Inlägg från: LinneaWookie |Visa alla inlägg
  • LinneaWookie

BF december 2019

Hoppar in i denna tråd

Har inte fått ett fastställt datum för BF än eftersom det är så tidigt, men enligt alla uträknare är det 29/12, så det blir ju spännande att se om det blir en decemberunge eller januariunge...

Har försökt med IVF (pga lågt spermieantal) ett par vändor, blev gravid i oktober efter insättning av färskt embryo men det slutade i missfall i v9.
    Sen har vi kört på insättning av fryst två gånger men dessa har inte fäst alls.
    Körde en ny omgång nu och återigen när det var färskt så fäste det! <3
    Försöker att inte vara orolig och nojig nu och bara njuta, men det är så svårt när jag vet att det gick åt  helsike förra gången.

Är bara i v6 (5+1) ännu så det är en lång väntan innan det "magiska vecka 12"....
    Inga direkta symptom ännu förutom ömma bröst och förstås utebliven mens.
    Känns att det händer saker i livmoderstrakten, små hugg och lite molvärk ibland, men inget illamående än.

Håller tummarna för att det går bra för er alla!

• LinneaWookie

Åhhhh vad underbart för er alla som varit på VUL och sett aktivitet och hjärtslag <3 <3 <3 ! Vad glad jag blir för er skull!

Jag har mitt 15/5 så det är en stund kvar..... Är i v6  (5+4) nu om allt stämmer. Sist jag gjorde ett grav-VUL (i oktober) såg de bara gulesäcken och inget hjärta, och då blev det missfall några dagar senare . Så nu är jag rätt nojig över hur det kommer se ut om två veckor. Men det KÄNNS bra denna gång i alla fall.

• LinneaWookie
    Poopoo82 skrev 2019-05-04 12:38:24 följande:

Hej hej!

Vad kul att hitta den här tråden!

Jag är ca beräknad bf till 8 december, om det går vägen.

Fick veta det när jag var inne på ett tidigt ultraljud för att jag började blöda smått, då var jag i c:a 5+3.

Det här var inte planerat på något sätt så jag hamnade i chock och har haft panikångest och mått superdåligt. Jag har skyddat mig med P-ring. Det tog ett tag innan jag och min sambo bestämde att vi ska behålla barnet. Det har varit mycket känslor kring det här, då samma sak hände för c:a 1,5 år sedan och vi då valde att ta bort det barnet. Vilket tog hårt på mig och vår relation. Jag har 2 söner som fyller 16 & 12 i sommar. Min sambo har en son på 14 och dotter på 9 sedan tidigare. Vi har inga gemensamma. Vi har det lite upp och ner nu till följd av bådas mående kopplat till denna livsförändring. Vilket inte känns bra. Därför känns det skönt att hitta en grupp med kvinnor som genomgår allt som det innebär med att vara gravid i samma period. Behöver få läsa om likasinnade och hur andra upplever det med kanske liknande saker i kroppen, för vi har inte berättat för någon förutom våra mödrar. Så det känns ganska ensamt i det här speciellt när ens partner inte känns närvarande.

Hoppas ni alla andra mår bra! Ser framemot att följa tråden!

Hej <3

Kul att du är här! Alla har ju så olika resor till där vi är just nu, och alla resor och livssitiationer är viktiga och värdiga av att få stöd och stöttning. Jag hoppas det kommer kännas mer och mer självklart att det var rätt beslut att behålla barnet, för det vill man ju känna förstås då det är ett så stort beslut- livets olika toppar och dalar kan minst sagt ställa till det mentalt.... Men det kommer gå så bra! Välkommen och Grattis!
  • LinneaWookie

Jag hade panik hela kvällen igår då jag råkade äta lamm som inte var välstekt. Visste inte hur rätten skulle vara utformad och då de inte frågade hur jag ville ha den tillagad tog jag för givet (dumt nog) att det inte var ett alternativ att det var blodigt. Det var så dunkel belysning att jag inte riktigt såg färgen heller, men såg när jag ätit mer än halva att det var nästan rött :''(( . Var med vänner som inte vet än då det är så tidigt, och vågade inte fråga ut personalen sen då det kändes så uppenbart.... Vet att det är väldigt liten risk för toxoplasma och detta var en fin restaurang med jättebra kött, men jag har ändå ångest.... hjälp.

• LinneaWookie
    Ingentingviktigt skrev 2019-05-04 19:39:01 följande:

p

Jag försöker leva 100% veganskt. Men nu när jag mått så illa fixar jag varken bönor eller linser. Fick panik en dag förra veckan när jag följt med sambon in till stan för att gå i affärer. Fick världens illamående och kände att jag var tvungen att försöka äta något för att lugna ner det. Vi fick in på ett ställe som hade en sallad med marinerat vegkött och sojabönor i någon slags oljig marinad, då vände det sig bara i magen. Det andra alternativet var med getost och rödbetor, så valde den. Har inte satt mig in i vilka ostar som är okej, dä jag inte tänkte äta någon ost, men så satt jag plötsligt och åt getost med rödbetor, hann äta två bitar innan jag insåg mitt misstag. Började googla och fick jättepanik, innan jag hittade en tråd här på familjeliv där folk räknade upp alla misstag de gjort medvetet eller omedvetet, då kändes det lite bättre.

Livsmedelsverket går ut med rekomendationer för vad som ska vara så gott som säkert att äta, men du kan lika gärna bli sjuk av att äta en dåligt sköljd sallad. Nu nyligen har folk blivit smittade med hepatit a pga dadlar. Så ingen mat är 100% säker om man vill undvika att bli sjuk. Tänk även på att många upptäcker sina graviditeter sent och har då hunnit äta i princip allt man inte rekommenderas att äta. Några få personer per år drabbas av listeria eller toxoplasma. Du har ingen ökad risk att drabbas som gravid, bara att det är farligt för gravida att drabbas. Så lugna dig med det. Det är lika liten risk att dina vänner ska bli sjuk av köttet som det är att du ska bli det.

Tack för inlägget <3 Alltså jag vet att det är extremt liten risk, och även att det inte är större risk att drabbas som gravid, men då vi försökt så länge med så många misslyckanden känns det extra ångestladdat om något jag gör skulle kunna skada fostret- det är inte bara att ligga och bli med barn för oss liksom. Men tack jag känner mig hyfsat lugn ändå, försöker att bara tänka att jag ska vara mer noga från och med nu.
  • LinneaWookie
    Ingentingviktigt skrev 2019-05-05 10:38:52 följande:

Jag förstår känslan. Jag har också drömt om att bli gravid i väldigt många år. Nu tog det sig iofs på första IVF-försöket, men kändes som om våra chanser var utdömda på förhand, så känner verkligen att jag bär på ett guldägg och försöker att inte oroa ihjäl mig för att något ska gå fel.

Men tänk också på att du kanske redan haft en toxoplasma-infektion tidigare i livet, risken är stor om du haft katt, och då förstod jag det som att man dessutom är immun efter det. Läste att antal rapporterade fall (för några år sedan) var 14-15 fall på ett år. För listeria är det bara 6-8 på ett år. Sverige har över 10 miljoner invånare. Verkar även som om de som blir smittade av kött lika gärna kan bli det av dåligt hanterad mat i något annat land. Tänker att buffémat på ett all inclosive ställe i värmen ska vara en större risk än en restaurang i Sverige. Tänker att egentligen borde det vara okej att äta all mat, men att om du har väldigt väldigt otur och blir smittad hade du velat spola tillbaka tiden och valt bort den maten som Livsmedelsverket varnar för. Men sen handlar det som sagt om att ha väldigt väldigt otur. Läste om Sanna Lundell som fick listeria när hon var gravid med sitt första barn, då var hon typ i vecka 33 så barnet blev sjukt, men allt gick bra tillslut. Hon sa i alla fall att hon följt Livsmedelsverkets rekommendationer, men blev ändå sjuk.

Tack snälla <3 ja jag försöker också tänka att förr visste man inte allt som man varnar för nu, och de allra flesta av oss föddes friska. Blir bara extra nojigt efter så många misslyckanden och känslan av att man inte mentalt orkar med ännu ett. Men ja, jag känner mig mycket lugnare nu när jag tänker på allt detta. Det finns ju risker överallt för oss alla, brukar aldrig aldrig noja för min egen del annars.
  • LinneaWookie
    Anonym (Barnmorskestudent) skrev 2019-05-06 18:02:25 följande:

Hej! 

Idag har jag varit på tidigt ultraljud, betalat för det. Allt såg bra ut, hjärtat slog och moderkakan var på plats. Jag blev framflyttad några dagar och är nu i v. 9+0. 

Man blir lika fascinerad och förvånad på samma gång varenda gång man får se den där lilla bönan på bild :D. 

MEN nu är jag så klart orolig för att jag utsatte bebis för ultraljudet, alltid ska man haka upp sig och oroa sig för något. 

Usch ja det där är ju jobbigt....Vet vi hur pass riskfyllt ett VUL är för det lilla kornet där inne egentligen? <3 :-/
  • LinneaWookie
    Chilin12 skrev 2019-05-07 11:17:17 följande:

Efter en blödning igår så blev det åka på VUL och se att allt var bra, eftersom mitt ma i julas började med brun blödning.

Hör och häpna, när vi hittade TVÅ fina hjärtslag, tvillingar IGEN! De stora twinsen kommer vara 5 år och 9 månader när vi återigen börjar om. Otroligt.

Stort stort grattis <3 ! Oj oj oj vad skönt att det inte var något fel, och vilken överraskning dessutom!
  • LinneaWookie
    Ingentingviktigt skrev 2019-05-07 15:20:18 följande:
    Jag gjorde VUL i vecka 8, och då var läkaren väldigt noggrann med att påpeka att det absolut inte var någon som helst risk för embryot med undersökningen.
    Vad bra, tack <3. Jag litar på personalen på IVF-kliniken jag går hos också så det känns rätt lugnt, men skönt att få veta vad andra fått höra också. Ibland kan det ju skilja sig så oerhört åt från ställe till ställe vad de säger och rekommenderar/inte rekommenderar.
  • LinneaWookie
    Ingles skrev 2019-05-07 17:02:52 följande:

Halloj allihop

Är så otroligt glad för att jag också äntligen kan vara med i en sånhär grupp :) Har inte varit så självklart för oss, då vi försökt aktivt i 4 år att skaffa barn, men bara "lyckades" med 3 missfall. Vi har gått på utredning under 1 år, där det framkom att det inte var något fel på varken mig eller min man. Så jag blev faktiskt mer orolig när det visade att inget var fel, men ändå lyckades vi inte bli gravida! De på sjukhuset bestämde då att vi skulle göra en inseminering, då vi inte hade några uppenbara fel. Så jag började med sprutor och tog dem i 2 veckor och sedan blev det inseminering. Jag tänkte ärligt talat att det lilla ingreppet på 10 sekunder aldrig skulle hjälpa oss, då vi kämpat så hårt i 4 år! Men nu sitter jag här gravid i vecka 10 + 1, med beräknat förlossningsdatum 2 December och jag är så otroligt lycklig och tacksam så det inte finns!!! Gjorde första ultraljudet vecka 6+2 där vi fick se en liten filur och höra hjärtslag. Eftersom jag haft missfall tidigare så fick vi även komma in på ett till ultraljud i vecka 9+4 och då såg vi en liten parvel som snurrade runt och viftade på händerna. Mitt livs mest härligaste upplevelse! Nästa vecka ska vi på inskrivning hos barnmorskan. Nu hoppas vi på att den lilla filuren vill stanna kvar och att allt går vägen <3

Åh wow vad underbart <3 <3 ! Jag vet hur du känner- har själv snurrat runt i IVF-cirkusen i snart ett år, fick missfall i v 9 första gången (färskt embryo) och har sedan överfört två frysta som inte fäste alls. Nu på fjärde försöket (återigen med färskt efter äggplock) så fäste det och jag är nu i v 7.
    Vilken oerhörd lycka att äntligen få se den lilla krabaten röra sig där inne, och höra hjärtat! Jag längtar till det blir verklighet för mig att få höra hjärtat picka, förhoppningsvis blir det redan nu vid VUL på måndag.

Jätteglad för din skull! <3 <3
  • LinneaWookie
    Annanathalia skrev 2019-05-15 15:20:55 följande:

Hej
    Har läst här ett tag men inte skrivit, är i v.10 (eller var) och gjorde precis en uppföljnings undersökning pga av blödning för två veckor sedan och läkaren hittar inget hjärtslag. Stl på fostret ser bra ut men som sagt inget hjärtslag, någon annan som varit med om detta? Så galet sorgligt, får helt enkelt vänta på blödning som sätter igång.

Nej fy vad sorgligt Tänker på dig! <3 <3 Jag gick igenom ett MF i november förra året och då hade de inte sett något embryo på första VUL utan bara gulesäcken, ochj jag hade haft mindre blödningar dagen innan och samma dag...Sen kom allt ut ca 4 dagar senare. Det är verkligen oerhört tragiskt och jobbigt, men som tur är kommer det fler chanser, hur hopplöst det än känns efteråt. Det var mitt första IVF-försök som det blev MF av, och nu efter 2 ytterligare försök som inte ens fäste (frysta embryon de gångerna) så är jag gravid igen efter återförande av ett färskt. Det är en jäkla berg- och dalbana detta, men man tar sig igenom det <3 <3 Stora kramar!
Svar på tråden BF december 2019