Inlägg från: Spaceman |Visa alla inlägg
  • Spaceman

Vad betyder "att dejta" för dig?

För mig är "att dejta" situationen när två människor som nyss lärt känna varandra går ut på någon aktivitet tillsammans för att lära känna varandra. Detta kan pågå X antal gånger under några månader. Sedan får man avgöra om man ska bli "exklusiva" med varandra, eller bli sambos/partner/pojk-/flickvän etc.

Det är ok att dejta flera under samma period så länge alla inblandade är införstådda med det. Det eftersom man inte kan vara otrogen mot nån man "bara" dejtar. (Såvida man inte kommit överens om annat)

Men de flesta verkar anse att "jag har dejtat x i tre månader" kan likställas med att ha ett förhållande där man kan vara otrogen. Vad kallar ni då det jag beskrev i första stycket?

• Svar på tråden Vad betyder "att dejta" för dig?
  • Spaceman
    äldreochklokare skrev 2019-03-28 17:52:14 följande:

Du beskriver en amerikansk sed. Jag har aldrig någonsin tyckt att man "får" dejta flera på en gång, jag föredrar det gamla (svenska) sättet ,eller snarare, man kanske inte ska använda ordet dejta då. 

Hur går det gamla svenska sättet till?
  • Spaceman
    Smecker skrev 2019-03-28 17:45:47 följande:

Dejta betyder att ligga.

Vad betyder då att ligga? Dejtar jag varje natt i min säng menar du?
  • Spaceman
    Johan70 skrev 2019-04-03 00:33:34 följande:

Nej.

Vad kallar du det jag beskrev då? Att gå ut på aktiviteter/träffar för att lära känna denne och ta reda på om en vill ha en kärleksrelation med hen?
Svar på tråden Vad betyder "att dejta" för dig?