Inlägg från: osofin |Visa alla inlägg
  • osofin

BF december 2019

Anonym (Barnmorskestudent) skrev 2019-04-21 12:35:15 följande:

Hej! Usch, jätte tungt ju. Jag grinade idag med, tyckte synd om mig själv (haha) men jag har så svårt att hitta motivation att stå ut men som du säger så glömmer man ju bort detta sen :). Jag har också tunga graviditeter, gick med kryckor sista och oroar mig nu för sommarjobbet jag ska vara på...tänk om det inte går?!

Vilken vecka är du i? Får du hjälp och stöd hemma? Kram

Jag är i vecka 7+5.

Min man är hemmapappa. Han är hemma med alla barn då vi valt att inte ha barnen på förskola. Just nu gör han precis allt. Och han är jättesliten. Plus att delar av min inkomst uteblir när jag är hemma.

Äldsta barnet är lite nedstämt för hen vet att jag inte kommer kunna göra saker med dom framöver. Känns så tråkigt.... och samtidigt som jag försöker påminna mig om hur gärna vi vill detta. Och att det kommer gå över. Vad är ett år i jämförelse med resten av mitt liv?!

Fast...gnälla är skönt ;)

Vill du gnälla av dig lite mer privat så får du gärna skicka meddelande ;)
  • osofin
    Ellie08 skrev 2019-04-24 21:40:24 följande:

Jag är riktigt orolig tjejer. Jag har under påsken varit så förkyld och hostat och känt mig febrig. Jag har dock endast tagit receptfria läkemedel som jag har kollat med farmaceut att man får ta som gravid. Jag är i vecka 7 nu (6+2). MEN jag har de senaste två dagarna haft bruna flytningar när jag har torkat mig - knappt något på trosskydd. Jag är så jäkla orolig - har utöver det även kommit in i illamående deluxe, lite molvärk och ryggvärk men inget som har varit konstigt förutom just flytningarna. Jag fick det tidigare ungefär då jag skulle haft mens men det varade bara en förmiddag sen var det över. Detta har pågått nu i två dagar och hittills inget rött. Jag ringde min BM som har haft så fucked up bemötande mot mig så jag skällde ut henne för den attityden som hon har haft och hur hon har i princip skrattat bort ens oro. Jag har bytt BM och mottagning och ska på hälsosamtal nästa vecka. Usch är så orolig att den här förkylningen och hostan har varit för mycket för bebis :(.

Jag har varit sjuk i början av tre av mina fyra graviditeter (som lett till barn). Vinterkräksjuka, akut bronkit (hosta), förkylningar, extremt hög feber med hallucinationer etc.

En frisk graviditet klarar väldigt mycket. Bebis är skyddad i magen. MEN såklart du blir orolig. Det skulle jag också bli.

1. Bra gjort av dig att skälla ut bm. Önskar jag hade gjort det med henne som jag pratade med sist. Jag har tack och lov fått en annan som jag verkligen trivs med men denna BM är så otrevlig i telefon och säger så dumma saker.

2. Lita på magkänslan och stå på dig.

Jag har 11 missfall i bagaget. Och fyra barn. Under graviditet nr 3 så blödde jag hela första trimestern - alltså störtblödde - och det var 50% chans att hen skulle klara sig. Jag är glad åt alla kontroller jag gjorde då för att stilla min oro.

Själv är jag påväg till sjukhuset i skrivandets stund. Ska på VUL. fick tid på KK vilket oroar mig lite för de har behandlat mig så illa när jag varit där med missfall och så. Men jag hoppas på att få se en frisk liten bebis idag.

Är i vecka 8+2
  • osofin

Bebisen mår bara bra. Mätte 8+4 vilket stämmer med när jag upplevde att jag hade ägglossning.

Bebisen rörde på armar och ben och hjärtat slog så fint.

Det börjar sjunka in sakta nu - att vi ska ha barn igen!

Fick förresten jättefint bemötande och tackade för det. Fick med mig bilder att visa för barnen och maken. Underbart!

Ellie08: hoppas att blödningen upphör snart men att du ändå får kolla läget så att du kan känna dig lugn :)

• osofin

Vi har berättat för ?alla? att vi ska ha barn igen. Känns så roligt att få dela glädjen. På mitt senaste VUL sa hon att missfallsrisken är väldigt låg nu när allt såg så bra ut. Men det finns ju såklart en viss risk - hela graviditeten...

Att få tiden att gå är inte så svårt för mig som har fyra småbarn. Värre är det såklart när man väntar sitt första barn. Varje minut är tre gånger så lång som annars.

Mitt illamående börjar ge med sig nu äntligen. Det brukar göra det vid vecka 9-10 för mig. Ska prova jobba på måndag. Börjar känna av foglossningen dock. Sist fick jag använda kryckor från vecka 12, blev sjukskriven vecka 14 och fick rullstol vecka 20. Har inte många veckor kvar att jobba om det följer samma mönster denna gång.

Det blir allt mer oskönt att ligga på mage på natten. Ser dessutom ut att va i vecka 16 eller nåt ????

Brösten ömmar, humöret sviktar och tröttheten är överväldigande :) Precis som det ska va helt enkelt ;)

• osofin
    Anonym (Barnmorskestudent) skrev 2019-04-28 15:19:54 följande:

Det eviga dåliga samvetet!

Innan graviditet: OM jag blir gravid igen ska jag "sköta mig", jag ska äta nyttigt och näringsrikt och röra på mig varje dag. 

Nu gravid v.8 (tror jag): As trött, rör inte på mig om jag inte absolut måste, bara sugen på skräpmat.

Jag hoppas verkligen att det vänder runt v.12. Vill inte provocera någon men detta är mitt 4:e barn och alla vet vi väl fördelarna med det mer hälsosamma alternativet haha. Men men...jag "unnar" mig detta nu några veckor till. 

Hur har ni andra det på den fronten? Kram 

Jag har alltid rasat i vikt efter förlossningen men efter mitt fjärde barn kunde jag kannor gå ner alls. Så min startvikt är inte så rolig. Har lite panik över det eftersom jag redan har foglossning och jag därmed inte kan röra på mig. MÅSTE verkligen försöka äta nyttigt. Vad gäller mat är det inga problem men jag äääääskar godis. Och ostbågar! Jag måste jobba på min självdisciplin.

Är svårt när man är illamående. Eller om man är nere för att man inte kan ta sig ut ur huset.

Jag förstår din ?oro?
  • osofin
    Ingentingviktigt skrev 2019-05-01 20:56:16 följande:

För mig har illamåendet i alla fall lugnat ner sig. Det kändes som det var som värst vecka 8 och vecka 9. Nu är jag inne i vecka 10 och illamåendet är mer som i vecka 7, mår illa om jag blir för hungrig och ibland om jag äter för mycket. Hoppas inte det är ett dåligt tecken. Tycker inte jag kissar så lätt heller, i alla fall inte om dagarna, känns som mer vätska lämnar kroppen på natten.

Är det fler som har svårt att sova? Jag känner mig forttfarande väldigt trött om dagarna. Men just nu är jag på resande fot och har inte tid att sova middag. Däremot är dagarna fyllda med mycket intryck, vilket borde göra mig ännu tröttare, men två senaste nätterna har jag haft jättesvårt att komma till ro, dels pga obehag/växtvärk som känts av i ben och mage.

Det skulle kunnat vara jag som skrev ovanstående! Är i vecka 9+4 idag har precis samma med illamåendet, kissa det och svårt att somna.

Skönt att det finns fler :)
  • osofin
    Johanis skrev 2019-05-04 16:41:59 följande:

Hej allesammans! Och Grattis till era fina plus! Bästa pluset man kan få i livet enligt mig!

Väntar nu mitt 4e barn, tvillingar 2016 o lillebror 2017.

Tvillinggraviditeten va tuff, sov mest igenom den. Andra kände jag mig inte gravid alla förrän 5e månaden när jag började känna lite tyngd.

Nu däremot är jag konstant trött, kan sova 2 timmar på dagen o sover ändå hela natten utan problem. Lätt illamående mestadels av dagen. Känner mig nästan sjuk, kan man verkligen va så trött på riktigt?!

Lillklutten är beräknad runt 12e december, är i vecka 9(8+1). Hoppas på att må bättre och känna mig piggare snart igen.

??

Jag känner igen mig. Väntar vårt femte barn. Mår illa hela tiden även om det inte alls är senila längre (v 9+6 idag)

Jag kan också sova timmar på dan o sova hela natten sen.

Foglossningen gör mig inte piggare direkt. Kommer få rullstolen om en vecka. Det blir skönt.

Jag hänger kvar i denna tråd trots att det ser ut att bli ett novemberbarn för mig :)

Kul att det är flera flerbarnsmammor här!
  • osofin
    Micka! skrev 2019-05-05 09:14:56 följande:

Väntar också mitt femte barn, har barn på 12,11,4 och 2 år. Vilken vecka är du i? Ska du få rullstol för foglossning?

Brukar själv få foglossning vid v 15, sen brukar det bli värre och värre...h a r illamående och är sjukt trött, känns som jag vill sova hela tiden, ska ordna med kalas idag åt minsta, så känns lite jobbigt.... Är i v 7 idag :)

Vad kul! Mina barn är 7, 4,5 , 3,5 och 1,5 år.

Jag går in i vecka 11 idag.

Ja. Jag satt i rullstolen från vecka 20 förra graviditeten. Kryckor v 12, sjukskriven då och slutade jobba helt v 14.

Vi är hemmaföräldrar så det är tufft att ta hand om barnen när man har så ont men min man får göra grovjobbet det närmsta halvåret. Vi var ju inställda på det.....

Vi har berättat för ALLA att vi ska ha barn. Min mage kan misstas för vecka 16. Ingen idé att hålla det hemligt. Dessutom är det kul att fela glädjen. Vi har 11 missfall bakom oss och tre IVF försök samt ett FET men VUL visade att alltför bra och missfallsrisken bedöms vara lika stor/liten graviditeten ut nu :)
  • osofin

Är i vecka 12 nu och sen några dagar tillbaka har jag då och då känt bebis sprattla. Idag vid flera tillfällen. Såååå underbart!

Illamåendet som var ?borta? ca 1,5 v är tillbaka men inte så farligt som innan. Jag kan äta och dricka och kräks bara ibland.

Kissnödigheten är annars det mest påtagliga. Både på natten och dagen.

Nu har jag fått rullstol, TENS-apparat och glidlakan för min foglossning. Så jag har det lyxigt med all hjälp :)

• osofin
    Anonym (Em) skrev 2019-05-15 08:51:00 följande:

Det är nog dina tarmar du känner haha :) fostret är bara 5-6 cm litet ju.

Ja dom känns dom med bland ;) Men nej. Jah känner bebis. Mitt femte barn så jag är ganska säker :)
  • osofin
    Anonym (Em) skrev 2019-05-17 22:43:34 följande:

Haha du misstar dig eller så måste du vara längre gången om du känner bebisen röra sig. Hen är som sagt max 6 cm i den veckan :p

Det är inte alla ovanligt att som omföderska känna bebisens rörelser i vecka 11-12 redan. Man känner inga sparkar utan mer när hen rör sig. Min bm frågade om jag känt nåt ännu på inskrivningen vecka 11.

Med två av barnen kände jag först vecka 14 och 16 då moderkakan låg i framvägg. Det verkar den inte göra denna gång.

Jag vet att bebis bara är 5-6 cm i CRL.

Jag vet också att det är bebis jag känt.

Jag känner flera personer som också känt bebis så tidigt. Och som sagt har min BM frågat om det också och tyckte inte alls att det var konstigt att jag känt bebisen.

Det känns ungefär som när man fångat en fjäril eller mal i händerna och den flaxar mot handflatorna.
  • osofin
    Anonym (Annelie) skrev 2019-05-22 01:16:27 följande:

Hej! Bf den 31 december! Är 35 år och väntar barn nummer 5 och 6(tvillingar!)är i vecka 9. Jag och maken har sedan tidigare dottern Sofia 8 år, dottern Sara 5 år, sonen Adam 3 år och sonen Josef 2 år. Ska bli spännande med 2 små bebisar i familjen! Undrar om det är flickor, pojkar eller en av varje. Eller om det är enäggstvillingar eller tvåäggstvillingar. Har ett ultraljud om ca en månad och då lär vi veta mer.

Vad roligt välkommen! Jag och min man väntar också vårt femte barn.

Vi har barn i samma åldrar. Mina barn är 7, 5, 4 och 2 :)
  • osofin

Jag är i vecka 14 idag. Vi har börjat boa redan. Barnen har fått byta rum och vi har gjort om en massa i huset för att göra plats för en familjemedlem till. Vi brukar göra sådana förändringar tidigt för att barnen tex inte ska koppla ihop förändringen med det nya syskonet och känna sig undanskuffade om de ska byta säng eller sluta med blöja eller vad det nu är vi gör.

Jag har även gjort en mindre inventering av vad vi behöver skaffa som vi lyckats göra oss av med mellan barn 4 och 5 :)

När jag är i sista trimestern brukar jag ta fram sängen och tvätta kläder mm.

Jag Har folk i min närhet som inte tycker man ska köpa en enda sak innan bebisen är här. Andra bäddar sängen redan i vecka10. Tänker att det inte finns några rätt och fel utan handlar om att man själv ska må bra. Om ?boa? får dig att må bra och längta, fantisera och bli glad, tycker jag du ska göra det!

Ska man dessutom göra en massa inköp för att det tex är ens första barn, kan det va skönt att sprida ut kostnaderna lite och börja i tid så man kan hitta det man vill ha. Kankse på rea eller second hand? :)

• osofin
    Anonym (bell) skrev 2019-05-26 18:18:18 följande:

okej, men vad skulle ni säga är prio ett att införskaffa sig?

försöker skriva en lista men tankarna är lite överallt :P

vad är viktigast/vad är onödigt?

ni som har barn sedan innan

Jag håller med föregående inlägg. Vissa saker kan man verkligen vänta med (men vill man det? ;) )

Det bebis behöver är någonstans att sova. Ett nest, en säng eller vagn går också bra.

Jag har varit glad åt babysittern för alla mina barn. Sådan som man kan ha från födseln och som man kan gunga på.

Sen är ju skötbord bra att ha. Men inte ett måste det heller....man kan ju byta på handdukar på golvet om man vill :)

Livsviktigt är dock babyskydd (alltså bilbarnstol för bebisar) om man har bil.

Kläder går åt en hel del ja. Det finns massor av bra saker där ute och en massa onödigt med. Mitt bästa tips är nog att köpa det man tror sig behöva men inte luras att spendera gör mycket pengar. Många begagnade saker är som nya och tex kläder är ju jättebra att köpa upptvättade. Skulle man dessutom märka att man köpt ett babygym som man ALDRIG använde men betalade 50-100kr för istället för 500kr kankse det inte känns lika bortkastat :)
  • osofin
    FridaLeee skrev 2019-05-27 21:01:46 följande:

Någon mer än jag som mår skit rent ut sagt ?

Varit sängliggandes nästintill varje dag nu i drygt 1 månads tid :( sjukskriven sen dess pga blödningar och illamående varvat med yrsel :(

Är i vecka 10 med andra barnet .

Stackare som mår så dåligt! Hoppas det vänder snart för dig....
  • osofin

Just hemkommen från ul. En livlig krabat som hela tiden rörde sig vilket inte är så förvånande med tanke på flaxet jag kände i väntrummet.

Så mysigt att se den lille :)

BF 2/12 men alla mina förlossningar har blivit igångsatta v38+0 så vi siktar på mitten av november.....

• osofin
    Värphönan skrev 2019-06-09 18:50:22 följande:

Ja visst det är segt att bli framflyttad  vi blev det när vi var på kub så nu fick vi datum 9 december istället för 6:e. Men vad är några dagar hit och dit i det långa loppet. Hoppas allt ser bra ut imorgon!  

Hur har det gått för dig? :)
  • osofin

Vad tråkigt att höra om era dåliga erfarenheter av MVC.

Jag tycker att infon jag fått ibland känts lite inaktuell för mig (tex om alkohol - är absolutist) men jag har oftast blivit bra bemött och fått stort stöd. Framför allt ju längre graviditeten fortskridit. Det har känts skönt att få klarhet i mina värden såsom järn (både blodvärde och depoer), äggvita, blodtryck mm.

Även tillväxtkurvan för SF-mått och lyssnande på hjärtat har varit toppen. Jag brukar inte må så bra under graviditeterna så det betyder mycket att få träffa bm och hålla koll på allt.

Hoppas att även ni så småningom kan få känna att ni också får bra vård!

Vad gäller min makes engagemang har det varit svalt under alla graviditeter. Till och med under vår IVF-resa kände jag mig ganska ensam. Första förlossningen twittrade han hela tiden. Men för varje förlossning har han varit mer hjälpsam.

Men han har varit och är en fantastisk pappa!

Han frågar sällan hur jag mår i min graviditet men han är å andra sidan snabb till att låta mig vila om jag behöver det.

Han gör ett fantastisk jobb <3

• osofin

Jag har RUL 4/7 i vecka 19 (18+2)

Poopoo82 skrev 2019-06-27 01:26:04 följande:

Halloj alla mammor! Jag undrar om det är någon mer som känt av foglossning i svanskotan? Har så satans ont dagligen nu så vet inte vad jag ska göra åt det? Någon som har tips?

Jag är gravid med mitt femte barn och haft foglossning med alla utom första barnet. Blivit hjälpt av foglossningsbälte. Har TENS-maskin (kan lånas/hyras av sjukgymnast) mot smärtan, har glidlakan för att kunna vända mig, gått på akupunktur, har kryckor och rullstol.... Har fått erbjudande om fler hjälpmedel (arb.terapeuten) så det finns mycket hjälp att få. Men inget som kan bota tyvärr.....
    jojjea skrev 2019-06-25 23:33:17 följande:

Fick en till liten blödning/rosa flytning imorse men den slutade snabbt så jag hoppas att det inte är någon fara, men det fick mig inte att slappna av direkt.

Funderar också lite på hur mycket som är vanligt att ha gått upp i vikt så här långt. Har gått upp lite drygt 4 kg nu i v 17, var normalviktig innan grav. Tycker jag bara läser om folk som typ inte gått upp alls innan v 12-14. Är väl egentligen inte speciellt bekymrad själv, tycker att jag är så aktiv jag kan i nuläget och har okej matvanor, men verkar ha fått en BM som gärna pratar vikt och kost-/träningsråd.

Har ni andra som har BF i början på december börjat känna rörelser än? Upplever att jag känt lite fladder oftare och oftare de senaste 2 v men då det är mitt första barn vet jag inte om jag inbillar mig.

Kan absolut va bebis! Jag kände fladder redan vecka 12 denna graviditet. Samma i min första faktiskt. Men med barn två och tre kändes rörelserna sent då moderkakan låg i framvägg.

Vecka 16 kände jag första sparken på handen och även maken :)

Jag känner sparkar varje dag nu....

Jag har gått upp nästan 5kg (v 18).
Svar på tråden BF december 2019