Inlägg från: Ingles |Visa alla inlägg
  • Ingles

BF december 2019

Halloj allihop

Är så otroligt glad för att jag också äntligen kan vara med i en sånhär grupp :) Har inte varit så självklart för oss, då vi försökt aktivt i 4 år att skaffa barn, men bara "lyckades" med 3 missfall. Vi har gått på utredning under 1 år, där det framkom att det inte var något fel på varken mig eller min man. Så jag blev faktiskt mer orolig när det visade att inget var fel, men ändå lyckades vi inte bli gravida! De på sjukhuset bestämde då att vi skulle göra en inseminering, då vi inte hade några uppenbara fel. Så jag började med sprutor och tog dem i 2 veckor och sedan blev det inseminering. Jag tänkte ärligt talat att det lilla ingreppet på 10 sekunder aldrig skulle hjälpa oss, då vi kämpat så hårt i 4 år! Men nu sitter jag här gravid i vecka 10 + 1, med beräknat förlossningsdatum 2 December och jag är så otroligt lycklig och tacksam så det inte finns!!! Gjorde första ultraljudet vecka 6+2 där vi fick se en liten filur och höra hjärtslag. Eftersom jag haft missfall tidigare så fick vi även komma in på ett till ultraljud i vecka 9+4 och då såg vi en liten parvel som snurrade runt och viftade på händerna. Mitt livs mest härligaste upplevelse! Nästa vecka ska vi på inskrivning hos barnmorskan. Nu hoppas vi på att den lilla filuren vill stanna kvar och att allt går vägen <3

• Ingles
    LinneaWookie skrev 2019-05-08 08:44:34 följande:
    Åh wow vad underbart <3 <3 ! Jag vet hur du känner- har själv snurrat runt i IVF-cirkusen i snart ett år, fick missfall i v 9 första gången (färskt embryo) och har sedan överfört två frysta som inte fäste alls. Nu på fjärde försöket (återigen med färskt efter äggplock) så fäste det och jag är nu i v 7.
    Vilken oerhörd lycka att äntligen få se den lilla krabaten röra sig där inne, och höra hjärtat! Jag längtar till det blir verklighet för mig att få höra hjärtat picka, förhoppningsvis blir det redan nu vid VUL på måndag.

Jätteglad för din skull! <3 <3
    Åååhh så kul att höra!!!!! Jag förstår verkligen hur otroligt glada ni är <3 All lycka till er på Måndag <3 Du måste uppdatera om hur det gick sen Glad Så otroligt spännande! Jag håller alla mina tummar för att ni får höra ett litet hjärta <3 Vilket datum är du beräknad till?

Tycker det är så BRA att det har blivit mer "öppet" att prata om att många har svårt att skaffa barn. Det är verkligen inte lätt för alla och det känns så skönt att veta att man inte är ensam när man är i den sitsen. Och jag är så otroligt tacksam till att det finns hjälp att få, som faktiskt kan lyckas.
  • Ingles
    swechi91 skrev 2019-05-13 14:00:49 följande:
    Jag har också väldigt få symtom, aldrig varit illamående, en viss motvilja mot viss mat, ömma bröst och växtvärk i början. Många av symtomen börjar avta, det som är kvar är trötthet mot eftermiddagen och kissnödigheten. Känns psykiskt jobbigt att inte veta om allt är bra, har inte gjort UL än och är bokad till 28/5. Det är äter upp mig lite inifrån att jag inte vet hur det är. Har ett MF sedan tidigare men tänker hela tiden att det kan vara MA. Självklart ska man tänka; vi väntar barn, inte missfall. men det är svårt när man inte känner sig gravid.

Har pratat med barnmorskemottagningen om att komma in och bara få titta på hjärtat för att lugna mig men de hade fullbokat fram till 28/5. Blev rekommenderat att ringa gynakuten för att komma på drop-in. Får kanske bli det. Lite att jag hoppas på det bästa men förväntar mig det värsta. Ska se om jag ska åka dit imorgon.

P.S. detta var inte för att oroa dig men man läser så mycket om alla som har väldigt kraftiga gravsymtom och mår illa och jag känner att det är viktigt att vi som inte känner mycket också syns. d.s
    I vecka 5 och början av vecka 6 hade jag en hel del symptom, mådde illa till och från (men aldrig så jag spydde), hade molvärk, kunde få sjuka humörsvängningar, och smärtan i mina bröst - HERREGUD!! Men efter mitten av vecka 6 försvann de flesta symptom.
    Från dess och upp till nu så har jag mått lite illa ett fåtal ggr, men det har då gått över när jag ätit något. Brösten känns knappt inget längre och humörsvängningarna har nästan blivit obefintliga. Det enda jag känner nu är att jag kan bli yr ibland och så kan jag bli väldigt trött vissa kvällar. Jag har också varit väldigt rädd och tänkt att något säkert gått fel nu, då jag haft 3 missfall tidigare. Men jag har varit på vul i vecka 6+4 och vecka 9+4 och vi har då fått se den lilla krabaten och hört hjärtslag båda ggr och "den" är i sin rätta storlek. Imorgon ska vi på inskrivning hos barnmorskan och jag är då i vecka 11+1. 

Så ville bara ge dig lite hopp om att även om du inte har tydliga symptom så kan allt vara bra ändå! Men för att lugna dig själv så tycker jag du ska gå på drop-in på gynakuten eller boka ett vul privat. Så att du sedan kan njuta av din graviditet och skatta dig lycklig för att du slipper må dåligt :)
    Lycka till!!!! Och uppdatera om hur det går
  • Ingles

Vi gjorde Kub test för en vecka sedan och då sa barnmorskan att det med största sannolikhet är en liten tjej vi ska få <3 Även fast det inte är helt hundra än, så är det ändå kul att man "vet" vad det blir nu. Vi ville verkligen veta och hoppades de skulle säga det, då vi känner att man kan "planera" lite mer nu :)
    Mitt bf är "egentligen" den 2 December, men både nu sist och gången innan dess på vul mätte de filuren som lite lite längre.... Vilket är väldigt konstigt då vi gjorde insemination, så det är omöjligt att mitt bf skulle vara innan dess (de beräknade nu till 27 November. De sa att det även kan berott på att barnet sträckte ut sig väldigt mkt..... Den 23e Juli ska vi iväg igen på ul så blir spännande att se vad vi får för bf då Cool

• Ingles
    Vi gjorde Kub test och rul för en vecka sedan och då sa barnmorskan att det med största sannolikhet är en liten tjej vi ska få <3 Även fast det inte är helt hundra än, så är det ändå kul att man "vet" vad det blir nu. Vi ville verkligen veta och hoppades de skulle säga det, då vi känner att man kan "planera" lite mer nu :)
    Mitt bf är "egentligen" den 2 December, men både nu sist och gången innan dess på vul mätte de filuren som lite lite längre.... Vilket är väldigt konstigt då vi gjorde insemination, så det är omöjligt att mitt bf skulle vara innan dess (de beräknade nu till 27 November. De sa att det även kan berott på att barnet sträckte ut sig väldigt mkt..... Den 23e Juli ska vi iväg igen på ul så blir spännande att se vad vi får för bf då Cool
  • Ingles
    cleoeme skrev 2019-05-29 17:03:50 följande:
    Du har nog inte vart på rul :) det görs från vecka 18.
    Inte i Spanien där jag bor, där görs det i vecka 12 redan :) 
  • Ingles
    Körsbärsdalen skrev 2019-05-30 11:15:38 följande:
    Får jag fråga hur hon kunde vara 'säker' på kön i vecka 12? Både pojkar och flickor har ju enbart en nub (likadant "kön") i den veckan.
    Som jag skrev så sa hon att "det med största sannolikhet är en tjej" och att det inte är helt 100 än, då det är tidigt. Så det kan ju ändras, men hon tror det blir en tjej, så vi går efter det just nu:) Jag har flera vänner här nere som "fått reda på" vad det blir för kön i den veckan och det har stämt.
  • Ingles
    cleoeme skrev 2019-05-31 09:06:36 följande:
    Då innebär det nog något helt annat än ett svenskt RUL. Det är stor skillnad på ett foster i vecka 12 och en bebis i vecka 20. Men då förstår jag! :) ska ni göra ett till då vid vecka 20 omkring?
    Ja det är klart att det är stor skillnad på vecka 12 och 20, men det är ju jättebra man för göra det så tidigt här. Vi kollade bl.a alla kroppsdelar, hjärnan, ryggrad osv. Här nere gör man nästa i vecka 20 - 22. 
    Här räknar man inte som i Sverige med veckorna. Utan är man t.ex 12 + 2, då är man inte i vecka 13 som i Sverige. Utan då är man i vecka 12 ända tills man kommit fram till den "riktiga" vecka 13. Så enligt svensk beräkning gjorde jag mitt "spanska" rul vecka 13 och nästa har vi inbokat (svensk) vecka 22.
  • Ingles

Behöver hjälp Rynkar på näsan
    Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig!! För en vecka sedan böjade jag få utslag på och under brösten som kliade. Visade detta för min barnmorska i Onsdags som sa att om det inte försvann skulle jag boka tid med min läkare. I veckan blev det lite mer och mer för var dag. I Söndags var det mkt mer, både stora röda utslag som ser ut som flammor och mindre som var som prickar (-men nu utvecklar sig till att även de blir större) och de spred sig ner mot magen. Så åkte till akuten i Söndags kväll då jag haft huvudvärk hela dagen och såg att det kom fler o fler små utslag. Där sa doktorn att det är en allergisk reaktion mot något. Men jag har inte ätit något annorlunda, inga nya tvättmedel eller dyl... Fick iaf några sorts allergitabletter utskrivna - som även ska hjälpa mot utslag, som jag ska ta i en vecka. Började ta de i Söndags kväll, två om dagen. Men mina utslag börjar bli värre och fler och de sprider sig nu ner på låren och har fått några i armvecken!!! Läkaren jag träffade sa det var viktigt jag bokade tid med min läkare, men hon har ingen tid förrän på Fredag. Jag är jätterädd för att detta ska hinna sprida sig till armar och ner på benen till dess Förvånad

NÅGON ANNAN SOM FÅTT LIKADANT NÄR DE VARIT GRAVIDA? ELLER SOM KAN BERÄTTA FÖR MIG VAD DETTA KAN VARA?

Jag är i vecka 19, och har aldrig tidigare haft hudutslag, eksem eller några andra hudproblem i mitt liv....

• Ingles
    Värphönan skrev 2019-07-03 20:09:31 följande:

Jag har nog inte så mycket hjälp att komma med mer än att man under graviditeten kan utveckla allergi mot saker man tålt innan =/ Känner du någon stress? Jag fick liknande utslag som du beskriver veckan innan vi gifte oss. Försvann med kortison tack och lov och fick väl mer eller mindre bekräftat att det var stressrelaterat.

Hoppas du blir hjälpt av vården! 

Tack så mycket för svar!! 

Då är det förmodligen allergi jag fått mot något. Jobbigt att inte veta mot vad. Men som tur är verkar det kanske gå åt det bättre hållet nu, ser ut som de blir lite blekare, även fast det spridit sig ut på armar, ben och hals nu också.... Nej någon stress känner jag inte, varken på jobbet eller i privat livet. Vad skönt det försvann för dig med kortison! Förhoppningsvis får jag något liknande av läkaren imorgon.
  • Ingles
    Micka! skrev 2019-07-07 09:42:55 följande:
    Hej!

Det låter som pupp, kliande utslag som sprider sig överallt, en slags allergisk reaktion på graviditeten. Jag blev hjälpt av extra tillskott av selen. Hade jättejobbigt i min tredje graviditet av pupp, åt selen i fjärde när jag fick utslagen, då gick det bort, men det tog ett tag.

Fick även tavegyl och lergigan utskrivet av läkare på förlossningen och kortisonsalva. Salvan hjälpte lite, men inte tabletterna. Selen, alltså mineralen var bäst för mig. Googla pupp, finns lite olika tankar om vad som hjälper, det som kommer hjälpa mest är när bebisen tittat ut, blev själv igångsatt i v. 38+0 pga pupp. Sköt om dig!
    Hej

Tack för svar!!!
    Jag tänkte först också att det var det, men läste sen att det inte brukar komma förrän i tredje trimestern. Men det kan ju hända att det är det jag fått, men att det kom tidigare för mig.... Usch så jobbigt det låter, hur länge fick du lida av detta? Stackars dig, kan bara tänka mig hur jobbigt det måste varit :(
    Ska ta upp detta med min läkare på Torsdag. Tack så mycket för råd!!!
  • Ingles
    Micka! skrev 2019-07-11 11:24:41 följande:
    För mig kom det kring v. 20, sedan blev det värre och värre, i v. 35 var det jättejobbigt, och v. 38 outhärdligt. Hoppas du får en mildare variant.

Är gravid i v. 16 nu, men inga symtom än så länge, äter extra selen redan och hoppas jag slipper denna gång!
    Fick bekräftat idag att det är PUPP jag har.... Har fått förslag på lite salvor och ska käka några nya tabletter i några dagar nu, sen är det bara att "vänta ut tiden" på att det försvinner. Ska kolla upp selen också! Är förjävligt till och från att ha detta

Jag håller mina tummar på att du slipper det denna gång!!!! 
  • Ingles

Vi ska få en liten tjej :) Men har blivit framflyttad till den 29e November istället, först var det egentligen 2 December som bf var

Svar på tråden BF december 2019