• 55661122

    2 åring säger inte ett ord.

    Hej!

    Börjar bli lite orolig för min son på lite drygt 2 år.

    Han säger inte ett enda ord.

    Han verkar inte heller förstå när man pratar med honom, ingen respons överhuvudtaget.

    Han går i förskola sedan juni förra året, just för att försöka ge han en liten skjuts.

    Kommunikation sker genom att han ofta drar i mig till det han vill ha hjälp med och sedan lägger min hand på eller ger mig det föremålet han vill att jag ska öppna/leka med.

    Han kan leka med andra barn, inte särskilt blyg för främlingar eller andra barn. Han kastar boll fram och tillbaka eller jagar runt. Håller ögonkontakt bra.

    Pekar inte på saker och tittar inte alltid efter det man själv pekar på.

    Otroligt busig, leker med precis ALLT hemma. Köksgrejerna, barnvagn, toarullar, leksaker, kuddar.

    Sällan men ibland kan han stå och babbla på, dock inga urskiljbara ord.

    När han var yngre tyckte han det var ovant med höga ljud och blev ledsen men på senare tid är det inget han reagerar på.

    Kan känna igen om man sätter på något tecknat på tv och komma springande.

    Börjat senaste månaden med att hålla för öronen, verkar inte vara ömma eller så, inte heller några speciella situationer. Kan vara mycket ljud eller helt tyst. Försökt gjort enklare test men inte blivit klokare.

    Började krypa och gå i tid.

    Interagerar mycket och vill sällan leka själv.

    BVC hänvisar till logoped och logoped har lång väntetid.

    Vad gör man? BVC vill inte ens kolla i öronen på honom ifall det finns vätska eller propp.

    Försöker njuta av nuet men det ligger en liten gnagande oro i bakhuvudet.

    /Uppgiven

  • Svar på tråden 2 åring säger inte ett ord.
  • Anonym (Mamma)

    Det låter precis som min dotter. Vi fick inte heller någon hjälp av bvc. Till slut gick vi till vanliga vc och krävde ett hörseltest. Läkaren sade att "klart att hon hör men visst, för att ni ska sluta oroa er". Testet visade kraftigt nedsatt hörsel och hon hörde ingenting av vanlig samtalston. Blev remiss till öron där de gjorde boel-testet som visade att hon inget hörde alls. Fick veta att det förmodligen var neurologiskt och att hon alltid skulle vara hörselskadad. Men hon klarade boel-testet som nyfödd (gjorde din son det?) så jag var inte övertygad. Det blev operation. På op märkte de att hon haft många sk tysta öroninfektioner som hon inte haft ont av och haft vatten bakom trumhinnorna och vaxproppar på det. De tog hål i hinnorna och rensade ur. Dagen efter sade hon sitt första ord.

    Det var 11 mån sedan och hon är fortfarande efter men säger nu säkert 100 ord och börjat med tvåordsmeningar.

    Kräv undersökning.

    Gör locktestet där man slår ihop kastrullock bakom ryggen och se om han hoppar till och blir rädd. Att han långsamt vänder sig om man tyda på att han inte hör det bra nog.

    Vi gjorde det på dottern och hon reagerade olika vid olika tillfällen. Förmodligen mindre när hon hade aktiv infektion i öronen.

  • Anonym (förskolan)

    Vad  säger förskolan?Tycker de att  han  utvecklas långsamt?

  • Anonym (Mamma)

    Hon pekade också sent, tror det hänger ihop med att inte höra.

  • Alexi

    Men sök vård för att se om hans hörsel är ok. Det finns ju som sagt de som har vätska bakom öronen eller liknande och hör dåligt. Man måste väl inte blanda in Bvc.

  • Anonym (Utredning)

    Be vc eller barnmedicin att undersöka hörsel. Är den ok be om utredning av neuropsykiatriskt team. Ofta ställer man inte diagnos på så litet barn men de kan ändå göra en bedömning och hålla koll på utvecklingen om de misstänker neuropsykiatrisk problematik.

  • 55661122
    Anonym (Mamma) skrev 2019-03-21 20:32:08 följande:

    Det låter precis som min dotter. Vi fick inte heller någon hjälp av bvc. Till slut gick vi till vanliga vc och krävde ett hörseltest. Läkaren sade att "klart att hon hör men visst, för att ni ska sluta oroa er". Testet visade kraftigt nedsatt hörsel och hon hörde ingenting av vanlig samtalston. Blev remiss till öron där de gjorde boel-testet som visade att hon inget hörde alls. Fick veta att det förmodligen var neurologiskt och att hon alltid skulle vara hörselskadad. Men hon klarade boel-testet som nyfödd (gjorde din son det?) så jag var inte övertygad. Det blev operation. På op märkte de att hon haft många sk tysta öroninfektioner som hon inte haft ont av och haft vatten bakom trumhinnorna och vaxproppar på det. De tog hål i hinnorna och rensade ur. Dagen efter sade hon sitt första ord.

    Det var 11 mån sedan och hon är fortfarande efter men säger nu säkert 100 ord och börjat med tvåordsmeningar.

    Kräv undersökning.

    Gör locktestet där man slår ihop kastrullock bakom ryggen och se om han hoppar till och blir rädd. Att han långsamt vänder sig om man tyda på att han inte hör det bra nog.

    Vi gjorde det på dottern och hon reagerade olika vid olika tillfällen. Förmodligen mindre när hon hade aktiv infektion i öronen.


    Tack för ett grymt bra och utförligt svar. Har varit inne på samma också efter otaliga sökningar.

    Skall ringa imorgon. Glad att det löste sig för er, håller tummarna.

    Tack.
  • 55661122
    Anonym (förskolan) skrev 2019-03-21 20:32:58 följande:

    Vad  säger förskolan?Tycker de att  han  utvecklas långsamt?


    Nej, ingen större reaktion från dom. "Alla är olika".

    Fullt förstående på den punkten men jag som förälder ser ju skillnad, stor skillnad.
  • 55661122
    Erkens mamma skrev 2019-03-21 21:00:50 följande:

    Ett annat tecken på problem med hörseln är att de inte går/tittar åt rätt håll om man ropar på dem.


    Haha, ja den dagen han tittar eller går åt mitt håll när jag ropar då blir det gatufest utanför oss.

    Sen han började gå är han helt på sin egna bana, inne som ute.
  • 55661122
    Alexi skrev 2019-03-21 20:33:26 följande:

    Men sök vård för att se om hans hörsel är ok. Det finns ju som sagt de som har vätska bakom öronen eller liknande och hör dåligt. Man måste väl inte blanda in Bvc.


    Skall man söka sig privat? Går inte att komma någon annanstans än VC utan remiss i det offentliga?
Svar på tråden 2 åring säger inte ett ord.