Inlägg från: Spira710 |Visa alla inlägg
  • Spira710

Bebis utbrett eksem

Jag har två barn som lider av samma problem med allergier och eksem. Mina är dock även allergiska mot ägg, Har ni kollat om det kan var det också?

Jag har en niomånaders som jag smörjer precis som du och jag har tyvärr inte heller lyckats trappa ut mildisonen. Får ibland också använda en starkare locoidkräm.

Sen har jag även en 4 åring som hade samma problem som bebis men nu är mycket bättre. Ägg har växt bort men mjölk är fortfarande kvar och hn lider inte alls lika mycket av eksem längre.

Eksemt brukar bli bättre på sommarhalvåret när luften inte är lika torr längre.

• Spira710

Vi smörjer med mildison på morgonen och sedan med mjukgörande när vi hinner under dagen. Vi försöker trappa ned mildisonen ibland när bebis hud har varit bra ett tag men som du skriver så kommer problemen tillbaka ganska snart igen då.

Håller med övriga om att locobase fungerar bäst som mjukgörande. Tycker inte heller miniderm fungerar så bra. Just nu har vi propyderm den funkar ganska bra för oss men locobase är helt klart bäst.

• Spira710
    Lillypie skrev 2019-03-29 18:18:31 följande:

En hudläkare förklarade för mig att atopiskt eksem är som en hink, man kan äta allt tills det svämmar över. För mig är det nötter, citrusfrukter och tomatpuré.

Intressant! Hur lyckades du lista ut att du reagerade på dessa?

Upplever att det är så här med bebisen. Nu har vi smörjt bebisen på samma sätt ganska länge en period och han har varit fin i eksemet i några dagar och jag hade tom börjat fundera på att trappa ned igen. Men helt plötsligt idag så är han mycket sämre igen och jag kan inte komma på att han ätit något speciellt sista tiden...
Svar på tråden Bebis utbrett eksem