För mycket tid vid datorn
Jag ser min sambos spelande som vilken hobby som helst så den tid jag lägger på andra hobbys spelar han. Jag är dock lite slöare så slö tittar mer på TV när han gör vettigare saker (spelar).
Veckodag spelar han ca 6h/ dag vi äter och lagar gemensam middag ca 1,5 h då vi umgås, äter och ser nån serie. Vi sitter också och pratar under tiden han spelar. Två dagar i veckan umgås vi mer och ser film eller mer serier. Då spelar han kanske 4h/dag. Jag utför mina hobbys mellan 3-5 h/dag.
På helgen umgås vi med mys morgon med god frukost som vi lagar tillsammans, gemensam god middag och en promenad. En sån dag spelar han 10h/dag och jag utför hobbys ca 6-8h/dag. Vissa helgdagar planerar vi mer umgänge med film, serier eller utflykter då utför vi våra hobbys ca 7h/dag.
Ser inte hans spelande som något problem, utan är glad att han har nått som han brinner för och är engagerad i. Det är dessutom en bonus att hans hobby alltid är hemma så man kan säga till om viktiga saker, fråga om hjälp och meddela när man vill umgås.
Är ju värre med t ex hästhobbyn som tar oerhört mycket tid och man är borta från hemmet. Skulle dock själv gärna rida. Jag vet också att han skulle hjälpa till med hela sitt hjärta om vi planerade barn vilket inte är på tapeten än.