• Äldre 22 Mar 18:15
    1379 visningar
    5 svar
    5
    1379

    Äggfrys/dålig celldelning

    Hej, 
    Hoppas det finns någon därute som har erfarenhet av äggfrysning/IVF eller dålig celldelning. 

    Jag förlorade min man innan jag skulle fylla 35 och bestämde mig därefter att frysa ägg. Jag gjorde flera behandlingar och fick tillslut ihop till 30 fina ägg som de frös ner. Nu 4 år senare har jag och min nya kille bestämt oss för att försöka skaffa barn. Jag har inte lyckats bli gravid naturligt och tänkte därför att jag skulle använda min livlina - mina frysta ägg. 

    Upptiningen och befruktningen skedde i onsdags (10st till att börja med) och idag skulle insättningen ske. Men istället fick jag ett samtal imorse om att inget ägg klarade sig!! 5 ägg klarade upptiningen, men av dessa var det endast ett som började dela sig, men det hade inte delat sig tillräckligt.

    Det här kom som ett slag i magen för mig. Jag visste ju att alla inte skulle klara det men att INGET gjorde det kom som en chock för mig! Jag fick inte ens en chans!! Gråter

    Jag har läst massa forum men hittar ingen som skriver om sin erfarenhet av äggfrysning eller IVF med dålig celldelning. Hoppas det finns någon därute som har liknande erfarenhet, eller som har kunskap eller erfarenhet av dålig celldelning, vad det beror på och vad man kan göra.  

    Nästa månad ska vi göra en riktig IVF med färska ägg. Håller verkligen tummarna för ett bättre resultat. Vad tror ni? Har man någon chans? 

  • Svar på tråden Äggfrys/dålig celldelning
  • Mon 15 Apr 2019 08:44
    #1

    Men usch vad tråkigt:( Ingen erfarenhet men har en vän som också precis fryst ner ca 30 ägg. Tydligen så är obefruktade ägg jättekänsliga för upptining, dom har inte alls samma chans som frysta befruktade ägg av ngn anledning. Det kommer säkert gå bra med ivf. Lycka till!!!

  • Mon 15 Apr 2019 09:06
    #2
    millinz skrev 2019-03-22 18:15:10 följande:

    Hej, 

    Hoppas det finns någon därute som har erfarenhet av äggfrysning/IVF eller dålig celldelning. 

    Jag förlorade min man innan jag skulle fylla 35 och bestämde mig därefter att frysa ägg. Jag gjorde flera behandlingar och fick tillslut ihop till 30 fina ägg som de frös ner. Nu 4 år senare har jag och min nya kille bestämt oss för att försöka skaffa barn. Jag har inte lyckats bli gravid naturligt och tänkte därför att jag skulle använda min livlina - mina frysta ägg. 

    Upptiningen och befruktningen skedde i onsdags (10st till att börja med) och idag skulle insättningen ske. Men istället fick jag ett samtal imorse om att inget ägg klarade sig!! 5 ägg klarade upptiningen, men av dessa var det endast ett som började dela sig, men det hade inte delat sig tillräckligt.

    Det här kom som ett slag i magen för mig. Jag visste ju att alla inte skulle klara det men att INGET gjorde det kom som en chock för mig! Jag fick inte ens en chans!! 

    Jag har läst massa forum men hittar ingen som skriver om sin erfarenhet av äggfrysning eller IVF med dålig celldelning. Hoppas det finns någon därute som har liknande erfarenhet, eller som har kunskap eller erfarenhet av dålig celldelning, vad det beror på och vad man kan göra.  

    Nästa månad ska vi göra en riktig IVF med färska ägg. Håller verkligen tummarna för ett bättre resultat. Vad tror ni? Har man någon chans? 


    Beklagar att det blev så här för dig.

    Jag ska förklara varför det blev så här:

    Alla ägg och embryon kan förlora celler när de tinas upp. Ett befruktat ägg innehåller många celler så det klarar upptining bättre. Men ett OBEFRUKTAT ägg innehåller endast EN cell och tappas den så dör ägget.

    Sen såg jag en dokumentär nyligen från USA om en kvinna som frusit in sina obefruktade ägg men inga alls av hennes obefruktade ägg klarade sig.

    I programmet sa de att om man ska frysa in obefruktade ägg ska man dessutom göra det när man är 20 år, inte efter 30år eller senare eftersom äggen blir sämre med åldern.

    Jag hoppas det går bättre för dig med färska ägg.
  • Mon 15 Apr 2019 09:12
    #3

    Annars om det inte går med egna färska ägg heller med tanke på din ålder (39år) så finns ju alltid möjligheten med äggdonation. Då får man färska ägg från en annan kvinna i 20-års åldern. Då har man mycket större chans att lyckas, än med egna ägg som är nästan 40 år.

    Så det finns fler chanser för dig om det inte går med färska egna ägg. Kan vara bra att veta om !

  • Mon 15 Apr 2019 09:29
    #4
    millinz skrev 2019-03-22 18:15:10 följande:

    Hej, 
    Hoppas det finns någon därute som har erfarenhet av äggfrysning/IVF eller dålig celldelning. 

    Jag förlorade min man innan jag skulle fylla 35 och bestämde mig därefter att frysa ägg. Jag gjorde flera behandlingar och fick tillslut ihop till 30 fina ägg som de frös ner. Nu 4 år senare har jag och min nya kille bestämt oss för att försöka skaffa barn. Jag har inte lyckats bli gravid naturligt och tänkte därför att jag skulle använda min livlina - mina frysta ägg. 

    Upptiningen och befruktningen skedde i onsdags (10st till att börja med) och idag skulle insättningen ske. Men istället fick jag ett samtal imorse om att inget ägg klarade sig!! 5 ägg klarade upptiningen, men av dessa var det endast ett som började dela sig, men det hade inte delat sig tillräckligt.

    Det här kom som ett slag i magen för mig. Jag visste ju att alla inte skulle klara det men att INGET gjorde det kom som en chock för mig! Jag fick inte ens en chans!! Gråter

    Jag har läst massa forum men hittar ingen som skriver om sin erfarenhet av äggfrysning eller IVF med dålig celldelning. Hoppas det finns någon därute som har liknande erfarenhet, eller som har kunskap eller erfarenhet av dålig celldelning, vad det beror på och vad man kan göra.  

    Nästa månad ska vi göra en riktig IVF med färska ägg. Håller verkligen tummarna för ett bättre resultat. Vad tror ni? Har man någon chans? 


    Det var en dokumentär om denna kvinna jag såg:
    Som 38-åring betalade Brigitte Adams för att frysa ned antal av sina ägg för att kunna bli gravid senare i livet. När äggen skulle användas några år senare, var det inget av dem som fungerade. Foto: SVT
    Brigitte frös ned sina ägg ? inte ett enda fungerade
    Publicerad 24 mars 2018

    Brigitte Adams blev en frontfigur när hon valde att frysa ner sina ägg och samtidigt vara väldigt öppen om att hon gjorde det. Hon hamnade på framsidan av Bloomberg Magazine, och kände sig glad och nöjd med sitt beslut. Men när det väl var dags att använda äggen, fungerade inte ett enda.


    ? När jag var 25? frågar hon retoriskt på min fråga om hon inte tänkte på att skaffa barn när hon var 25.


    ? Åh nej, säger hon och skrattar högt, det tänkte jag över huvud taget inte på då. 


    Nu är Brigitte 45, bor i ett hus i Los Angeles och är gravid för första gången med ett barn som är väldigt efterlängtat. Men vägen hit har varit lång och kantad med många besvikelser och beslut.


    Väntan på ?Mr Right?

    ? Jag brukade vara en mycket planerad person, säger Brigitte.


    ? Ändå tänkte jag att det där med barn, det kommer att ordna sig. Jag kommer att träffa någon att få barn med och så kommer det bara att hända.


    Hon är utbildad marknadsförare och har haft en lång och framgångsrik karriär. Hon är blond och snygg, rolig och lättsam och skrattar lätt och ofta. 


    ? Men, säger hon, jag träffade aldrig den där mannen att få barn med. Det där med fertilitet, det går inte att planera.


    Karriären tar fart

    Brigitte gifte sig, men skilde sig ett par år senare. Hon hade inte längre någon partner, samtidigt som karriären tog fart. Hon arbetade hårt, både kvällar och helger, tjänade mycket pengar, men hann aldrig vara ute på några dejter.


    Plötsligt insåg hon, 38 år gammal, att hon inte kunde vänta på att allt skulle stämma. Så, i väntan på ?Mr Right?, bestämde hon sig för att frysa ner sina ägg.


    ? Efter att jag frös ner mina ägg kände jag mig stolt över mig själv, säger hon och skrattar till.


    ? Jag var lyckligare, kände att jag kunde fortsätta vänta, nu hade jag mina ägg där.


    Samtidigt har åldern stor betydelse för äggens kvalitet, åldern är väsentlig.


    ? Kvaliteten på äggen försämras med åren. Är du till exempel 38 år när du fryser in dina ägg är chansen väldigt låg. Om man däremot fryser ner äggen vid 20 års ålder är chansen ganska bra, förklarar Outi Hovatta, som är professor i obstetrik och gynekologi vid Karolinska institutet.


    Enligt henne krävs det i genomsnitt minst sex nedfrysta ägg för att bli gravid.


    Ville ha biologiskt barn

    För lite mer än ett och ett halvt år sedan förstod Brigitte Adams att ?Mr Right? över huvud taget inte skulle dyka upp inom rimlig tid, då hade hon passerat 42-årsgränsen.


    Men hon hade sina egna ägg nedfrusna och nu var det dags att plocka ut dem. 


    ? Det var viktigt med ett biologiskt eget barn, förklarar hon.


    ? Jag ville ha det speciella bandet med barnet. Ha samma ögon, samma familjeband. 


    Men det skulle inte bli så heller. För när Brigitte väl beslutat sig för att använda sina elva ägg, var det bara ett som till sist klarade sig. 


    ?Du är gravid!?

    Det planterades in i hennes livmoder och ett första test visade att hon var gravid. 


    ? En sjuksyster ringde upp mig, berättar Brigitte med ytterligare ett skratt, och sa; grattis, du är gravid! Men hon sa inte att det här var bara test ett, att man behövde göra ett test till. Så i 48 timmar satt jag och letade efter barnvagnar och fantiserade om namn till barnet. Jag var så lycklig.


    Men test två visade sig vara negativt. Embryot växte inte. 


    ? Jag befann mig i ett svart rum i tre dagar, jag gick inte upp ur sängen.


    Hon skrattar, men sorgen känns i varje stavelse.


    ? Jag tyckte att jag hade misslyckats, som kvinna, i livet.


    Även plan C behövs

    Nu är Brigitte 45 år, och gravid. Inget av det hon planerade föll in. Hon är klart över 42 år, och hon har ett donerat ägg som blivit befruktat med donerad sperma. 


    ? Infrysningen var ett slags plan B. När det där med att ?bara skaffa barn? inte hände.


    Men, säger hon, man behöver också en plan C. Det här är den. 


    ? Och det var ju att bli mamma som jag ville, och det här är hur jag kommer att bli en mamma.


    Barnet, en liten tjej, är planerad till i maj. Jag frågar Brigitte om efter flickans namn:


    ? Det är hemligt.


    Se?Korrespondenterna? om fertilitetsindustrin i SVT Play.

    www.svt.se/nyheter/utrikes/jag-tyckte-att-jag-misslyckats-som-kvinna-i-livet

  • Mon 15 Apr 2019 09:30
    #5
    Forskaren om äggfrysning: ?Åldern är väsentlig?
    Publicerad 24 mars 2018

    Ju senare du fryser ner dina ägg ? desto mindre chans att bli gravid när äggen sätts in. Det säger Outi Hovatta, som är professor i obstetrik och gynekologi vid Karolinska institutet.


    Hur ser chanserna ut att bli gravid med hjälp av nedfrysta ägg?


    ? Chansen är inte lika stor, men det är tekniskt fullt möjligt. Vissa kvinnor behöver det här, till exempel kvinnor som ska behandlas med cellgifter eller har andra sjukdomar. Det är en annan sak när det är sociala orsaker som ligger bakom beslutet att frysa ner dina ägg, till exempel att man vill skjuta på graviditeten på grund av arbete. De kvinnorna måste känna till riskerna med att skjuta upp graviditeten och de sociala förmånerna i Sverige är så bra att vi inte har någon anledning att göra det. Att frysa ner dina ägg är naturligtvis bättre än inget, men det är svårt att garantera en graviditet.


    Vad avgör om det blir ett barn eller inte?


    ? Mycket beror på individuella egenskaper och fertilitet, som man kan testa före behandling. Dessutom är åldern väsentlig. Kvaliteten på äggen försämras med åren. Är du till exempel 38 år när du fryser in dina ägg är chansen väldigt låg. Om man däremot fryser ner äggen vid 20 års ålder är chansen ganska bra.


    Vad säger statistiken?


    ? Det har kalkylerats, för några år sedan. De siffrorna säger att man behöver minst sex nedfrysta ägg i genomsnitt för att bli gravid. Men det säger ingenting om individen, utan är bara ett genomsnitt. För vissa kvinnor räcker inte det.


    Vad erbjuds i Sverige?


    ? I Sverige erbjuds alllmän äggfrysning endast på privata fertilitetskliniker. Inom den offentliga vården erbjuds den endast till kvinnor med sjukdomar som kan leda till infertilitet, till exempel efter cancerbehandling.


    Se?Korrespondenterna? om fertilitetsindustrin i SVT Play.


    Outi Hovatta, professor i obstetrik och gynekologi på laboratoriet på Fertilitetskliniken där äggfrysning genomförs. Foto: Ulf Sirborn/TT

    www.svt.se/nyheter/inrikes/forskaren-om-aggfrysning-aldern-ar-vasentlig
Svar på tråden Äggfrys/dålig celldelning