• sigge1235

    Jobbmobil privat?

    Jag har mobil på jobbet samt privat förstås men blir stressad av att hela tiden ha koll på två olika. Någon som valt att ha jobbmobilen privat och vilka för/nackdelar ser ni med detta? Och en praktisk fråga, kan man koppla vidare sit nuvarande nummer?

  • Svar på tråden Jobbmobil privat?
  • MsFry

    Jag håller privatliv och jobb strikt åtskilda och därför väljer jag att ha en jobbmobil och en privat.

    Vill inte ha mina privata grejer på en telefon som tillhör jobbet.

    Dessutom vill jag koppla bort jobbet helt när jag är ledig eller sjuk, det är svårt om man har bara jobbmobilen.

  • Jagochdublirvi
    sigge1235 skrev 2019-03-23 23:05:11 följande:

    Jag har mobil på jobbet samt privat förstås men blir stressad av att hela tiden ha koll på två olika. Någon som valt att ha jobbmobilen privat och vilka för/nackdelar ser ni med detta? Och en praktisk fråga, kan man koppla vidare sit nuvarande nummer?


    Fördelen: du har bara en telefon att ha koll på

    Nackdelen: du blir aldrig helt ledig när du officiellt är ledig, tex kvällar, helger, semester, vid sjukdom etc. Visst, jobbmailen kan man alltid stänga av, men om någon ringer ett jobbsamtal när du är sjuk eller har semester så får du ju samtalet oavsett.

    Jag kör med två telefoner. När jag jobbar så lämnar jag den privata telefonen i mitt skåp och har bara jobbtelefonen med mig. De som skulle behöva få tag på mig akut har mitt jobbnumner (min man, förskola, skola och fritids, mina föräldrar och syskon). Resten som ringer mig hoppas jag talar om på telefonsvararen vad de vill eller att de vill bli kontaktade). När jag jobbat klart för dagen så lägger jag jobbtelefonen i jobbväskan och markerar på så vis för såväl mig själv som för min omgivning att jag inte jobbar för tillfället
  • PH76

    Nackdelen med två är såklart att du måste betala för en, samt släpa runt två.

  • modsey
    sigge1235 skrev 2019-03-23 23:05:11 följande:

    Jag har mobil på jobbet samt privat förstås men blir stressad av att hela tiden ha koll på två olika. Någon som valt att ha jobbmobilen privat och vilka för/nackdelar ser ni med detta? Och en praktisk fråga, kan man koppla vidare sit nuvarande nummer?


    Har bara en. Då jag har två jobb nummer, ett mobilnummer och ett vanligt ( offentlig förvaltning) stänger jag av det vanliga ( som är det folk använder t 99 %) via växeln. Så ringa det inte på min ledighet. De som har mitt jobb mobilnummer når mig ändå.

    Superskönt och jag slipper dras med två mobiler. Har mitt privata nummer kopplat på samma enhet och det numret fungerar som vanligt.
  • EmberEyes

    Jag hade en jobb-mobil och en privat förr, för att jobb-luren skulle vara ute i ur och skur, behövde klara att tappas och tåla damm och smuts. Min privata var en "fin" ny variant, jobb-luren var en gammal typ (ingen touch-screen t. ex. ) som var billig att ersätta vid behov.

Svar på tråden Jobbmobil privat?