Inlägg från: oshark |Visa alla inlägg
  • oshark

BF december 2019

Honsomlängtar skrev 2019-04-29 16:52:41 följande:

Tack ja jag försöker ta vitaminerna på förmiddagen för de har varit på kvällar / nätter jag spytt.

Jag vet inte om du vet vem Kenza är men jag läser hennes blogg. Hon är (som de flesta influencers) inte i närheten av att vara överviktig och kräktes jättemycket i början av sin graviditet. Har för mig att hon skrev att hon gick ner 6 kg. Nu är hon i v.35-36 och hennes bebis har vuxit precis som den ska. Så ta det lugnt, försök äta vad du kan och tänk på att det nog för tillfället mest påverkar dig
  • oshark
    Myranisaurius skrev 2019-04-29 19:12:00 följande:

Hej! Jag är på bim +21 och har testat med ungefär en veckas mellanrum och då fått väldigt svaga plus, senast imårse. De säger att ett plus alltid är plus men varför blir det inte starkare? Borde vara i v. 8 (7+1) och har symptom som molvärk, trött, illamående till o från, kissar 1gång/h, mjölkig flytning, svullen mage, har ständig temp på 37,5 (brukar ligga på 36,9), humörsvängningar.. Någon som haft liknande och varit gravid? Är så förvirrad ????

Ja, det borde ha blivit starkare i början iaf. Har läst om någon som sa att de till slut fick typ negativt test för stt de hade för mycket hcg men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

Jag tycker du ska ringa gyn och be och få komma in. De kan göra blodprov och VUL och se om det är en graviditet och i så fall att den sitter rätt.
  • oshark

Ni som kräks, när började ni kräkas?

Jag har mått illa sen vecka 3+5 och är idag i 6+1. Är lite orolig för att det ska börja snart :-P

• oshark

Jag var hos gyn och gjorde VUL idag. Enligt mina beräkningar är jag i 6+2. Hon såg ett embryo/foster och nätte det först till 5 mm, sen 4,9. 4,9 sa hon motsvarade 6+0. Inget hjärtslag men det kan ju bara ha varit för tidigt. Bokade in ett återbesök i slutet av nästa vecka för att se om man kan se ett hjärta då.

Ni som gjort tidiga UL, när gjorde ni dem och såg ni hjärtat eller inte?

• oshark
    Körsbärsdalen skrev 2019-05-02 09:39:09 följande:

Jag väntade till 8+0 för att vara "garanterad" hjärtljud om det inte var ett MA. Flyttades då fram till 8+4

Jag har inskrivning hos BM 8+2 (min beräkning) och har även ett UL inbokat då. Men eftersom jag hade såna problem med min förra cykel kändes det "för lätt" att ha blivit gravid denna gången, så ville kolla hos gyn att det faktiskt fanns ett litet embryo där. Plus att min gyn varit så fantastisk så jag ville att hon skulle veta
  • oshark
    Stellan11 skrev 2019-05-02 20:04:04 följande:

Jag gjorde i 6+2 enligt sista mens. Hon sa att de absolut inte var säkert att vi kunde se så mycket. Till allas förvåning fick vi se ett pickande hjärta o mätte embryot till 5+6. Men som sagt, de var väldigt 50/50 om de skulle gått!! Hoppas de går bra nästa vecka :)

Tack! Enligt både ÄL-test och temperaturkurva borde jag vara på 6+2, eller i minsta laget 6+1. Vi är dessutom särbos så om det skulle varit ÄL något senare än så skulle det knappast tagit sig. Men jag är inte orolig, inte än. Vet att det kan dels skilja en del så här tidigt och att det är svårt att verkligen mäta rätt när de är så små. Fick en ny tid vid 7+3 enligt min uträkning, så hoppas att få se ett hjärta då istället
  • oshark
    jooo skrev 2019-05-02 13:42:25 följande:

Jag gjorde vul häromdagen i 6 + 1. Hon kunde knappt mäta o såg en liten hjärnaktivitet men så att vi lika gärna kunde ha missat den. Att de brukar kunna va svårt att se hjärtat o de vill helst inte göra tidiga vul innan slutet av vecka 7 helst 7 + 0.

Nä exakt. Jag ville egentligen mest kolla bara så att det inte såg ut som en ofostrig graviditet så här tidigt. Men sen läste jag att det finns en chans att man kan se hjärtaktivitet så då hoppades man ju förstås.

Vad fick hon din bebis till i mm? Vet du det?
  • oshark
    Ellie08 skrev 2019-05-02 21:17:31 följande:

Jag läser att det är många som har varit på tidig ultraljud.

Jag hade ju bruna flytningar i 4-5 dagar och var dunderförkyld v. 6-7. Jag är i v.8 nu och har superillamående med kräkningar, fortfarande lite täppt och super stor svullen mage. Jag var hos barnmorskan i början av veckan och frågade om jag kunde få tidig ultraljud med tanke på mina flytningar och här tycker jag att min nya BM sa något (iaf för mig) bra och lugnande.

Mina flytningar var aldrig rött och jag hade inte ont. Det gick över av sig själv så gammalt skit som kom ut plus sköra slemhinnor. Har fortfarande illamående som blev tom värre med kräkningar, får se det som hälsotecken. Är det då lönt för mig att stissa upp mig med att göra vul eller så kan jag gott tänka positivt och vänta till när jag ska göra ultraljud/kub om typ tre veckor. Jag har sett att man har skrivit här om MA/ofostrig grav osv. Jag väljer faktiskt att ignorera såna meddelanden och det är inte för att förminska allas struggle utan för att jag är ganska orolig av mig i normalfallet och tänker typ det värsta varje gång och jag bestämde mig för att inte göra det mer. Exempel är när jag skrev att jag hade bruna flytningar så skrev många att de hade fått missfall. Sånt tar ju på en psykiskt. Varje gång jag torka mig i 4-5 dagar så kollade jag efter rött blod och mådde superdåligt. Vet inte vad jag ville ha sagt med detta inlägg förutom att jag försöker skydda mig själv psykiskt genom att tänka positivt o tänka att allt är bra och det funkar faktiskt även om många tycker man är delusional haha :)

Jag tycker du gör helt rätt Anledningen att tidigt UL var rätt för mig är dels att jag inte kommer göra KUB, så då skulle jag inte få se bebisen förrän i v.18 typ, och dels för att jag har haft problem med mina cykler och därför har en känsla av att det gick för lätt (fast det tog nio månader) och har därför haft svårt att faktiskt ta in att jag är gravid. Jag ville därför göra UL för att se att det faktiskt finns en liten en där inne innan man börjar berätta för folk. Jag tänker dock också positivt och även om jag nojar lite om jag mår mindre illa någon dag (det är väl naturligt tänker jag eftersom man bär på något så värdefullt) så är mitt mantra att allt är normalt
  • oshark
    Ellie08 skrev 2019-05-03 19:45:24 följande:

Jag förstår dig helt och hållet, det tog 7 månader för oss och jag har fortfarande svårt att fatta det ibland hehe. Får man fråga varför du inte kommer göra kub? Jag har hört så sjuka grejer från kollegor, vissa barnmorskemottagningar erbjuder inte ens Kub eller informerar om det, saker och ting bokas in väldigt sent, inga tillväxtultraljud osv. Så länge man själv får välja så är det super oavsett vad man väljer. Jag var ju tvungen att byta BM för min dåvarande BM hade bokat KUB väldigt sent. *suck*.

Jag tycker det känns så mycket bättre nu när jag har slutat noja haha!

Vi har båda alltid sagt att vi inte vill det. Vi skulle inte göra abort om det rörde sig om Downs (har en kusin med det) och jag skulle inte vilja gå vidare med fostervattensprov eller moderkaksprov om det var så pga missfallsrisken. Jag vet att många gör det inte för att de skulle vilja göra abort utan för att de skulle vilja förbereda sig men för oss har det bara känts självklart att inte göra det när vi har pratat om barn.
  • oshark
    Pollyp skrev 2019-05-07 13:22:56 följande:

Hej!

Jag är gravid för första gången efter att ha inseminerats i Danmark. Är enligt olika appar i gravid i v7+2 ( 6+2)och har bf29 dec. Idag var jag och kontrollerade min endometrios och gynekologen passade på att kolla om där var något foster, vilket det var. Allt såg bra ut, inga konstigheter, förutom att det inte var något hjärta som slog. Gynekologen uppmanade mig att boka tid för nytt ultraljud hos min bm. Är ju såklart superorolig. Är det någon som varit med om något liknande?

Hur kan du i olika appar ha en hel veckas skillnad? Om du inseminerats borde du väl kunna veta ganska bra vad som stämmer, för du borde väl vetat ganska bra när du haft ÄL?

Det kan nämligen vad jag förstått vara en inte helt orelevant skillnad på om man inte ser ett hjärta i 6+2 (fullt normalt) och om man inte ser ett i 7+2 (lite mindre bra). Sen beror det ju förstås på hur erfaren gynekologen är, hur bra maskinen är, m.m. så det behöver inte betyda att nåt är fel. Men jag har läst att man bör se ett hjärtslag om embryot är över 7 mm, och i v 7+nåt ska embryot vara över 10 mm enligt de beräkningar jag sett.

Jag var på VUL i 6+2 enligt mina beräkningar. Blev daterad 6+0 med ett 4,9 mm embryo men jag tror hon mätte lite fel. 6+0 är nämligen väldigt o-troligt baserat på ÄL-test, temp och sextillfälle. 6+1 kanske, men troligast 6+2. Hon mätte även 5 mm först men andra mätningen blev den 4,9. Hursom såg hon inget hjärtslag men sa bara att om jag kommer tillbaka nästa vecka (nu slutet av denna veckan) bör man kunna se det. Och efter mina googlingar känner jag mig inte nervös, även om många här inne verkar ha sett hjärtat redan i v 5+nåt.
Svar på tråden BF december 2019