• 3mmaHavsg1itter

    Platsbyggd bokhylla?

    Hejsan, 

    Vi flyttar snart in i en ny bostad och i det som ska bli barnrummet finns det en liten nisch mellan fönster och det ena hörnet. Först tyckte vi det var lite jobbigt men sen kom vi på att det vore perfekt att ha en liten hylla där för böcker och leksaker.

    Nischen är ungefär 60 cm bred och 20 cm djup och går hela vägen från golvet till taket. Nischen är inte 100% rak då det är ett äldre hus som sagt.

    Jag är rätt kapabel när det gäller GDS fast jag har aldrig gjort ngt i hyllvägarna så att säga. Undrar om någon har lite tips hur vi kan gå till väga? 

    Våra tankar hittills:
    Måste man bygga en hel hylla med sockel, bakdel och sidodelar eller kan det räcka med enbart hyllplan? Nischen är inte speciellt stor så det känns att man förlorar en del plats när det blir massa andra delar. 
    Men ska man då skruva fast alla hyllor var för sig i väggen eller finns det ett smidigare sätt?  Ska man montera de på mindre hyllbärare på sidorna? 
    Eller någon slags skena på sidorna där man kan fästa hyllplanen och slippa oändligt många hål i själva väggen?
    Ska man kapa och anpassa en färdig bokhylla från tex. IKEA?

    Det är ett äldre hus och det ska gärna se rejält ut så att säga, samtidigt att det ska ha tillräckligt med motståndskraft när små barn dra på hyllan eller i värsta fall skulle försöka klättra på den.

    Super tacksam för lite idéer :)

  • Svar på tråden Platsbyggd bokhylla?
  • Anonym (Johanna)

    Jag skulle nog föredra att bygga med sidor och bakstycke för snyggast resultat, tänker att det blir tråkigt att se väggen genom hyllan. Framförallt också opraktiskt vid ommålning/tapetsering. Fördelen är också, att precis som du skrev, slipper göra allt för många hål i den permanenta väggen. Ha sockel om det är mellanrum mellan golv och hyllan, dels för att det ser bättre ut men också slipper man alla grejer som eventuellt åker under.

    Med ett starkt lim och träplugg kommer man långt, det syns inte på samma sätt som skruv. Vill man kan man också sätta skruv för extra stadighet, men kan bli lite bökigt för att dölja dessa.

    Om du vill går det att måttanpassa och göra om en befintlig bokhylla, men välj en av kvalitet! Blir onödigt jobbigt att få byta ut hela hyllan om något går sönder. Tänk också att allt material inte är helt tacksamt att såga i.

    Jag tänker att en hylla som är i ett barnrum behöver tåla en hel del för att hålla länge. Därför skulle jag nog föredra att bygga en själv i trä och måla i önskad färg.

  • Kjell2

    Lutar den ena väggen bara lite överväg att sätta in en standardhylla med raka sidor och sen en täcklist för glappet.

  • 3mmaHavsg1itter
    Anonym (Johanna) skrev 2019-03-26 10:38:16 följande:

    Jag skulle nog föredra att bygga med sidor och bakstycke för snyggast resultat, tänker att det blir tråkigt att se väggen genom hyllan. Framförallt också opraktiskt vid ommålning/tapetsering. Fördelen är också, att precis som du skrev, slipper göra allt för många hål i den permanenta väggen. Ha sockel om det är mellanrum mellan golv och hyllan, dels för att det ser bättre ut men också slipper man alla grejer som eventuellt åker under.

    Med ett starkt lim och träplugg kommer man långt, det syns inte på samma sätt som skruv. Vill man kan man också sätta skruv för extra stadighet, men kan bli lite bökigt för att dölja dessa.

    Om du vill går det att måttanpassa och göra om en befintlig bokhylla, men välj en av kvalitet! Blir onödigt jobbigt att få byta ut hela hyllan om något går sönder. Tänk också att allt material inte är helt tacksamt att såga i.

    Jag tänker att en hylla som är i ett barnrum behöver tåla en hel del för att hålla länge. Därför skulle jag nog föredra att bygga en själv i trä och måla i önskad färg.


    Tack för tipsen! Tror nog också på att göra det "ordentligt" med sidodelar och bakdel plus lister rund om, ifall vi inte hittar en hylla i bra material som mer eller mindre redan passar utrymmet.

    Funderar över hur man får hyllan på plats utan att skruva en färdig "stomme" in i väggarna rund om. Om man ska använda sig av träplugg kanske man måste sätta dit en sida i taget då det inte finns utrymme att "lyfta" pluggen i borrhållen (eller vice versa) i stommen? Fast då kan man inte skruva fast hyllplanen innan man sätter bak- och sidodelarna dit? Eller tänker jag helt fel nu Drömmer
  • 3mmaHavsg1itter
    Kjell2 skrev 2019-03-26 10:45:17 följande:

    Lutar den ena väggen bara lite överväg att sätta in en standardhylla med raka sidor och sen en täcklist för glappet.


    Tack för tipset blir ju mycket finare med lite snygga lister omkring också :)
  • Kjell2
    3mmaHavsg1itter skrev 2019-03-26 11:10:23 följande:
    Tack för tipsen! Tror nog också på att göra det "ordentligt" med sidodelar och bakdel plus lister rund om, ifall vi inte hittar en hylla i bra material som mer eller mindre redan passar utrymmet.

    Funderar över hur man får hyllan på plats utan att skruva en färdig "stomme" in i väggarna rund om. Om man ska använda sig av träplugg kanske man måste sätta dit en sida i taget då det inte finns utrymme att "lyfta" pluggen i borrhållen (eller vice versa) i stommen? Fast då kan man inte skruva fast hyllplanen innan man sätter bak- och sidodelarna dit? Eller tänker jag helt fel nu Drömmer
    Lite bökigt  att fästa hyllplan i en lutande sida. Du måste eventuellt fasa kanterna på hyllplanen.

    Finns en del bra tips och insperation kring inbyggda bokhyllor på nätet. Googla eller Pinterest


Svar på tråden Platsbyggd bokhylla?