• aztec

Bebis utbrett eksem

Tips.

1: Nu är hon fortfarande liten men eftersom eksemet inte vill försvinna är det säkert något mer som hon reagerar på. Tiden kanske får utvisa vad. Men lita på magkänslan. Vår läkare körde med "vissa barn har eksem utan att allergier ligger bakom" efter det uttalandet under en 2års period konstaterades det att vår kille har 7 saker han absolut inte kan äta.

2: när vår son var i den åldern så reagerade hans hud mer om han Inte var påklädd. Ligger hon sin hud mot kläder? Er? Soffan? Sängen? Kolla efter mönster. Vad tvättar ni med?

3: Var försiktig med badandet, vår son badar fortfarande max varannan vecka. Allt parfymfritt och alla parfymfria är inte bra, vi fick testa oss fram.

4: se till att det är tid mellan kortisonet och mjukgörande, smörj mjukgörande flera ggr per dag, så fort det finns ett tillfälle.

5: det blev en skillnad när vi började använda engångshandskar när vi smörjer honom.

6: ställ in er på att det här kommer ta tid. Tyvärr.

Sonen var 2,5år innan det blev okej med hans hud. Är 3år nu. Vi kommer fortfarande inte undan helt, en vecka på förskolan och vi får "rädda" hans hud på helgen. Värst är att hans immunförsvar får arbeta så mycket med huden att han är sjuk ofta!

Hoppas jag inte skrämmer dig men mitt störta råd är att låt inte läkare avfärda era problem! Ligg på, tjata. För om det inte går som det ska om några månader kommer den hjälpen vara guld värd.

• aztec
    Mamman2018 skrev 2019-03-31 14:12:38 följande:

Vi tvättar med skona, ett parfymfritt och rekommenderat av astma och allergiförbundet. Ryggen är fin så tänker att det inte borde vara det i sådana fall. Det här med bad tycker jag är svårt. Vi badar 1gång/vecka men då man smörjer så mycket så fastnar ju allt damm, ludd osv på huden. Känns ju inte helt bra att vara så smutsig som hon blir efter ett tag, oavsett hur noga vi är med städ osv.

Ja vi har verkligen lagt ett kol på mjukgörandetmjukgörande. Smörjer flera ggr per dag nu. Just nu är vi i uttrappning av ben/armar med varannan dag och hittills ser det fint ut. Så glad för det, aldrig varit fint såhär länge så nu HOPPAS vi verkligen. Kanske är det mer mjukgörandet som behövdes.

Ja jag hoppas att vi får någon typ av allergiutredning nu, samtidigt som jag hört att man inte gör det förrän barn är 2 år.. :/

Ja man kan väl aldrig smörja för mycket antar jag ;) Hoppas det blir bättre för tjejen!

Allergiutredning? Aldrig hört talas om ;) för oss var det pricktest och om han visar utslag så undvik det. Dock har de tagit två blodprov för olika allergier senast året (var över 2, så kanske därför)
Svar på tråden Bebis utbrett eksem