• Fjäril kär

Du har försovit dig - hur agerar du?

Du vaknar med ett ryck i vild panik och inser att du försovit dig REJÄLT. Vad gör du? Hur agerar du? (Vi pratar om en timme eller mer i försovning)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du har försovit dig - hur agerar du?
  • Virriga Vera

Jag svarade annat. Jag har inte ställt en väckarklocka på snart 20 år. Vaknar vanligtvis strax efter 4 och sover jag länge så är det runt 6 jag vaknar. Har 20 minuter till jobb och jag börjar 8. Men om det mot all förmodan ändå skulle hända så skickar jag ett mail/sms eller ringer och säger att jag blir sen.

• EmberEyes
    complicit skrev 2019-03-26 20:28:39 följande:

"I vild panik..."

Men det skulle inte hända att jag försov mig så länge (nu gör jag väl det bara för att jag skrev så ). Dels så är jag en person som vaknar lätt, dels så skulle mina kollegor ringa och fråga var jag är om jag var 5 min sen. Vi är väldigt beroende av att all personal är på plats för att arbetsdagen ska fungera.

Då måste du ha kort restid? Det tar ca 45 min till jobb för mig, och jag stiger upp ca 1 timme innan jag ska iväg. Om jag försover mig en timme så har kollegorna (i min arbetsgrupp) inte ens kommit på plats när jag vaknar.
  • riboflavin

Det som blir lidande är hundarna som eventuellt bara får en kort runda, frukosten blir yoghurt ur paketet och en banan på språng. Jag har ca 3 timmar frist på morgonen fr0n det klockan ringer innan jag MÅSTE vara på jobbet (har möjlighet att flexa och inga tidsbestämda uppgifter före 08, brukar vara på plats före 07.) Har dessutom inte sovit till efter 06 en enda gång på 10 år.

Jag är snabb ur sängen om jag upplever brådska och gör det jag ska lite effektivare.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Oschlaka

Vi agerar efter vad våra föräldrar gjort och vad de lärde oss att göra som små tills man blir medveten och vill göra en förändring.

OM man nu är försenad vad gör det om man kommer ytterligare en två timmar försenad och tar det lugnt så att man hinner göra det nödvändiga dvs duscha klä på sig äta dricka
    Att skynda sig för att vinna en timme och utsätta sig för den stress och oro skadar kroppen mycket mer  än de förlorade timmarna.

• complicit
    EmberEyes skrev 2019-03-26 20:37:27 följande:
    Då måste du ha kort restid? Det tar ca 45 min till jobb för mig, och jag stiger upp ca 1 timme innan jag ska iväg. Om jag försover mig en timme så har kollegorna (i min arbetsgrupp) inte ens kommit på plats när jag vaknar.
    Ja, väldigt kort
  • mammalovis

Klockan står normalt på 5.45 och måste hemifrån senast 7:10 för att hinna vara på jobbet senast 7:45 och starta upp datorn innan eleverna kommer med lite marginal Så alternativet blir hoppa duschen, ruscha i kläderna, slänga i mig en tallrik yoghurt, snabbt lämna tösen på skolan och ta bilen till jobbet. Å andra sidan krävs att resten av familjen också försover sig, så scenariot är föga troligt.

Skulle jag inte hinna i tid till lektionerna hade berörda kollegor behövt informeras, så det löser sig tills jag kommer.

Så 1, 5 och sista i kombination är mest troligt.

• CarinaL26

I vild panik,.. skulle jag gissa. Fast paniken till trots skulle jag i alla fall kissa innan jag rusade iväg. Kaffe kan jag definitivt ta på jobbet.

• sextiotalist

Flexar, skulle det vara ett möte okristligt tidigt, då skulle jag maila mötesledaren.

När jag behöver passa ett tåg eller flyg har jag dubbla klockor

• Rafael90

Jobbar på vårdcentral och har inbokade patienter så att flexa/komma senare funkar inte. Hade jag försovit mig en timme hade jag fortfarande haft chans att hinna med bussen till jobbet (men fått skippa frukost, dusch m.m.) så jag valde första alternativet.

• flygrl

Jag hade direkt meddelat jobbet va som hänt och sen fort som fan gjort en snabbtvätt, på med kläderna och i väg. Gått på toa hade jag också gjort hemma då jag har för långt till jobbet för det ska va realistiskt hålla sig ända dit. Med lite tur hade jag hunnit köpa mig en yoghurt på vägen som jag hade hällt i mig på tunnelbanan.

Men prio 1 hade alltså vart snabbt som fan ta mig till jobbet!

Svar på tråden Du har försovit dig - hur agerar du?