• Anonym (R)

Köpte du present till dina föräldrar vid pension?

Jag vet inte hur man ska göra. Bör man fira sina föräldrar och köpa en present när dom har gått i pension? Vad är lämpligt både gällande firande och presenter?

• Svar på tråden Köpte du present till dina föräldrar vid pension?
  • Anonym (Gry)

Fira födelsedagen vid 65 brukar de flesta göra. Det är ju liksom en milstolpe i livet att bli pensionär. I min släkt och bekantskapskretsen brukar det bli rejäla kalas vid 65. (Tänk dig en rejäl 50-års fest fast vid 65)

• Anonym (Tant Hedvig)

Nej det gjorde jag inte och känner inte heller till någon annan som gjort det, såvida man inte arbetar på samma arbetsplats då och är med i någon allmän insamling.
    Normalt sett brukar det vara arbetsgivaren (företaget, alt närmaste chef) samt de närmaste kollegorna. Chefen brukar ge en present från "företaget" "myndigheten" eller var man nu arbetar, medan de närmsta kollegorna ganska ofta brukar göra någon lite mindre insamling eller så till en mindre present till den som går i pension från arbetskamraterna.

Som barn kan man istället ex se till att bjuda ut sin förälder på fika eller lunch, på någon av dennes första lediga pensionsdagar för att "fira" denne lite.
    Men en present, nej det är inte vanligt. Om nu inte du misstänker att ingen på din förälders arbetsplats kommer att ge någonting alls och du då tror att din förälder kan tänkas bli ledsen, då kan det ju såklart vara omtänksamt med en liten mindre present.

• Anonym (R)
    Fiona M skrev 2019-03-27 16:24:38 följande:
    Nej, det gjorde jag inte.
    Ok.
    Anonym (Gry) skrev 2019-03-27 16:26:35 följande:
    Fira födelsedagen vid 65 brukar de flesta göra. Det är ju liksom en milstolpe i livet att bli pensionär. I min släkt och bekantskapskretsen brukar det bli rejäla kalas vid 65. (Tänk dig en rejäl 50-års fest fast vid 65)
    Personen i fråga är äldre än 65 år men pensionerar sig först nu. Det var inget speciellt firande vid 65 kanske för att det inte var pensionsdags då. Borde jag fira och köpa present?

• Fjäril kär

Vill personen BLI firad?

Du kan ju alltid komma med en blomma och köpa nån bakelse och ta en fika. Då kan du samtidigt fråga lite fint om det är något som tänker firas stort.

• Anonym (R)
    Anonym (Tant Hedvig) skrev 2019-03-27 16:30:20 följande:
    Nej det gjorde jag inte och känner inte heller till någon annan som gjort det, såvida man inte arbetar på samma arbetsplats då och är med i någon allmän insamling.
    Normalt sett brukar det vara arbetsgivaren (företaget, alt närmaste chef) samt de närmaste kollegorna. Chefen brukar ge en present från "företaget" "myndigheten" eller var man nu arbetar, medan de närmsta kollegorna ganska ofta brukar göra någon lite mindre insamling eller så till en mindre present till den som går i pension från arbetskamraterna.

Som barn kan man istället ex se till att bjuda ut sin förälder på fika eller lunch, på någon av dennes första lediga pensionsdagar för att "fira" denne lite.
    Men en present, nej det är inte vanligt. Om nu inte du misstänker att ingen på din förälders arbetsplats kommer att ge någonting alls och du då tror att din förälder kan tänkas bli ledsen, då kan det ju såklart vara omtänksamt med en liten mindre present.
    Min förälder hade ett eget företag så det finns ingen chef som gav en present och inte heller dom anställda skramlade till något.

Om inte jag uppvaktar så kommer ingen att göra det och då tycker jag lite synd om min förälder förstås.
  • Anonym (R)
    Fjäril kär skrev 2019-03-27 16:38:41 följande:
    Vill personen BLI firad?

Du kan ju alltid komma med en blomma och köpa nån bakelse och ta en fika. Då kan du samtidigt fråga lite fint om det är något som tänker firas stort.
    Vem vill inte bli uppvaktad av sina närmaste när något stort händer? Visserligen inget som har blivit uttryckt men det är inte heller något man vill be om kanske.

• Anonym (Tant Hedvig)
    Anonym (R) skrev 2019-03-27 16:40:42 följande:
    Vem vill inte bli uppvaktad av sina närmaste när något stort händer? Visserligen inget som har blivit uttryckt men det är inte heller något man vill be om kanske.
    Då tycker jag att du bjuder ut din förälder på lunch på någon restaurang och i samband med det kanske ger din present som kan vara mycket liten till kostnaden. Jag kan lova dig att det blir tusen gånger mer uppskattat av pensionären att få umgås med dig på en mysig restaurang eller ett kondis en stund, än om du bara susar förbi och dumpar en dyr kristallskål, en klocka, eller vad du nu tänkt dig.
    Människor i den åldern brukar vanligtvis redan äga det de behöver och vill, prylar är oftast inte det som uppskattas mest, utan "upplevelser" och "umgänge".

Är pensionären din mamma eller pappa?
  • Anonym (R)
    Anonym (Tant Hedvig) skrev 2019-03-27 16:54:40 följande:
    Då tycker jag att du bjuder ut din förälder på lunch på någon restaurang och i samband med det kanske ger din present som kan vara mycket liten till kostnaden. Jag kan lova dig att det blir tusen gånger mer uppskattat av pensionären att få umgås med dig på en mysig restaurang eller ett kondis en stund, än om du bara susar förbi och dumpar en dyr kristallskål, en klocka, eller vad du nu tänkt dig.
    Människor i den åldern brukar vanligtvis redan äga det de behöver och vill, prylar är oftast inte det som uppskattas mest, utan "upplevelser" och "umgänge".

Är pensionären din mamma eller pappa?
    Jag hade tänkt bjuda på middag och faktiskt köpa just en klocka. Tyst Om jag ska köpa något "billigt" istället vad skulle det kunna tänkas vara?
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (R) skrev 2019-03-27 16:57:40 följande:
    Jag hade tänkt bjuda på middag och faktiskt köpa just en klocka. Tyst Om jag ska köpa något "billigt" istället vad skulle det kunna tänkas vara?
    Jag hade nog fokuserat på något lite roligt som personen kan ägna sig åt nu när hen har betydligt mer fritid. Antingen om personen redan har en hobby, eller något nytt som du tror att personen skulle tycka vore intressant. Tycker jag skulle kännas betydligt mer personligt och roligt.
  • Anonym (A)

Det gjorde jag inte, har inte heller hört att någon har gjort det. Känner du för att göra det så ska du göra det.

• Alexi

Vi firade, Mamma bjöd på middag och vi hade blimmor eller liknande med som present!

• Anonym (Tant Hedvig)
    Anonym (R) skrev 2019-03-27 16:57:40 följande:
    Det jag menar är att gåvans pris i sig inte är det viktigaste utan att du umgås med din förälder och ger denne i så fall något som verkligen just han/hon skulle uppskatta.  Kanske är det en ny klocka? Har din förälder uttryckt att han/hon länge behövt en ny klocka? Kanske är det något gott löste, kanske är det en ny halsduk, någon annan kanske mer uppskattar ett tio-veckors stryktips och ytterligare någon skulle bli själaglad för en fotvårdsbehandling eller ett nytt hylsnyckelset.

Mitt allmänna råd är "upplevelser" eller något som du verkligen tror att din förälder skulle uppskatta, undvik klichéerna om nu inte din förälder uttryckligen sagt att hen vill ha just det.

• Anonym (R)

Det verkar vara overkill att ge en dyr present tydligen så jag får försöka hitta något hobby-aktigt istället. Jag tänkte bjuda ut på middag och förstås fira med champagne. Det kanske räcker så? Snällt att ni har svarat och kommit med förslag.

• Anonym (lll)
    Anonym (R) skrev 2019-03-27 16:21:25 följande:

Jag vet inte hur man ska göra. Bör man fira sina föräldrar och köpa en present när dom har gått i pension? Vad är lämpligt både gällande firande och presenter?

Vi gav vår mamma världens största jätteefina blomsterarrangemang med en text vi hade skrivit om hur hon nu skulle njuta av tiden och göra det hon själv väljer att göra. Hon blev väldigt glad. 
  • Anonym (om)
    Anonym (R) skrev 2019-03-27 16:39:24 följande:
    Min förälder hade ett eget företag så det finns ingen chef som gav en present och inte heller dom anställda skramlade till något.

Om inte jag uppvaktar så kommer ingen att göra det och då tycker jag lite synd om min förälder förstås.
    Om du vill uppvakta och dina föräldrar skulle bli glada av uppvaktning så är det väl inget snack! Man borde väl egentligen ta alla chanser att fira och göra andra glada om man vill, pension så väl som annat.

Mina föräldrar hade också eget företag, men de avvecklade det gradvis så jag vet inte exakt när de gick i pension. Jag har inte heller en relation med dem som inbjuder till uppvaktning. Men om jag hade det så skulle jag fira oavsett hur nån annan gör eller inte gör. Allt som förgyller livet, liksom!
  • Anonym (R)
    Anonym (om) skrev 2019-03-28 12:37:19 följande:
    Om du vill uppvakta och dina föräldrar skulle bli glada av uppvaktning så är det väl inget snack! Man borde väl egentligen ta alla chanser att fira och göra andra glada om man vill, pension så väl som annat.

Mina föräldrar hade också eget företag, men de avvecklade det gradvis så jag vet inte exakt när de gick i pension. Jag har inte heller en relation med dem som inbjuder till uppvaktning. Men om jag hade det så skulle jag fira oavsett hur nån annan gör eller inte gör. Allt som förgyller livet, liksom!
    Exakt så! Allt som förgyller livet! Jag har nu bjudit in till en fin restaurang och så ska det firas med champagne förstås. Velar om jag ska köpa klockan eller vänta tills nästa år då det är en jämn födelsedag. Annars kanske jag köper ett metspö bara.

Jag uppskattar att ni har svarat. Solig
  • Anonym (Tant Hedvig)
    Anonym (R) skrev 2019-03-28 13:59:36 följande:
    Exakt så! Allt som förgyller livet! Jag har nu bjudit in till en fin restaurang och så ska det firas med champagne förstås. Velar om jag ska köpa klockan eller vänta tills nästa år då det är en jämn födelsedag. Annars kanske jag köper ett metspö bara.

Jag uppskattar att ni har svarat. Solig
    Champagne och metspö låter underbart!! Kör på det. Jag skulle blivit jätteglad!!
Svar på tråden Köpte du present till dina föräldrar vid pension?