Inlägg från: Pollyp |Visa alla inlägg
  • Pollyp

BF december 2019

Hej!

Jag är gravid för första gången efter att ha inseminerats i Danmark. Är enligt olika appar i gravid i v7+2 ( 6+2)och har bf29 dec. Idag var jag och kontrollerade min endometrios och gynekologen passade på att kolla om där var något foster, vilket det var. Allt såg bra ut, inga konstigheter, förutom att det inte var något hjärta som slog. Gynekologen uppmanade mig att boka tid för nytt ultraljud hos min bm. Är ju såklart superorolig. Är det någon som varit med om något liknande?

• Pollyp
    oshark skrev 2019-05-07 13:48:52 följande:

Hur kan du i olika appar ha en hel veckas skillnad? Om du inseminerats borde du väl kunna veta ganska bra vad som stämmer, för du borde väl vetat ganska bra när du haft ÄL?

Det kan nämligen vad jag förstått vara en inte helt orelevant skillnad på om man inte ser ett hjärta i 6+2 (fullt normalt) och om man inte ser ett i 7+2 (lite mindre bra). Sen beror det ju förstås på hur erfaren gynekologen är, hur bra maskinen är, m.m. så det behöver inte betyda att nåt är fel. Men jag har läst att man bör se ett hjärtslag om embryot är över 7 mm, och i v 7+nåt ska embryot vara över 10 mm enligt de beräkningar jag sett.

Jag var på VUL i 6+2 enligt mina beräkningar. Blev daterad 6+0 med ett 4,9 mm embryo men jag tror hon mätte lite fel. 6+0 är nämligen väldigt o-troligt baserat på ÄL-test, temp och sextillfälle. 6+1 kanske, men troligast 6+2. Hon mätte även 5 mm först men andra mätningen blev den 4,9. Hursom såg hon inget hjärtslag men sa bara att om jag kommer tillbaka nästa vecka (nu slutet av denna veckan) bör man kunna se det. Och efter mina googlingar känner jag mig inte nervös, även om många här inne verkar ha sett hjärtat redan i v 5+nåt.

Apparna räknar ju ut från mensens första dag vilket blir 7v. Men som du säger vet jag ju exakta datum förutom när det väl fäste och då borde det ju vara "lugnt" när det gäller det tickande hjärtat. Jag är helt ny på detta om hur man räknar osv. Förlitar mig helt på apparna haha! Denna gynekologens syfte var ju egentligen bara att kolla endometriosen så hon mätte inte heller. Får avvakta lite och hoppas på det bästa helt enkelt!

Skönt att du inte känner dig nervös. Är ju så lätt att bli det i onödan när man väl börjar googla. Hoppas vi får se ett tickande hjärta snart:))
  • Pollyp
    oshark skrev 2019-05-07 16:18:14 följande:

Ok. Ja, apparna funkar egentligen bara om du har 28 dagar menscykel och ÄL på CD14. Så för att räkna ut din egentliga graviditetstid borde du räkna ÄL + 2 veckor. Så om du är var i 6+2 enligt det borde du inte oroa dig än. Mätte gyn inte embryot?

Nej hon gjorde inte det. Tänker nu i efterhand att hon borde ha gjort det. Men ja. Och min bm var inte bättre till hjälp. Hon sa "såg inte de att det slår så ser inte vi att det slår" samt att vi får boka in en tid om några veckor... känns ju lite smått nonchalant när man är orolig. Får väl bara vänta helt enkelt... eller byta bm. Suck
  • Pollyp

Hej!

Jag är gravid i v16, går in i 17 imorgon. Igårkväll fick jag som en kramp som började i ländryggen och spred sig både upp i ryggen och fram i magen och livmodern. Den gick över efter att ha legat dubbelvikt i 3min. Idag har detta hänt två gånger till plus att jag blivit kallsvettig och därefter fått frossa. Har ingen feber. Dessa två gånger har varat i 5-6 min. Ringde min bm som sa "Ta det med ro", "vila", "Är du säker på att du inte har ryggskott". Känner mig inte lugnad av dessa ord. Det är första gången jag är gravid så vet inte om detta hör till vanligheterna.

Någon som har känt liknande?

Svar på tråden BF december 2019