Inlägg från: Anonym (Barnmorskestudent) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnmorskestudent)

BF december 2019

Anonym (Jossan) skrev 2019-04-06 19:39:26 följande:

Alltså jag är ju då gravid med nr 4, och har tre barn under 6 år sen innan.. Älskar mitt "småbarnskaosliv" MEN drar mig redan för att berätta om det här graviditeten för släkten. Vet att det kommer att komma kommentarer som "men ska ni befolka hela jorden eller" och "ni har ju redan tre små barn, ska ni verkligen ha en till" osv osv osv. Senast idag sa en släkting på en gemensam middag "nu går ni inte och skaffar några fler barn, nu behöver ni vila några år HAHAHAAAA, för ni ska väl verkligen inte ha fler? Eller?" så sitter man där och är på smällen och bara "naee, inte vad jag vet....". Så jäkla tröttsamt att folk ska ha åsikter om allt känner jag men det är svårt att inte ta åt sig när det är nära släkt.

Nån som känner igen sig eller har lite tips på svar på tal/eller hur man helt enkelt slutar bry sig...?

Hej! Jag är också gravid med nr 4 och är SÅ "rädd" för alla kommentarer man kommer få höra. Jag vet redan nu vilka som kommer säga vad och det är jobbigt verkligen, jag förstår dig! 

Hej allihopa!

Jag har nyligen plussat med nr 4 Förvånad. Det är så tidigt och det är så mkt känslor och tankar kring detta här så försöker hålla mig lite cool. Jag fick ett superstarkt plus på BIM -6 och Gravid 3+ dagen efter BIM...tycker det är väldigt starkt och längre gånget än jag trott....

Hej!

Får man gnälla här utan att kliva någon på tårna? För jag behöver det....jag mår så J*VLA illa! Jag VET att det är normalt (har 3 barn) men just nu känner jag: "hur ska jag stå ut?". VI har så många kalas med släktträffar och jag vill bara gömma mig. Studerar på heltid och orkar inte ens öppna en bok....ibland får jag hemska tankar....att detta var ett misstag, att jag är för gammal. Finns det någon annan som känner så här? 

Antagligen blir det bättre efter v.12, men det känns långt dit just nu. 

Tack!
    Skönt att höra Glad. Jag börjar alltid må illa i v.7 (tänker på dig nu) så du kanske känner av det snart du med, men hoppas du isf lyckas njuta av semestern ändå. Jag har sluppit på illa hela graviditeterna, måste vara hemskt jobbigt. Och hoppas jag slipper denna gång med. 

Lillies skrev 2019-04-20 19:48:25 följande:
    Hur gammal är du? Jag känner mig inte för gammal och jag fyller 39 i år Kyss
    Hej! Jag blir snart 35, menar att jag är för svag för detta nu...inte gammal på det sättet :-* (har väl lite åldersnoja med kanske)
    osofin skrev 2019-04-21 12:00:51 följande:
    Jag känner igen mig i allt du skriver. Jag har panik. Jag ligger i ett tyst, svalt och mörk rum. Bara jag vrider på huvudet vill jag kräkas. Jag är svag för jag kan inte äta. Så jag gråter.

Har fyra barn under sju år hemma och är sjukskriven just nu pga illamåendet.

Jag undrar vad jag gett mig in i.... börjar dessutom känna av foglossningen och vet att rullstolen väntar om bara några veckor och sen ytterligare en sommar instängd i mitt hus.

MEN jag vet också att jag, innan årets slut, kommer ha glömt bort kräkningarna, smärtan och tårarna.

Det är skönt att få gnälla av sig lite. Så får man ta nya tag sen när man är redo... <3
    Hej! Usch, jätte tungt ju. Jag grinade idag med, tyckte synd om mig själv (haha) men jag har så svårt att hitta motivation att stå ut men som du säger så glömmer man ju bort detta sen :). Jag har också tunga graviditeter, gick med kryckor sista och oroar mig nu för sommarjobbet jag ska vara på...tänk om det inte går?!

Vilken vecka är du i? Får du hjälp och stöd hemma? Kram
    Anonym (S) skrev 2019-04-21 10:47:02 följande:

När har ni börjat få starka symptom? Jag går in i vecka 6 imorgon och det enda jag känt av än så länge är lite lätt illamående till och från, samt väldigt svag molvärk just i början när jag plussade, inget nu. Förra graviditeten (som slutade i MA) hade jag stark molvärk i flera veckor från samma dag jag plussade och mådde lätt illa, trött hela tiden, fick otroligt ömma bröst (kunde knappt ha på en bh) och huvudvärk. Så orolig över att jag inte känner starkare nu, men kanske är tidigt ännu?

Jag brukar känna av en graviditet mer ordentligt från v.7 så det kanske är tidigt än :)

Det eviga dåliga samvetet!

Innan graviditet: OM jag blir gravid igen ska jag "sköta mig", jag ska äta nyttigt och näringsrikt och röra på mig varje dag. 

Nu gravid v.8 (tror jag): As trött, rör inte på mig om jag inte absolut måste, bara sugen på skräpmat.

Jag hoppas verkligen att det vänder runt v.12. Vill inte provocera någon men detta är mitt 4:e barn och alla vet vi väl fördelarna med det mer hälsosamma alternativet haha. Men men...jag "unnar" mig detta nu några veckor till. 

Hur har ni andra det på den fronten? Kram 

dreamdancer skrev 2019-04-28 15:53:33 följande:
    Är också i v.8 och idag har illamåendet verkligen tagit fart. Bara fått i mig honungsmelon, ett äpple och lite salta kex och vatten ???? Är trött dygnet runt så jag gör i princip ingenting förutom att jobba och sedan vila så fort jag är hemma. Tänkte försöka mig ut på en promenad idag och få lite frisk luft.
    Jag mådde mer illa förra veckan, känner av det fortfarande men kräks inte...har inte gjort någon gång än under denna graviditet, som tur är. Tröttheten är densamma här, har praktik just nu och känner mig som en zombie och mindre aktiv student. hoppas du får i dig mer mat snart och att illamåendet lugnar sig. 
    Stellan11 skrev 2019-04-28 15:55:05 följande:
    Haha hade kunnat varit jag som skrev de där!! Sa till sambon igår: -för några veckor sen lovade jag mig själv att äta nyttigt, fortsätta vara lika aktiv o inte lägga på mig nå onödiga kilon denna gång. Jag nu: -om vi äter mc Donalds idag kan vi ta pizza imorgon.., jag gillar inte ens pizza!! Haha. Tur jag kräks en hel del iaf!!
    Hahaha jag förstår dig! Men det går verkligen upp å ner, jag blir sugen (oftast på skit mat som Mc osv) sen när jag börjar äta så mår jag illa av det. Skulle ju vara trevligare att vara sugen på typ fräscha sallader eller så :-/. Apelsin är väl det nyttiga jag vill ha just nu. Jag kräks inget, mår illa men det var värre förra veckan och veckan innan dess. 

Hej allihopa! 

Nu har illamåendet ökat här med, bland det värsta jag vet. Försöker vara positiv och stå ut, tänka att det går över men det är väldigt svårt och jag vet inte varför :-/. 

Även jag har bokat tid för tidigt UL nästa vecka, har 1 MA bakom mig då jag även innan sett hjärtat slå, och sen kort därefter måste fostret lagt av för efter 1v cirka fanns inga hjärtslag kvar. Så jag vet inte om jag kommer bli lugnare av att eventuellt se ett hjärta nästa vecka. 

Vill alltså inte skrämma upp någon för det jag var med om är säkert jätte ovanligt men har man en gång varit där har man lite is i magen trots levande foster i tidig graviditet. 

Stellan11 skrev 2019-05-02 20:11:01 följande:
    Samma här, har också sett hjärtat slå i tidigare graviditeter som ändå senare slutat i ma. Jag vågar inte tro på något fören ev efter rul!

Kan ångra mig lite att jag gör vul på ett sett, för mig har ma där Jag VET att ett hjärta HAR slagit tagit hårdare än dom då jag inte har sett de levt på en skärm :( men skönt att veta att allt är bra just då till något annat inträffar :)
    Jag förstår deg helt! Men vi får försöka att tänka att vi haft ovanlig otur? Eller egentligen kan jag inte statistiken kring det men läser man så verkar det ju som om risken är liten efter att man sett hjärtat slå. När ska du göra vul?  eller har du redan gjort det?
    Honsomlängtar skrev 2019-05-02 20:24:35 följande:
    Stellan11 skrev 2019-05-02 20:11:01 följande:

Samma här, har också sett hjärtat slå i tidigare graviditeter som ändå senare slutat i ma. Jag vågar inte tro på något fören ev efter rul!

Kan ångra mig lite att jag gör vul på ett sett, för mig har ma där Jag VET att ett hjärta HAR slagit tagit hårdare än dom då jag inte har sett de levt på en skärm :( men skönt att veta att allt är bra just då till något annat inträffar :)

I vilka veckor Va ni då?

Även fast jag sett hjärtat slå så vet jag att allt kan hända och är ändå negativt inställd tills jag kommer till rul isf. Är typ försvarsmekanism jag har.

Har ju ett ma innan där inte hjärtat hade börjat slå. Så är pga därför jag alltid e negativt inställd
    Jag hade sett hjärtat slå i v.8 men sedan cirka 1v senare hade det slutat.
    Johanis skrev 2019-05-04 16:41:59 följande:

Hej allesammans! Och Grattis till era fina plus! Bästa pluset man kan få i livet enligt mig!

Väntar nu mitt 4e barn, tvillingar 2016 o lillebror 2017.

Tvillinggraviditeten va tuff, sov mest igenom den. Andra kände jag mig inte gravid alla förrän 5e månaden när jag började känna lite tyngd.

Nu däremot är jag konstant trött, kan sova 2 timmar på dagen o sover ändå hela natten utan problem. Lätt illamående mestadels av dagen. Känner mig nästan sjuk, kan man verkligen va så trött på riktigt?!

Lillklutten är beräknad runt 12e december, är i vecka 9(8+1). Hoppas på att må bättre och känna mig piggare snart igen.

??

Hej! Jag väntar också fjärde barnet och är beräknad den 12/12-19, men vi får väl se om BF blir förflyttat eller inte :)

Hej! 

Idag har jag varit på tidigt ultraljud, betalat för det. Allt såg bra ut, hjärtat slog och moderkakan var på plats. Jag blev framflyttad några dagar och är nu i v. 9+0. 

Man blir lika fascinerad och förvånad på samma gång varenda gång man får se den där lilla bönan på bild :D. 

MEN nu är jag så klart orolig för att jag utsatte bebis för ultraljudet, alltid ska man haka upp sig och oroa sig för något. 

Jeahla skrev 2019-05-08 11:58:35 följande:

Hej

Finns det någon fb grupp?

Hej, Ja det ska finnas en. Skicka meddelande till medlemmen "körsbärsdalen" som är med här så tror jag hon ordnar med det

Jag får inget svar angående FB-gruppen. Hur många är det som är med där? 

Anonym (Lillajag) skrev 2019-05-11 09:41:52 följande:

Jag har inte heller fått svar. Men jag hittade en grupp på facebook "BF december 2019" och ansökt om att få vara med men inte fått svar än. Det var den enda december grupp jag kunde hitta

Tack har nu ansökt jag med. Kan ens FB-vänner se att man är medlem där tro? Jag har inte gått ut med att jag är gravid än.
Svar på tråden BF december 2019