Köpte du present till dina föräldrar vid pension?
Jag vet inte hur man ska göra. Bör man fira sina föräldrar och köpa en present när dom har gått i pension? Vad är lämpligt både gällande firande och presenter?
Jag vet inte hur man ska göra. Bör man fira sina föräldrar och köpa en present när dom har gått i pension? Vad är lämpligt både gällande firande och presenter?
Nej, det gjorde jag inte.
Fira födelsedagen vid 65 brukar de flesta göra. Det är ju liksom en milstolpe i livet att bli pensionär. I min släkt och bekantskapskretsen brukar det bli rejäla kalas vid 65. (Tänk dig en rejäl 50-års fest fast vid 65)
Nej det gjorde jag inte och känner inte heller till någon annan som gjort det, såvida man inte arbetar på samma arbetsplats då och är med i någon allmän insamling.
Normalt sett brukar det vara arbetsgivaren (företaget, alt närmaste chef) samt de närmaste kollegorna. Chefen brukar ge en present från "företaget" "myndigheten" eller var man nu arbetar, medan de närmsta kollegorna ganska ofta brukar göra någon lite mindre insamling eller så till en mindre present till den som går i pension från arbetskamraterna.
Som barn kan man istället ex se till att bjuda ut sin förälder på fika eller lunch, på någon av dennes första lediga pensionsdagar för att "fira" denne lite.
Men en present, nej det är inte vanligt. Om nu inte du misstänker att ingen på din förälders arbetsplats kommer att ge någonting alls och du då tror att din förälder kan tänkas bli ledsen, då kan det ju såklart vara omtänksamt med en liten mindre present.
Vill personen BLI firad?
Du kan ju alltid komma med en blomma och köpa nån bakelse och ta en fika. Då kan du samtidigt fråga lite fint om det är något som tänker firas stort.
Det gjorde jag inte, har inte heller hört att någon har gjort det. Känner du för att göra det så ska du göra det.
Vi firade, Mamma bjöd på middag och vi hade blimmor eller liknande med som present!
Det verkar vara overkill att ge en dyr present tydligen så jag får försöka hitta något hobby-aktigt istället. Jag tänkte bjuda ut på middag och förstås fira med champagne. Det kanske räcker så? Snällt att ni har svarat och kommit med förslag.