Anonym (detkallasfamilj) skrev 2019-03-24 11:10:49 följande:
Jo,det är säkert. Det lär jämna ut sig i slutändan. Och om det inte gör det, är millimeterrättvisa verkligen något att stå efter? Är man egoistisk för att man har ett större behov av mat? Min man äter ungefär dubbelt så mycket som mig, han är inte egoistisk för det. Han är hungrigare, har en större kropp, en snabb ämnesomsättning och ett tungt arbete. Han älskar och njuter av mat.
Han har vissa svagheter - tomater tex. Så ska vi ha tomater i matlagningen den veckan så köper jag helt enkelt extra mycket och lägger undan det som behövs till maten. Jag själv är glad i skönhetsprodukter. Jag kostar många hundra kronor i det varje månad medan maken kostar nära noll och ingenting. Man har olika behov och allas behov ingår i familjen.
Eftersom det är studenter med begränsad ekonomi, så är det en kostnad man får bära själv.
Samma sak med skönhetsprodukter, märkeskläder, dyra intressen. Det är kostnaderna man bör bära själv, speciellt om man har begränsad ekonomi.
Vi har separat ekonomi, även om vi levt ihop ungefär 25 år och har barn ihop. Tack vare detta har vi nästan aldrig bråkar om ekonomin, trots att den varit väldigt tight under en längre tid. Vi har anpassat våra intressen utifrån det vi har haft kvar.
Och under den tiden sambons barn var hos oss, så bidrog sambon mer till maten.