liv att man lämnade över ett barn till "vem som helst" från sjukhusets sida...

    "Så länge ni inte har ett beslut från tingsrätten på umgänget så är det inte olagligt." faller ju på att jag trodde att faderskapet var fastställt.

    "Har ni ens ett schema upprättat via familjerätten än? " är ställt som en fråga, som i "Hur har ni ens hunnit..." .
    Hur borde jag uttrycka det för att tydliggöra att det är en fråga om det funnits tid att göra detta ännu?
    Hur kunde du missa det, står ju klart och tydligt i TS:

    Pappan har inte skrivit på pappret att han är pappa än och jag har ju hela vårdnaden då. 
Svar på tråden Är det här ett brott?