• Äldre 24 Mar 13:45
    1793 visningar
    8 svar
    -1
    8
    1793

    vilken relation är okej med sitt ex när barn finns med

    Håller på att slita mitt hår av svartsjuka.

    Vilken relation ska msn tillåta att ens partner har med sitt ex?

    Min sambo har en dotter på 13 år som är aktiv i olika idrotter. Mitt problem är att jag inte känner mej bekväm att han alltid sitter med barnets mor (exet) på matcherna. Inte när jag är med utan bara när han är själv.

    Är detta något som jag bara ska acceptera?

    Mår verkligen jättedåligt när jag jobbar och inte kan bara med.

    Att han ska sitta där bredvid sitt ex å prata i en timma å ha trevligt.

    Känns extra jobbigt när han aldrig visar minsta antydan till att vi ska sitta ihop när jag är med.

    Drar jag upp det här vet jag att han kommer bli arg och inte visa någon förståelse för mina känslor. Vilket bara gör det ännu värre..

    Tips?

    Hur gör ni sndra vid dessa sammankomster?

  • Svar på tråden vilken relation är okej med sitt ex när barn finns med
  • Äldre 24 Mar 13:58
    #1
    +1

    Tycker det låter jättekonstigt att ni inte sitter med mamman när du är med. De känner ju varandra och är där för sitt gemensamma barn. Måste kännas märkligt för barnet när man ska möta upp föräldrarna efter matchen och de sitter på varsitt ställe.

    Om jag var du skulle jag fråga mig själv varför det stör mig att de sitter ihop/pratar med varandra och sedan försöka tänka om. Det kommer bli jättejobbigt för dig om du ska gå runt och vara så svartsjuk och det lär bli knepigt i relationen om du tror att det är upp till dig att tillåta din partner att sitta/prata med andra människor. Din partner har valt dig och valt bort sitt ex, försök att vila tryggt i det.

  • Äldre 24 Mar 14:00
    #2
    +1

    Men oj... Det är väl jättebra att de kan umgås som folk, speciellt för dotterns skull! Tycker du ska tänka om och fundera på hur du ska komma över din svartsjuka som (enligt mig, och baserat på det du skrivit) inte är befogad på något vis

  • Äldre 24 Mar 14:31
    #3
    -1 +1

    Jag tycker oxå det är konstigt att vi inte gör det när jag är med. Det är ju en sv anledningarna till att jag börjat ogilla situationen och fått hjärnspöken. Det är även så att exet vill ha tillbaka min sambo vilket gör att det oxå känns lite jobbigt. Att hon typ ska försöka ta hans hand eller stryka han på benet eller något annat.

  • Äldre 24 Mar 23:17
    #4
    +1

    Det kan inte vara så att din sambo vet om/känner av att du ogillar att han umgås med exet. Att du är svartsjuk. För isåfall är det rätt enkelt förklarat varför han inte föreslår att ni ska sitta ihop alla tre när du är med.

    I övrigt tycker jag det är sunt att de kan sitta ihop och umgås tillsammans utan bråk - det underlättar mycket. Betydligt jobbigare när de inte kan föra ett normalt samtal.. ;)

    Din fråga gällande vad du skall "tillåta" och acceptera.. Tja, jag hade helt klart inte accepterat att min partner bestämde vem jag fick prata med eller sitta med på mitt barns träning.. Hade min partner ställt sådana krav på mig hade han snällt fått leta sig en ny partner. Likadant om jag bestämt att han inte fick sitta med sitt ex på dotterns uppvisning.

    För att svara på hur vi gör - vi sitter med min mans ex, oavsett om jag är med eller inte. Ibland är min man ensam med exet, ibland är jag ensam med exet och ibland är vi där allihop.

    Vill du att ni skall sitta ihop när du är med så säg det - och visa att du är ok med henne - annars lär han fortsätta hålla er åtskilda.

  • Äldre 24 Mar 23:31
    #5

    Vi sitter nästan aldrig tillsammans med min sambos ex på skoluppvisningar, skolavslutningar och sportaktiviteter. Det finns såklart sammarbetssvårigheter oss vuxna emellan men när barnen väl vill fira efteråt så är vi såklart alla tillsammans med barnen och beter oss som folk. Men vi har inget intresse av att sitta tillsammans som åskådare osv. Det berör inte barnen heller då det alltid varit så sedan mamman och pappan separerade.

  • Äldre 26 Mar 14:22
    #6
    MuffinsMamma skrev 2019-03-24 13:45:48 följande:

    Håller på att slita mitt hår av svartsjuka.

    Vilken relation ska msn tillåta att ens partner har med sitt ex?

    Min sambo har en dotter på 13 år som är aktiv i olika idrotter. Mitt problem är att jag inte känner mej bekväm att han alltid sitter med barnets mor (exet) på matcherna. Inte när jag är med utan bara när han är själv.

    Är detta något som jag bara ska acceptera?

    Mår verkligen jättedåligt när jag jobbar och inte kan bara med.

    Att han ska sitta där bredvid sitt ex å prata i en timma å ha trevligt.

    Känns extra jobbigt när han aldrig visar minsta antydan till att vi ska sitta ihop när jag är med.

    Drar jag upp det här vet jag att han kommer bli arg och inte visa någon förståelse för mina känslor. Vilket bara gör det ännu värre..

    Tips?

    Hur gör ni sndra vid dessa sammankomster?


    Jag tycker att det låter väldigt bra och positivt att han har en bra relation med sitt barns andra förälder. Under den där timmen på träning så kan de avhandla sånt som behöver avhandlas och se till att livet flyter på så bra som möjligt för barnet.

    Att ni inte sitter med hans ex när du är med beror säkert på att din man känner att du inte vill det, och att han då är där med dig. Förmodligen av respekt för dig eller av rädsla för din reaktion.

    Skulle du känna samma svartsjuka om han satt bredvid en annan förälder (mamma?) till någon i laget och småpratade lite under träningen? Eller gäller din svartsjuka främst exet? Har du anledning att tro att han har något mer med exet än gott samarbete och omsorg md exet, eller vanliga vänliga känslor?

    Om jag skilde mig så skulle jag inte låta min nya diktera vilken relation jag fick ha med mitt ex, eller diktera vem jag får prata med eller sitta bredvid i olika sammanhang. Jag skulle också bli arg och fundera över om den nya var rätt person för mig. För mig är tillit under ansvar grunden i en relation och både jag och min man har vänner, bekanta, kollegor och andra som vi umgås och pratar med när vi har lust.
  • Äldre 26 Mar 14:39
    #7
    MuffinsMamma skrev 2019-03-24 13:45:48 följande:

    Håller på att slita mitt hår av svartsjuka.

    Vilken relation ska msn tillåta att ens partner har med sitt ex?

    Min sambo har en dotter på 13 år som är aktiv i olika idrotter. Mitt problem är att jag inte känner mej bekväm att han alltid sitter med barnets mor (exet) på matcherna. Inte när jag är med utan bara när han är själv.

    Är detta något som jag bara ska acceptera?

    Mår verkligen jättedåligt när jag jobbar och inte kan bara med.

    Att han ska sitta där bredvid sitt ex å prata i en timma å ha trevligt.

    Känns extra jobbigt när han aldrig visar minsta antydan till att vi ska sitta ihop när jag är med.

    Drar jag upp det här vet jag att han kommer bli arg och inte visa någon förståelse för mina känslor. Vilket bara gör det ännu värre..

    Tips?

    Hur gör ni sndra vid dessa sammankomster?


    Han är vuxen. Det är inte din sak att tillåta eller inte tillåta hans relationer!


    Väx upp. Det är väl superbra om dom har en bra relation, jag lovar dig att det underlättar livet massor nu när dom har gemensamma barn. 

  • Mon 10 Jun 2019 16:50
    #8

    Är en svartsjuk typ och vill inte att min man ska ha väldigt mycket kontakt med sitt ex förutom barnet i fråga. Skulle aldrig acceptera att de var väldigt goda vänner, utan det är barnet som gäller. Däremot om vi tittar på barnets gemensamma aktiviteter såsom avslutningar, idrott etc. så sitter vi alltid tillsammans. Oavsett vilken konstellation som är med. Är jag själv med mitt ex. sitter vi tillsammans, är min nya man med sitter vi tillsammans och vice versa åt andra hållet. Tycker det skulle bli mycket märkligt annars, framförallt för barnet/barnen. 


    Sen vill jag även säga att jag förstår din känsla helt och hållet! Jag känner likadant om jag vet att min man och hans ex. är tillsammans ensamma. Det känns inte helt hundra. Men i och med att jag gör likadant med mitt ex. så är det inte så mycket att orda om. 

Svar på tråden vilken relation är okej med sitt ex när barn finns med