• Anonym (Skeptisk)

Mat istället för adhd-medicin

Min son på snart 13 fick börja med equasym för ett år sedan efter mycket påtryckning från skolan. Jag märker inga problem hemma men de sa att det var katastrof på lektionerna då han i princip inte orkade nånting o nästan somnade.

Medicinerna gjorde stor förändring så jag fortsatte att ge honom fast jag egentligen inte ville och egentligen är övertygad om att man kan få samma effekt med rätt mat.

Nu har han börjat få bröstsmärtor och andningssvårigheter, vilket tydligen kan vara biverkningar på medicinen så nu slutade jag tvärt med dom och söker information om kosten istället. Men det är svårt att hitta information. Kan någon tipsa om bra sidor med tips på recept och råvaror och vitaminer som är extra bra för dessa barn?

När jag söker hittar jag mest information om vad man INTE ska ge, som tex

Uteslut allt socker (läsk, juice, saft, kakor, bullar, godis och glass).

Såklart att det inte är bra men hur ska man kunna ta bort godis och glass helt o hållet för ett barn?

Skulle även vilja ha tips på vad man SKA ge istället. Hoppas nån har mer erfarenhet. Tar gärna emot tips på fb-grupper el appar om d finns oxå..

• Svar på tråden Mat istället för adhd-medicin
  • Pope Joan II
    Anonym (Skeptisk) skrev 2019-03-27 12:07:50 följande:

Min son på snart 13 fick börja med equasym för ett år sedan efter mycket påtryckning från skolan. Jag märker inga problem hemma men de sa att det var katastrof på lektionerna då han i princip inte orkade nånting o nästan somnade.

Medicinerna gjorde stor förändring så jag fortsatte att ge honom fast jag egentligen inte ville och egentligen är övertygad om att man kan få samma effekt med rätt mat.

Nu har han börjat få bröstsmärtor och andningssvårigheter, vilket tydligen kan vara biverkningar på medicinen så nu slutade jag tvärt med dom och söker information om kosten istället. Men det är svårt att hitta information. Kan någon tipsa om bra sidor med tips på recept och råvaror och vitaminer som är extra bra för dessa barn?

När jag söker hittar jag mest information om vad man INTE ska ge, som tex

Uteslut allt socker (läsk, juice, saft, kakor, bullar, godis och glass).

Såklart att det inte är bra men hur ska man kunna ta bort godis och glass helt o hållet för ett barn?

Skulle även vilja ha tips på vad man SKA ge istället. Hoppas nån har mer erfarenhet. Tar gärna emot tips på fb-grupper el appar om d finns oxå..

Hur skulle du kunna uppnå samma effekt med mat menar du? 
  • AndreaBD

Jag har själv två barn med ADHD och jobbar även med såna barn på en specialskola. Och jag måste säga så här platt ut: Det finns inget du kan göra med mat eller vitaminer. Det har forskats om det i årtionden och det har inte blivit några övertygande resultat. 

Det bästa du kan göra: Byt till en annan ADHD-medicin. Man ska inte ha en massa biverkningar av ADHD-mediciner, dessa mediciner ger inte särskilt mycket biverkningar. Däremot bör man hålla ut några veckor, då de flesta biverkningar försvinner igen ganska snart. Är det fortfarande problem, så byter man till ett annat preparat. Det kan skilja sig mycket. 

Effekten som man får av dessa mediciner är ganska hjälp i vardagen och i skolan. Det är ganska taskigt mot ett barn att låta det kämpa på utan. Det är nämligen ganska jobbigt för dem. Jag märker när en av mina elever har glömt sin medicin. Då får de inte mycket gjort alls. Det handlar inte bara om att få lite mindre gjort, utan det är ofta skillnaden mellan nästan ingenting och normalt/nästan normalt mycket/bra. Min äldste son har haft medicin sedan 8-års-åldern och även om han inte orkat gå gymnasiet, så har han numera jobb och ett nära normalt liv. Det hade han absolut inte åstadkommit utan medicin.  Dottern har fått diagnos väldigt sent, men studerar på högskolan och är snart klar. 

Det handlar inte bara om skola, det handlar om att dessa barn oftast inte ens har vänner eller intressen om de inte kan fokusera på något. Det beror förstås på hur gravt det är. Och det handlar om att många istället börjar missbruka eller hamnar i kriminalitet. Det har mina också sluppit. 

Alternativ till medicinen då (om man nu vill prova)? Jag måste säga att jag har provat det mesta andra innan det blev medicin, men jag hade inget val heller. Man fick inte medicin då om man inte hade provat ALLT annat och det tog några år. Jag har satt mig in i alla diet-idéer som fanns, har själv provat och kört eliminationsmetoden för att testa om han reagerade negativt på något. Utan resultat. Provade sedan omega-fettsyror (man ska ha en kombination av omega 3 och omega 6). Tore Duvner har forskat om det i Sverige, han har upptäckt att en del med ADHD har ett enzymfel, vilket då jämnas ut av fettsyrorna. Han varnade dock på en föreläsning att fettsyrorna kan sänka kramptröskeln, dvs. man kan få epileptiska anfall lättare (eller det kan debutera då) om man har anlag för det. Vi har haft Duvner som läkare också och han säger också att det bara hjälper en del och ibland försvinner effekten också efter ett tag. Det hjälpte inte sonen, däremot hade det en bra effekt på dottern. Hon hade dock mer ett hetsigt humör än koncentrationsproblem, och fettsyrorna hjälper ju också vid PMS. Så man kan nog dra slutsatsen att det mest hjälper mot humörsvängningar. 

Motion kan ge viss positiv effekt, OM man motionerar direkt på morgonen, och då varje dag före skolan - då är koncentrationen bättre i skolan, har jag läst i en ny studie.  Mat - nej, inte vad man vet i nuläget och man har forskat mycket om det.  Och med vitaminer kan man göra mer skada än nytta där. Kalcium är eventuellt det enda (inte vitamin men ämne) som kan göra nytta, men endast i kombination med dessa fettsyror. Och det finns inga naturmedel som gör nytta heller. Tänk på att de inte ens är testade ordentligt! 

• Anonym (Kritisk till ADHD mediciner)

Det finns mycket studier gjorda på olika vitaminer och mineraler som kan dämpa impulsivitet och hjälpa hjärna att bromsa ner. ZInk, Magnesium, B6, C-vitamin mfl. Alla finns ju klart i viss mat men ofta kan det vara svårt att få i sig tillräckligt.

Här är lite info och länkar på engelska.

www.additudemag.com/treatment/vitamins-and-supplements/

Sen tror jag på mindfullness och avslappning och att få in bra såna rutiner i sina barns liv. Särskilt med ADHD och koncentrationssvårigheter. Vara i naturen, motionera, få iväg dem från datorskärmar med blått ljus som stör sömnen och melatoninnivåerna. Kanske ta melantoninstillskott till natten osv?

• Anonym (Mamma till två)

Enligt professor Gillberg finns det vetenskaplig evidens för följande, utöver medicin som är det som har starkast effekt:

* Omega tre olja, rekommenderar då Eye q som är väl beprövat och studerat, ta inte en olja som det inte finns positiva vetenskapliga studier på, oljorna har mycket olika kvalitet

* Kampsport som karate, finns det studier på enligt Gillber, jag följde detta råd och lät sonen träna karate två gånger i veckan i tre år ,med positiv effekt. All träning är säkert bra och Överläkare och Psykriatrikern Anders Hansen rekommenderar konditionsträning

* Det finns också dataprogram som tränar upp koncentration och arbetsminne som tex Minneslek, borde skolan kunna hjälpa till med. Mitt barn gjorde detta med positiv effekt.

Utöver professor gillbergs råd tycker jag man kan fundera på:

* Har barnet problem med magen? Flera barn med Adhd symptom har egentligen celiaki, glutenintolerans, be vårdcentralen ta tester om magproblem finns.

* Vissa barn har näringsbrister, se till att barnet äter näringsrik kost, följ livsmedelsverkets rekommendationer. tex är fisk flera gånger i veckan väldigt viktigt, annars får man tex lätt för lite selen. Se till att han äter riktig mat varje dag, inte mackor utan lagad mat på rena råvaror, kött, fisk, potatis och grönsaker. Frukt som mellanmål.

* Vid diffusa mag och tarmproblem, kan det vara läge att, om man uteslutit celiaki, testa mjölk och glutenfri kost.

• Anonym (Mamma till två)
    Anonym (Kritisk till ADHD mediciner) skrev 2019-03-27 13:04:17 följande:

Det finns mycket studier gjorda på olika vitaminer och mineraler som kan dämpa impulsivitet och hjälpa hjärna att bromsa ner. ZInk, Magnesium, B6, C-vitamin mfl. Alla finns ju klart i viss mat men ofta kan det vara svårt att få i sig tillräckligt.

Sen tror jag på mindfullness och avslappning och att få in bra såna rutiner i sina barns liv. Särskilt med ADHD och koncentrationssvårigheter. Vara i naturen, motionera, få iväg dem från datorskärmar med blått ljus som stör sömnen och melatoninnivåerna. Kanske ta melantoninstillskott till natten osv?

Ja, tid i naturen tror jag också på, är näst bästa medicinen.

Sömn är den allra bästa, stänga av alla skärmar två timmar innan läggdags är jätteviktigt för bra sömn. Och motion, helst utomhus, varje dag, främjar en god sömn. Samt undvika jetlag, inte låta barnet rubba dygnsrytmen på helgen
  • AndreaBD
    Anonym (Kritisk till ADHD mediciner) skrev 2019-03-27 13:04:17 följande:

Okej, jag har tittat närmare på studierna.

I första studien var barnen medicinerade med metylphenidate. Det är alltså Ritalin eller Equasym. TS vill ju just inte ge den medicinen.

I andra studien står det att det var äldre och överviktiga patienter som hade låga värden på zinc och omega-fettsyror.  Och även för dessa patienter (som ju inte är samma kategori som TS son) blev inte koncentrationen bättre utan bara hyperaktivitet, impulsivitet och det sociala. 

Tredje studien: Nja, kan vara en början till något, intressant i sig. Men förstås inte lämplig till att bara testa ge sitt eget barn. Inte tillräckligt noga undersökt än.

Vitamin-C-studierna:  Omega-fettsyror användes samtidigt. Antagligen beror effekten på dessa.  Och om vitamin C gör att man upptar järn bättre, så betyder ju inte det automatiskt att det hjälper vid ADHD.

Magnesium: Liten studie, osäkra resultat. Ingen vet hur det fungerar över längre tid. 

Sedan var det även vitamin B. 

Generellt säger jag: Man har forskat runt sånt i 30 år och fortfarande verkar inte folk få tillräckligt på så enkelt sätt. 

Och ni kan också vara säkra på att den där sidan är ute efter vinst genom försäljning av såna preparater.
Svar på tråden Mat istället för adhd-medicin