• Meckie

    2-5 kg blöjor för stora...

    Hej!

    Vi har en nyfödd (4 dagar) som är 53 cm och väger 3700 g.

    Då tänker man ju att alla blöjor som är för 2-5 kg bebisar ska passa, right?

    Men inte Libero Newborn 1 (2-5 kg).

    Lindningen i ljumsken/mot benen är för stor så bajset rinner ut. (när nu blöjan ska passa ett 2 kg barn, Korkat?).

    MEN Libero touch Premature <2,5 kg. Dessa blöjor Passar! (vi fick ett 24 pack på BB). Men de är svåra att få tag på i Göteborg (Mars 2019). Finns på Kronans apotek och Apoteket vid östra sjukhuset (men de är slut på alla andra apotek). Finns på webbshoppar, ofta billigare, om man har tid att vänta.

    - Frågan: Har ni också varit med om att 2-5 kg märkningen är vilseledande? (Att de inte passar)

  • Svar på tråden 2-5 kg blöjor för stora...
  • Fenugreek

    Kan du inte prova ett annat blöjmärke tex pampers eller huggies? Tyvärr passar inte alla blöjor alla bebisars ?kroppsform?.

    Tex har huggies alltid varit för små och tighta typ fast jag haft små nyfödingar 2845g,3030g och 2745g. Däremot har pampers alltid passat just mina barns kroppsform perfekt!

  • Fjäril kär

    Stirra er inte blind på antal kilon vad gäller bebis vs blöja. Titta hellre på passformen.

    Jag testade runt bland många märken och bytte märke många gånger vid tillväxt och viktökning.

    Använde både Ica, Pampers, Libero, Huggies, Willys och Coop flera gånger om.

  • jennie08

    Vi testade de flesta blöjor i olika storlekar men fick till slut bara acceptera att rinnande bebisbajs läcker lite då och då.

  • jennie08

    Måste också säga att vi till slut fastnade för Pampers baby dry. Bebisen är alltid torr om rumpan oavsett hur mycket kiss som finns i blöjan och den har bra passform som passar vår lilla kille. Men till första barnet så fungerade libero bäst.

  • Meriall

    Det beror på hur smalt barnet är. Har varit med om samma med äldre barn, att man fått ta en mindre blöja än vad kg anger. Även åt andra hållet när barnet är lite rundare. Antal kg verkar anpassat efter standardbarn där vikt och längd följs åt mer. Ni kanske har en smalis? Eller prova ett annat märke? Vissa märken läcker mer.

  • Guldbarb

    Har ni frågat efter touch prematur i butikerna? Jag har sett den i vanliga (större) matbutiker typ ica maxi i andra städer. Men de brukar inte finnas bland blöjorna utan bland våtservetterna eller andra babyprodukter.

  • GAndrea
    Fjäril kär skrev 2019-03-28 07:36:31 följande:

    PS.. om bebis bajsar mycket spelar det ingen roll vilken blöja ni har, det kommer läcka i alla fall.


    Japp! Speciellt i början när bajset bara rinner!

    Sen ska man inte stirra sig blind på vad de rekommenderar för viktklass på barnet heller.

    Vår lilla klump på 1 år har haft storlek 6, i liberos up&go 13-20 kg, i några månader. Men hon väger bara runt 10 kg... Storasystern slutade med blöja vid 20 månaders ålder och hade då stl 5....
  • Meckie

    Wow va mycket fina svar så fort :D Tack!

    Skönt att höra att jag inte e ensam om problematiken (Hade svårt att hitta trådar om dett nånstans).

    Svar 1: Ja sant, ska nog kolla storleken i stället.

    Svar 2: jag hittade ingen Pampers blöja som skulle motsvara Libero Premature 0-2,5 kg. Minsta från Pampers verkar vara No 1 som är för 2-5 kg. Men denna kanske sitter tightare runt benet.

  • Fjäril kär
    Meckie skrev 2019-03-28 09:06:22 följande:

    Wow va mycket fina svar så fort :D Tack!

    Skönt att höra att jag inte e ensam om problematiken (Hade svårt att hitta trådar om dett nånstans).

    Svar 1: Ja sant, ska nog kolla storleken i stället.

    Svar 2: jag hittade ingen Pampers blöja som skulle motsvara Libero Premature 0-2,5 kg. Minsta från Pampers verkar vara No 1 som är för 2-5 kg. Men denna kanske sitter tightare runt benet.


    Bara att testa runt. Var inställd på att du kan behöva byta märke vartefter bebis ökar i vikt och längd. Ibland är låren för tjocka för vissa blöjor och några veckor senare är magen för bred för vissa märken osv ..
  • Gurkan25

    Min stora son vägde 3450 gram och för oss passade inte libero newborn strl 1. De var för små.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • nernu

    Låter konstigt. Hur knäpper du blöjan? Det påverkar ju jättemycket hur tight det blir runt benen. Testa att sätta flärparna lite uppåt och ganska tight. Om bebisen bajsar mycket så kommer det läcka hur du än bär dig åt. Skulle snarare gissa att du behöver gå upp i storlek så att bajset får plats i blöjan.

  • Aamon

    Vi kör libero touch nr 1 2-5kg (strl större än newborn touch) på vår 53 cm/2900 gram och den sitter bra. Vanliga newborn upplevde vi som ni att de 'glappade'.

  • sysop

    Fokusera inte så mycket på vad det står, det gäller att prov det som passar just ditt barn. Storlekar och passform skiljer otroligt mycket mellan olika fabrikat och modeller, Vi fick använda prematur blöjor då vår lilla tjej var ganska petit i blöjregionen.

    Om man köper för stort är det bara att lägga undan det paketet till framtida behov, för små blir att ge till vänner och bekanta.

     

  • Physalis

    Tyckte det var en hel vetenskap att hålla på med blöjor i början. De första månaderna läckte det rätt ofta för när man väl hittat rätt märke och storlek så växte barnet snabbt och så passade det inte längre.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden 2-5 kg blöjor för stora...