• Anonym (Ts)

säga nej till tvätt hos frisör?

Kollade på prislistan hos min frisör och ser att själva tvätten av håret/fön kostar runt 500 kr. Trodde typ det ingick i en klippning, då frisörer aldrig frågat mig om tvätt utan bara sagt att det ska tvättas. Är det konstigt att säga att man ej vill ha tvätt? Är det lättare att klippa i blött hår? För de klipper ju alltid när det är blött.

• Svar på tråden säga nej till tvätt hos frisör?
  • Bjoer

Om du inte tvättar så blöter de ju håret med en sprayflaska ändå. Jag brukar aldrig beställa med tvätt. Nu är ju jag man med kort hår, men ändå. Tror inte det är speciellt ovanligt.

• Anonym (Dyrt)

Det där lät väldigt dyrt tycker jag. Att det inte ingår i klippningen är nog rätt vanligt dock :) men frisören blöter ju håret oavsett om det behövs.

• Duckan

Jag slingar mig alltid så håret blir tvättat då men när det är dags för klippningen så torkar hon mitt hår först och klipper sen. Borde alltså inte vara nödvändigt med hårtvätt för dig ts. Dock för frisörens trevnad bör du ha nytvättat hår tycker jag.

• elmadumle

Men är det priset inte för om man bara vill komma och få håret tvättat och fönat? det finns de som går till frisören bara för det. Här ingår givetvis hårtvätt vid klippning, permanent osv.

• Anonym (Karin)
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-26 15:37:50 följande:

Kollade på prislistan hos min frisör och ser att själva tvätten av håret/fön kostar runt 500 kr. Trodde typ det ingick i en klippning, då frisörer aldrig frågat mig om tvätt utan bara sagt att det ska tvättas. Är det konstigt att säga att man ej vill ha tvätt? Är det lättare att klippa i blött hår? För de klipper ju alltid när det är blött.

Så du har aldrig reagerat på att din klippning är så dyr?
  • Anonym (Karin)

Så du har aldrig reagerat på att din klippning är så dyr?
  • Anonym (...)

Har svårt att tro att det skulle kosta 500kr extra att tvätta håret inför en klippning det brukar ingå där. Däremot kanske det kostar 500kr om du bara vill komma och tvätta o föna håret

Skulle ju bli en fasligt dyr klippning om man först betalar 500kr för att få håret tvättat och tort och sedan ca 500kr för själva klippningen

• Anonym (byt frissa)
    Jag har halvlångt hår. Min klippning kostar 430 kr, inkl tvätt. Låter som om du bör byta frisör.
  • Anonym (?)

Kan du länka prislistan?
  • LFF

Nej, du betalar inte x antal kronor för klippningen plus x antal kronor för tvätt och föning hos de flesta frisörer. Priset för tvätt och fön är om man bara vill ha just det. Hos ett fåtal frisörer kostar det lite mer (typ 50kr) om man vill ha håret tvättat istället för bara blött. Att man blöter ner håret innan klippning är för att det blir betydligt enklare att hantera då och faller ner på golvet bättre än om man klipper i torrt hår. 

• sextiotalist

Min frisörska förklarade att en del har så mycket stylingprodukter i håret så det blir svårt att klippa och det förstör saxar.
    Därför vill en del frisörer alltid tvätta håret innan.

• Anonym (Funkar utan)

Jag säger alltid nej till tvätt eftersom jag har nackproblem och omöjligt kan ligga ner så där som man gör. De brukar blöta håret med sprejflaska istället. I och för sig beror det säkert på vad man ska göra hur det funkar, för mig är det lätt klippning. Jag använder heller ingen hårspray, hårmousse eller liknande.

Svar på tråden säga nej till tvätt hos frisör?