Inlägg från: Cartellino Rosso |Visa alla inlägg
  • Cartellino Rosso

    Födelsebevis dödsbevis

    Jag födde ett LEVANDE foster i vecka 20+4.

    Fick inget födelsebevis och inget dödsbevis för mitt barn.

    Sjukhuset menar att fostret föddes för tidigt för att födelse och dödsbevis skulle utfärdas, men jag menar att barnet ska ha rätt till födelsebevis och dödsbevis eftersom fostret kom ut med tydliga livstecken. Har sjukhuset gjort rätt?

    Fördelen med födelsebevis och dödsbevis blir att jag och min sambo kan få ut 10 dagars tillfällig föräldrapenningen. Vi blev istället sjukskrivna.

    Hur tolkar ni folkbokföringslagen?

    (Kopierat från Regeringskansliets rättsdatabaser)

    24 § Ett barns födelse ska anmälas till Skatteverket om barnet föds inom landet. Detsamma gäller om barnet föds utom landet och ska folkbokföras enligt 2 § andra stycket.

    Föds barnet på ett sjukhus eller enskilt sjukhem ska inrättningen göra anmälan. Om en barnmorska hjälper till vid födelsen i annat fall, ska hon göra födelseanmälan. Anmälan ska göras så snart som möjligt.

    I andra fall ska barnets vårdnadshavare göra anmälan inom en månad från födelsen.

    Anmälan enligt första stycket ska göras för en nyfödd, som efter födelsen andats eller visat något annat livstecken, samt dödfödd som avlidit efter utgången av tjugoandra havandeskapsveckan. Lag (2013:380).

    Hur ska jag anmäla om sjukhuset har gjort fel?

  • Svar på tråden Födelsebevis dödsbevis
  • Cartellino Rosso

    Jag har haft kontakt med en jurist ett antal dagar nu som gjort bedömningen att sjukhuset har tolkat lagtexten fel. Återkommer med fler svar.

Svar på tråden Födelsebevis dödsbevis