Du har försovit dig - hur agerar du?
Du vaknar med ett ryck i vild panik och inser att du försovit dig REJÄLT. Vad gör du? Hur agerar du? (Vi pratar om en timme eller mer i försovning)
Du vaknar med ett ryck i vild panik och inser att du försovit dig REJÄLT. Vad gör du? Hur agerar du? (Vi pratar om en timme eller mer i försovning)
Ringer min chef omgående. Tvättar och klär mig och åker till jobbet utan mer förseningar. Den förlorade arbetstiden får jag ta igen på eftermiddagen eller dagen efter.
Jag svarade att jag flexar men hade lika gärna kunnat vara att klockan ringer mycket tidigare än den måste så det gör inte så mycket. Ligger alltid kvar och drar mig för länge och kommer senare till jobbet än tänkt, haha!
Annat
1. Ringer/smsar chefen och förklarar läget
2. Ringer/smsar närmaste kollegan och förklarar läget. (Jobbar skift och chefen är inte nödvändigtvis vaken i denna situation, dvs det är upp till mig att informera.)
3. Tar mig skyndsamt till jobb, dock går jag på toa, tvättar mig, och borstar tänderna innan.
4. Klämmer en frukt eller yoggi eller liknande på resan till jobb.
Jag har egentligen typ fyra alternativ som skulle kunna passa. Mitt jobb är väldigt fritt och jag behöver inte vara inne på kontoret för att kunna göra mitt jobb. Så jag skulle kunna jobba hemifrån vid sådana här situationer, så länge jag har med mig datorn såklart.
Jag har en chef, men jag behöver inte förklara mig om jag skulle komma sent och jag skulle mycket väl kunna agera utifrån dagens planer.
På ett sett så flexar jag, men det är ingenting som klockas, man går på känsla liksom. Kommer man sent går man sent, kommer man tidigt så går man tidigt. Eller så går man tidigt för att man varit ovanligt effektiv under dagen eller har jobbat över tidigare. Arbetsgivaren ger mig inte betalt utefter antalet timmar jag sitter vid mitt skrivbord utan utefter vad jag presterar liksom.
Jag är också den som snoozar väldigt länge 1,5 timme är inte speciellt ovanligt. Så det kan vara så att jag inte blir så sen trots allt. Däremot brukar en försovning göra mig rejält stressad ändå, så det skulle kunna vara så att (om jag var tvungen att åka in till kontoret den dagen) jag skulle vara ute och på väg max 10min efter att jag vaknade.
Skulle det vara så att jag hade ett inplanerat möte som jag försov mig en timme till så skulle jag såklart ringa till personen jag skulle ha mötet med och antagligen behöva ställa in. En timme är för lång tid att behöva vänta på någon.
Ringer min chef omgående. Tvättar och klär mig och åker till jobbet utan mer förseningar. Den förlorade arbetstiden får jag ta igen på eftermiddagen eller dagen efter.
Vabbar? Bidragsfuska, heter det väl..
Vabbar? Bidragsfuska, heter det väl..
Ringer chefen och säger lugnt att jag kommer så snart jag kan. Men jag är alltid uppe minst 90 minuter innan jag behöver åka, så jag har gott om tid.
Men svar på frågan: Har vanligtvis marginal på morgonen, så kan komma i tid ändå om jag hoppar dusch och frukost. Är jag inte i tid drabbas någon annan, så att ta det lugnt och komma in senare funkar inte. Riskerar jag att inte hinna i tid ringer jag chefen som får lösa läget tills jag kommer.
"I vild panik..."
Men det skulle inte hända att jag försov mig så länge (nu gör jag väl det bara för att jag skrev så ). Dels så är jag en person som vaknar lätt, dels så skulle mina kollegor ringa och fråga var jag är om jag var 5 min sen. Vi är väldigt beroende av att all personal är på plats för att arbetsdagen ska fungera.