• bimbodog

    Bodelning efter kort äktenskap

    Har nu varit gift i tre månader och står inför en skilsmässa pga alkoholmissbruk hos min make. Min fråga är: Har jag rätt till något? Han äger ett hus och två bilar, det enda jag vill ha är ekonomisk hjälp med billiga möbler för allt vi har i huset äger han. Någon som vet?

  • Svar på tråden Bodelning efter kort äktenskap
  • Anonym (....)

    Även om ni varit gifta för kort för att det ska gillas (kan inte sånt) så måste ju sambolagen gillas iaf. Så sånt som ni köpt för gemensamt bruk ska ni dela på tex bostad, möbler mm

  • Kjell2
    bimbodog skrev 2019-03-25 12:27:49 följande:

    Har nu varit gift i tre månader och står inför en skilsmässa pga alkoholmissbruk hos min make. Min fråga är: Har jag rätt till något? Han äger ett hus och två bilar, det enda jag vill ha är ekonomisk hjälp med billiga möbler för allt vi har i huset äger han. Någon som vet?


    Hur länge har ni varit sammanboende? Vid kort förhållande jämkas bodelningen från 50/50.

    Finns det äktenskapsförord eller registrerad enskild egendom?

    Hur ser det ut med tillgångar och skulder i övrigt för er båda; CSN, bolån, billån, aktier, banktillgångar mm?


  • bimbodog

    Vi har varit sammanboende i snart tre år. Jag har skulder sedan tidigare, även CSN. Han har också skulder men mest på huset.

  • bimbodog

    Vi har varit sammanboende i snart tre år. Jag har skulder sedan tidigare, även CSN. Han har också skulder men mest på huset.

  • bimbodog

    Vi har varit sammanboende i snart tre år. Jag har skulder sedan tidigare, även CSN. Han har också skulder men mest på huset.

  • Anonym (U)
    bimbodog skrev 2019-03-25 12:45:57 följande:

    Vi har varit sammanboende i snart tre år. Jag har skulder sedan tidigare, även CSN. Han har också skulder men mest på huset.


    Hur kommer det sig att du har bott med honom i 3 år och 3 månader men märkte bara att han dricker efter giftemålet?
  • Kjell2
    bimbodog skrev 2019-03-25 12:45:57 följande:

    Vi har varit sammanboende i snart tre år. Jag har skulder sedan tidigare, även CSN. Han har också skulder men mest på huset.


    Är ni gift och har varit sammanboende i drygt tre år sker det en jämkning, exakt beror lite på men lär landa kring 40/60, kanske 30/70.

    Vill du räkna ut vad det ungefär landar på så gör så här

    Summer dina tillgångar och skulder, är det mindre än noll så räkna som noll
    Sumer hans tillgångar och skulder, är det mindre än noll så räkna som noll

    Lägg ihop. Fördela 40/60. Du ska ha 40% och han 60%.

    Exempel.
    Du har på banken  200 000 kr och CSN på 300 000  kr, dvs -100 000 kr. Räknas som noll.

    Han har hus 2 000 000 kr, bilar 100 000 kr, lån 1 000 000 kr, dvs 1 100 000 kr.

    Tillsammans har ni 0+1 100 000 kr, dvs 1 100 000 kr. Du ska ha 40% han 60%, dvs du 440 000 kr och han 660 000 kr. 

    Sen kan ni självklart komma fram till något helt annat om ni är överrens.
  • Anonym (12345)

    Ägde han huset och bilarna innan ni träffades?

  • PH76

    Är det inte så enkelt "juridiskt" att ni summerar alla era tillgångar och skulder, lägger ihop det som blir över i en hög, och sen delar 50/50 på det som finns kvar.

    Det är så jag har förstått det i alla fall, givet att det inte finns några äktenskapsförord.

  • PH76
    PH76 skrev 2019-03-25 21:30:08 följande:

    Är det inte så enkelt "juridiskt" att ni summerar alla era tillgångar och skulder, lägger ihop det som blir över i en hög, och sen delar 50/50 på det som finns kvar.

    Det är så jag har förstått det i alla fall, givet att det inte finns några äktenskapsförord.


    Sorry, läste precis at jag hade fel.
Svar på tråden Bodelning efter kort äktenskap