• sextiotalist

Min sambo äter oss ur huset

Aurelia98 skrev 2019-03-24 08:57:11 följande:

Sambon tycker att det blir skevt att vi ska hålla på att mäta vem som äter vad och hur mycket och fördela pengar över det. Vi har helt olika synsätt. Han tycker att vi ska dela allt jämt av så är "båda nöjda och glada". Det blir mer jobb såklart att räkna ut vem som ska betala vad och hur mycket.

Men det känns bara inte kul att inte ha råd att köpa rakhyvlar för att pengarna ska gå till mat som tar slut hela tiden..

Men du är inte nöjd och glad.

Mitt förslag att ni handlar varannan dag och bara för dagen, du kan handla enligt konsumentverket och så får han handla enligt hans norm.
  • sextiotalist
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 10:48:28 följande:

Wow........ Kriget mot lojaliteten och familjen har gått långt. 

Jag lovar dig, ts, att det finns något där du drar mer pengar. Men i en familj håller man ihop och tar hand om varandra. Själviskheten lämnade man i tonåren. 

Och den lojaliteten bör vara ömsesidig eller hur.

Att äta den andra ur huset, att roffa det mesta av det gemensamma är inte lojalt. Det är girigt, egoistisk och illojalt.
  • sextiotalist
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 11:00:32 följande:

Som jag skrev - jag lovar att ts drar mest på något annat område. 

Det är inte alls säkert.

Ofta brukar ett beteende vara på fler områden än ett. Är man närig och egoistisk så märks det på fler områden än maten.
  • sextiotalist
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 11:10:49 följande:

Jo,det är säkert. Det lär jämna ut sig i slutändan. Och om det inte gör det, är millimeterrättvisa verkligen något att stå efter? Är man egoistisk för att man har ett större behov av mat? Min man äter ungefär dubbelt så mycket som mig, han är inte egoistisk för det. Han är hungrigare, har en större kropp, en snabb ämnesomsättning och ett tungt arbete. Han älskar och njuter av mat. 

Han har vissa svagheter - tomater tex. Så ska vi ha tomater i matlagningen den veckan så köper jag helt enkelt extra mycket och lägger undan det som behövs till maten. Jag själv är glad i skönhetsprodukter. Jag kostar många hundra kronor i det varje månad medan maken kostar nära noll och ingenting. Man har olika behov och allas behov ingår i familjen. 

Eftersom det är studenter med begränsad ekonomi, så är det en kostnad man får bära själv.

Samma sak med skönhetsprodukter, märkeskläder, dyra intressen. Det är kostnaderna man bör bära själv, speciellt om man har begränsad ekonomi.

Vi har separat ekonomi, även om vi levt ihop ungefär 25 år och har barn ihop. Tack vare detta har vi nästan aldrig bråkar om ekonomin, trots att den varit väldigt tight under en längre tid. Vi har anpassat våra intressen utifrån det vi har haft kvar.

Och under den tiden sambons barn var hos oss, så bidrog sambon mer till maten.
  • sextiotalist
    Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 11:28:22 följande:

Jag har också varit fattig och haft begränsad ekonomi, det handlar inte om det. Det handlar om att alla människor har behov, ofta olika behov. Ts lär inte vara den enda som drar resurser. Man bör vara en familj och hjälpas åt. 

Din livsstil och syn på familj  känner jag till... 

Ja, den är ju jättefel eftersom vi är lyckliga, älskar varandra och har en härlig relation till sambons barn och vår gemensamma, bråkar ytterst sällan.

Nu är det ett problem för ts, så att det fungerar hos er är en annan sak.

Om hennes sambo har sådana matkostnader så att det går ut över ts liv, så är det inte frid och fröjd, det kan växa ett missnöje som kan gå ut över förhållande. Det kan komma en dag då hon ger upp och lämnar och han får stå för alla sina egna merkostnader och då blir det tufft .... för honom
Svar på tråden Min sambo äter oss ur huset