Löneväxla till den ena i familjen?
Om den ena i ett sambopar (som har barn ihop) vill och kan löneväxla, borde man då samtidigt spara något åt den andre? Hur gör ni där en löneväxlar? Den andre har lön långt under gränsen där löneväxling lönar sig.
Om den ena i ett sambopar (som har barn ihop) vill och kan löneväxla, borde man då samtidigt spara något åt den andre? Hur gör ni där en löneväxlar? Den andre har lön långt under gränsen där löneväxling lönar sig.
Det beror på. Har man gemensam ekonomi, så ser man till att båda får samma chans till att pensionsspara, tycker jag.
Har man inte gemensam ekonomi då får man ta en diskussion, om det är så att den ene står tillbaka lönemässigt/deltidsarbetar till förmån för familjen, om hur den personen ska kompenseras.
Eftersom man bör ha över 42000 kr/mån kvar efter löneväxlingen är avdragen, så är det ju inte så många som har nytta av detta.
Men om man har så hög lön bör man givetvis fundera på om löneväxling är något som lockar en.'
Om man då ser detta som en minskad summa av den gemensamma inkomsten, bör man väl privatspara samma summa till den andre.
Ser man det mer som att den som har högst lön gör vad den vill med sina egna pengar, så länge en viss summa eller procent kommer till till det gemensamma, så får väl den andre också försöka spara av sina pengar som denne har över när denne satt in sin egna summa/procent till det gemensamma kontot.
Jag tycker att om man har helt gemensam ekonomi, verkar det konstigt att den ena får pengar undansatta till pensionen men ej den andre eftersom denne inte kommer att tjäna på löneväxlingen. Där ser jag det som givet att man sätter undan samma summa privatpensionsspar till den andre.
Har man separat/egen ekonomi så är det ju mer upp till var och en att försöka snåla ihop sin pension...
Vi ser till helheten. För en av oss är löneväxling så gynnsamt att det vore dumt att inte göra det medan vi sparar på "vanligt sätt" till den andre (ISK).
Vi har gemensam ekonomi.
Den som tjänar mer måsta spara mer i kronor till pension för att en viss nivå i % av sin lön i pension. Om den som tjänar mindra har gått ner i arbetstid pga barn och familj ska denne också få avsättning för pension. Inte nödvändigtvis lika mycket. Eftersom löneväxlaren bruttosparar medan den andra sparar nettopengar, går det inte att jämföra rakt av. Pensionen är viktig så det är super att diskussionen tas upp.
Tack för era svar! Jag tjänar 75000 och min sambo 35000. Båda jobbar heltid men i olika yrken. Så löneväxla lockar mig. Vet dock inte exakt vad det innebär i reda pengar. Och vad händer om jag tex dör innan pensionen. Vill ju att våra barn isåfall ska få pengarna, som ju väl skulle ske om pengarna satt på ett isk, vilket min sambos pengar isåfall skulle göra.
Tack för era svar! Jag tjänar 75000 och min sambo 35000. Båda jobbar heltid men i olika yrken. Så löneväxla lockar mig. Vet dock inte exakt vad det innebär i reda pengar. Och vad händer om jag tex dör innan pensionen. Vill ju att våra barn isåfall ska få pengarna, som ju väl skulle ske om pengarna satt på ett isk, vilket min sambos pengar isåfall skulle göra.
Jaha vad bra, det visste jag inte. Men om jag då löneväxlar säg 2000 kr i månaden, hur räknar man då ut vad som är rimligt att vi sparar till min sambo? Vet någon?
Jaha vad bra, det visste jag inte. Men om jag då löneväxlar säg 2000 kr i månaden, hur räknar man då ut vad som är rimligt att vi sparar till min sambo? Vet någon?
Tack snälla ni:)
Sambons pengar kommer också att vara värda mer när han tar ut sin pension.
Jag tjänar lite över 60 och min man lite över 30. Jag får också 2 månadslöner i bonus varje år. Jag löneväxlar 2000 i månaden + halva bonusen. Min man sparar 2000 i månaden på isk konto. Jag har efterlevande skydd med min man som förmånstagare. Vi sparar också mer på gemensamt Isk konto.
Jag tjänar lite över 60 och min man lite över 30. Jag får också 2 månadslöner i bonus varje år. Jag löneväxlar 2000 i månaden + halva bonusen. Min man sparar 2000 i månaden på isk konto. Jag har efterlevande skydd med min man som förmånstagare. Vi sparar också mer på gemensamt Isk konto.
Tack för svar! Jag funderar på om man kan löneväxla åt sin sambo också dvs att man skriver avtal att halva ens löneväxling ska tillfalla honom efter pension? Men det kanske räknas som 1a form av fiffel?