• VeraLi

    Mina barn trivs inte hos sin pappa

    Hur länge ska man pressa sina barn att bo hos sin pappa varannan vecka? Killarna är 13 och 11 år och vill verkligen inte bo hos sin pappa. Jag flyttade ifrån honom för tre år sedan efter många bråkiga år och killarna bodde hos mig hela det första året. Han var enormt bitter efter separationen. Sedan fick vi igång ?samarbetet? så pass att de var hos sin pappa varannan helg. I höstas övertalade pappan mig att det var dags för varannan vecka, mycket berodde på att jag började prata med honom om underhållsbidrag. Intresset och engagemanget för sina barn är svagt.

    Han har alltid haft en kall relation till dem och ett stort behov av att ha tid för sina egna intressen och behov. Han förstår inte killarnas behov av trygghet, närhet, kärlek och att man måste ge av sig själv och anstränga sig för att vinna killarnas förtroende. Han har ett hetsigt humör, blir mycket arg för småsaker och har ett lynnigt beteende som jag hade svårt att tackla som vuxen.

    Jag grubblar mycket på hur stor skada barnen tar av att bo hos honom? Att dra igång en vårdnadstvist mot honom är inget jag ser fram emot... Vi har varit hos Familjerätten på samarbetssamtal när vi skulle börja dela på umgänget men där spelar han den perfekta pappan och försöker få det till att det är jag som inte låter honom få ha killarna hos sig. Hur mycket kan man låta barn i den här åldern få bestämma om hur de vill bo?

  • Svar på tråden Mina barn trivs inte hos sin pappa
  • Svedenborg

    Förlåt att jag inte svarar på frågan, men blir nyfiken på hur du kan skaffa barn med en sån osympatisk man? Visste du inte hur han var före du skaffade barn?

  • ALM82

    Vad säger dina barn? Frågade du dom inte innan om de ville vara hos sin pappa varannan vecka?

    Om jag vore du, och om du kan prata med pappan, så skulle jag berätta hur det ligger till, "barnen trivs inte hos dig, vad kommer du att göra för att ändra på det?"

  • korngryn
    Svedenborg skrev 2019-03-29 17:31:13 följande:

    Förlåt att jag inte svarar på frågan, men blir nyfiken på hur du kan skaffa barn med en sån osympatisk man? Visste du inte hur han var före du skaffade barn?


    Har du aldrig hört talas om att folk brukar ändra sig i takt med att de blir äldre? Väldigt få 45-åringar är likadana som när de var 25. Klart TS ex inte var så osympatisk som förälder han fick barn, då skulle såklart TS inte ha skaffat barn med honom. Hur man är som förälder brukar dessutom ytterst sällan uppdagas innan man får barn, av uppenbara skäl.
  • Svedenborg
    korngryn skrev 2019-03-29 17:41:49 följande:
    Har du aldrig hört talas om att folk brukar ändra sig i takt med att de blir äldre? Väldigt få 45-åringar är likadana som när de var 25. Klart TS ex inte var så osympatisk som förälder han fick barn, då skulle såklart TS inte ha skaffat barn med honom. Hur man är som förälder brukar dessutom ytterst sällan uppdagas innan man får barn, av uppenbara skäl.
    Där tror jag faktiskt att du har fel. Det finns ju mängder av situationer, sammanhang och signaler som man kan avläsa hos sin partner före det är dags att skaffa barn.
  • äldreochklokare

    Det korta svaret är att de börjar bli så gamla att de får mer och mer bestämma själv.   Har en alldeles färsk tingsrättsdom i min närhet med just de åldrarna och där står det supertydligt att umgänget som är uppsatt BARA är om barnen vill! 

    Du kanske inte behöver dra en vårdnadstvist? Informera honom om hur barnen tänker och att de nu är så gamla att det är dags lyssna på dem. Se vad han säger då. Om han bråkar får du väl ta till advokat, men du behöver ju inte starta i den änden. 
    Nästa gång de ska till honom och inte vill, ring honom och säga att de inte kommer. 

  • äldreochklokare
    Svedenborg skrev 2019-03-29 17:47:40 följande:
    Där tror jag faktiskt att du har fel. Det finns ju mängder av situationer, sammanhang och signaler som man kan avläsa hos sin partner före det är dags att skaffa barn.
    Jag vet iaf ett fall där det verkligen inte alls gick att se innan barnen kom. När barnen kom blev pappan avundsjuk på barnen (han sa det själv) och all tid de var med sin mamma, dvs han ville vara mer med sin fru. När de försökte prata om detta bev han bara så himla arg! Till slut sa hon att hon ville skilja sig och efter det har han varit allt annat än en bra pappa till barnen 
  • legomum

    Jag hade låtit barnen bestämma om de vill bo varannan vecka hos pappan eller inte.

    Vi kämpar för att barnen ska ta ansvar och att de ska argumentera för vad de vill. Vi lär barnen att deras åsikt ska betyda något

    Men när det blir skilsmässa så räknas föräldrarnas åsikter och barnen ska alltid tyst acceptera.

    Så jag är mot strömmen helt antar jag. Räknas barnens åsikter annars så ska de räknas nu med.

  • Persikaplommon

    Låt barnen slippa honom.

    Det är barnen som har rätt till umgänge med pappan , inte tvärtom.

    Pappan borde jobba på deras relation så pojkarna vill umgås med honom istället av tvång.

  • VeraLi

    Tack för era svar och synpunkter. Jag ska absolut fråga barnen mer hur de vill ha det och våga ta striden. Tänker att nu har vi i alla fall försökt med varannan vecka och nu efter dessa månader kan ju barnen ha rätt att få säga vad de tycker. Är så himla rädd för att det ska bli en vårdnadstvist då jag vet hur hemsk han kan vara.

  • VeraLi

    Och till Svendenborg vill jag bara säga att det finns psykiska sjukdomar/personlighetsstörningar som gör att människor kan vara manipulativa, ambivilenta och svårtolkade. Du vet säkert sånt men allt är liksom inte svart eller vitt!

  • äldreochklokare
    VeraLi skrev 2019-03-29 23:13:26 följande:

    Tack för era svar och synpunkter. Jag ska absolut fråga barnen mer hur de vill ha det och våga ta striden. Tänker att nu har vi i alla fall försökt med varannan vecka och nu efter dessa månader kan ju barnen ha rätt att få säga vad de tycker. Är så himla rädd för att det ska bli en vårdnadstvist då jag vet hur hemsk han kan vara.


    Men om han är så hemsk lär det komma fram och det är ju till hans nackdel, inte din. I en vårdnadtvist är det advokaterna som ska sköta det "jobbiga". 
  • Persikaplommon
    äldreochklokare skrev 2019-03-30 10:23:13 följande:

    Men om han är så hemsk lär det komma fram och det är ju till hans nackdel, inte din. I en vårdnadtvist är det advokaterna som ska sköta det "jobbiga". 


    Eller inte.

    Min far är en manipulativ falsk och iskall skithög , men alla främlingar tycker att han är en charmig och härlig person.

    Många är duktiga på att låtsas inför främlingar men behandlar sin familj vidrigt.
  • VeraLi

    Precis så är han! Han har förmågan att verka trevlig och sympatisk om han har egen vinning av det. Sen i hemmets lugna vrå har han känslokalla och egoistiska sidor med ett hett temperament. Mycket svårt att förstå andra människors behov och känslor. Därför är det inte så lätt att ens ta hjälp av advokat, familjerätten o dylikt.

  • Persikaplommon
    VeraLi skrev 2019-03-30 12:10:56 följande:

    Precis så är han! Han har förmågan att verka trevlig och sympatisk om han har egen vinning av det. Sen i hemmets lugna vrå har han känslokalla och egoistiska sidor med ett hett temperament. Mycket svårt att förstå andra människors behov och känslor. Därför är det inte så lätt att ens ta hjälp av advokat, familjerätten o dylikt.


    Tur att dina barn är större , då är chansen större att man lyssnar på dem och att barnen slipper varannan vecka även om andra tycker att han är charmig.
  • Fliselisan
    Svedenborg skrev 2019-03-29 17:31:13 följande:

    Förlåt att jag inte svarar på frågan, men blir nyfiken på hur du kan skaffa barn med en sån osympatisk

    man? Visste du inte hur han var före du skaffade barn?


    Onödig kommentar, du visar bara brist på empati.
Svar på tråden Mina barn trivs inte hos sin pappa