Hur mycket kan SD öka?
Hur mycket kan SD öka?
Hur mycket kan SD öka?
Frågeställningen är obsolet - men om jag ändå ska svara så är det troligare att de minskar än att de ökar.
I stället bör man kanske ställa frågan hur mycket kommer KD och SD att öka tillsammans på M:s bekostnad innan M rättar in sig i ledet och dessa tre partier tillsammans utgör ett politiskt block.
Nästa fråga blir då hur stor andel av väljarna som kan tänka sig att rösta på MKDSD - som högst kring 40 procent skulle jag gissa.
Och som motvikt till ett relativt homogent MKDSD-block kommer det att finnas ett pyttipannablock bestående av de övriga partierna.
Min gissning är att KD så småningom kommer att bli det största partiet i MKDSD-blocket samt att C:s andel av pyttipannablocket kommer att öka väsentligt.
Inte så mycket mer!
De andra partierna är ju ganska så snabba på att ta upp och stöpa om alla förslag från SD, sedan då i kombination med mer i pension, bättre för barnfamiljerna och gud vet vad, som folk går på om och om igen.
Hypotetiskt 100% av alla röster.Men om vi tittar på utvecklingen för Sverige där man haft stora problem och försämringar(trots högkonjunktur)inom dom flesta områden vård,skola,omsorg,rättsväsende osv vilket självklart anhängare till dom rödgröna förnekar men medborgarna konkret upplever i sin vardag,så har SD potential att växa fram till nästa val detta pga den lågkonjunktur vi är i början av gör att problemen växlar upp och eskalerar än mer.
Den här snöbollseffekten av växande försämringar och problem vilket felaktig politik från S/MP delvis är skyldiga till,kommer inte minska med den mischmasch regering som är beroende av stöd från V,C,L utan istället öka.
Om och hur stor ökningen blir för SD beror helt på vad M och KD gör,om dessa vågar prata ur skägget och vill strama åt invandringen och kritiserar alla dessa undantag som S,V,C,L,MP genomför för att kunna ha fortsatt hög invandringsvolym så får SD problem med sin tillväxtpotential,men om M och KD inte gör detta är min gissning att SD hamnar mellan 25 till 30%.
Förövrigt visar dom senaste opinionsundersökningarna att M,KD,SD skulle få egen majoritet i riksdagen.