• Grande Rock

    Fråga till er som tränar regelbundet utan att tycka det är roligt.

    Hur gör ni för att motivera er?
    Jag tycker det är sjukt tråkigt och har svårt att motivera mig själv nog för att ta mig iväg till gymmet.
    Försöker köra korta effektiva pass så det inte känns som att man låser upp så mycket tid, men ändå känns det som en superansträngning att ta sig iväg.

    Har ni några bra tips?
    Kommer det att bli roligare, eller kommer jag alltid tycka det är tråkigt?


    Att tro är att inte veta
  • Svar på tråden Fråga till er som tränar regelbundet utan att tycka det är roligt.
  • Liberté

    Det gäller att inte tänka för mycket utan bara göra. Ska du hålla en debatt med dig själv så kommer det vara en kamp varje gång.

    Själv har jag 2 träningsformer jag gillar men samtidigt avskyr jag att jogga, det sistnämnda är det effektivaste så det är bara att ställa klockan och ut när det ringer på morgonen.

    Bara slänga i sig kaffet för att sedan ta på sig skorna och iväg.

    Allt är inte skoj men när man gör något man inte tycker om lär man sig samtidigt att inte ta debatten med sig själv.

  • Linnis92

    Här är också en som tycker det är sjukt tråkigt men jag kör ett program för att gå ner i vikt, min morot är att jag har minus på vågen varje vecka.

    Dock väljer jag motionsformer som jag tycker är skapliga även om de är extremt tråkiga, simmar 2 ggr.i veckan och cyklar till jobbet (1 mil tr) varjw dag.

    Visserligen känns det lite lättare nu efter 1,5.månad än vad de gjorde i början.

  • bullen1984

    Gör det till en rutin. Det finns mycket man gör som inte är roligt, och om man hatar själva träningen så kan man åtminstone tycka att resultaten är roliga.
    Jag följer ett träningsschema från styrkelabbet. Det är så nice att bara öppna appen och se vilka övningar man ska göra idag. 5 pass i veckan. 
    Har lagt cardion åt sidan för den är tråkigast.

  • backen15

    Dels gör det till en rutin och dels hittar ngt som du tycker är roligt annars kommer det alltid ?ebba ur? och inte blir av. Vardagsmotionen är viktigast. Du behöver inte gå till gymmet just. Det finns mer tex. Simning, cykling, promenader, du kan också göra träningar hemma. Lycka till med att hitta ngt du tycker är roligt:)

  • ToEm

    Kan bara instämma med tidigare skribenter - se till att få in det som rutin och bara gör det. Jag tränar på Friskis&Svettis och hatar lika mycket som jag uppskattar deras princip om att man måste avboka passet senast tre timmar innan det börjar, det är oftast då motivationen tryter för mig. Köp lite nya träningskläder emellanåt. Nya, bekväma skor. Om du inte vill väga dig med risk för att bli manisk vad gäller siffror - fram med måttbandet!

    Snart är det sommar, tänk att spatsera på stranden i en ny bikini och känna sig jäkligt snygg.. Jag har haft tre veckors USEL motivation och skamkänslor över att inte pallat med någon träning men om två timmar ska jag inta ett pass med cirkelgym. Nu ska jag tillbaka på banan! Häng med om du vill, hör av dig om du önskar pepp eller så.

    Nu kör vi, lycka till!

  • RebeckaM

    Som sagt här i tråden, det är bara att göra!
    Men om du vill ha motivation så kan du ju betänka att du med regelbunden träning faktiskt kan bli både snygg och smart!




    Rebecka är en erfaren webbskribent - loyalwriter.se
  • legomum

    Ändra träningsform till något du gillar. Att gå på gymmet är bara en träningsform.

    Jag hatar gå iväg och har alla ursäkter i världen för att slippa. Men att yoga hemma varje dag har jag inga problem med

  • Aniiee

    Gå inte till gymmet. Vad ska du där och och göra? Kostar mest bara pengar och du kommer bara undvika det mer och mer. Pengarna skulle väl vara din morot isf. Du har ju betalat för skiten så nu måste du få valuta för pengarna..... om du köpt ett månads/årskort eller klippkort, då.

    Nej, hitta något som faktiskt funkar för dig istället. Här är några tips:

    Hitta en sport eller gruppträning. Du får väl testa många olika över något år, men du kanske hittar något.

    Spontanträna. Gör de där små sakerna som tar en minut medan du ändå gör X. Står och väntar på något? Gör några waist twists eller utfall. På väg någonstans och går förbi en trappa? Gå en snabb omväg. Går på toa? Gör några armhävningar mot väggen eller några squats. Handlat och lyter ett par tunga kassar? Lyft kassarna några gånger till, hela vägen upp till axeln. Heck, du kan till och med göra några sit ups innan du går ur sängen, om du har en tillräkligt hård säng.

    Få överhuvudtaget in mer vardagsmotion om du har ont om det.

    Skaffa lite hantlar eller motståndsband och kanske en motionscykel eller crosstrainer. Det är mycket roligare att träna framför tvn/datorn än på ett tråkigt, invasivt gym.

    Skaffa en prommenadkompis på 2 eller 4 ben. Fyrbenta är väldigt bra, de vill nämligen ofta göra mer än bara prommenera.


    I have a growing lack of disgust for you
  • malle88

    Jag tycker att träna är jättetråkigt men jag måste. Märker direkt i kroppen om jag skippar ett par veckor (jobbar inom vården). Jag motiveras inte heller av att spinga lite fortare/lyfta lite tyngre etc. Helt meningslöst i mina ögon. Jag går på gym, pass passar mig bäst för då kan jag inte smita eller maska under passet. Mina tips iaf

    - skaffa en träningskompis

    - bestäm fasta träningstider som inte krockar med annat. Då blir det lätt att du gör det andra istället

    - bestäm vad du ska träna så vet du när du kommer till gymmet. Jag tränar 1 fyspass och 1 motionspass i veckan.

    - finns inga bra pass så se till att hitta nåt som gör löpbandet/crosstrainern mer uthärdlig. Bra musik, ljudbok. Eller i mitt fall P3dokumentär.

    - sist: det jobbigaste är att komma igång. När man väl fått grundkonditionen tyckte iallafall jag att tog emot mindre att ta sig iväg. Eller så var det vanan som satt sig...

  • bippan

    Minns en intervju med en känd elitidrottare som vunnit allt man kan vinna inom sin gren och som nu avslutat tävlandet. Han tränade 6 dar i veckan fortfarande och reportern frågade hur han fortfarande kunde tycka det var roligt att träna då han inte hade mer att bevisa nu.

    Elitidrottaren svarade att han aldrig gillat att träna men han gillade effekterna av träning.

    Så efter jag hörde det så motiverade det mig. Man behöver inte tycka det är kul att träna. Jag har alltid tänkt att träning inte är nått för mig då jag tycker det är skittråkigt. Men jag motiverar mig nu genom att tänka att träning må vara tråkigt, men effekten av den älskar jag dvs energin, vältränad kropp, bättre mående fysiskt och psykiskt m.m.

Svar på tråden Fråga till er som tränar regelbundet utan att tycka det är roligt.