• Aleksandrajuni

    Insemination på Sahlgrenska med donerade spermier

    Hej! 

    Jag undrar om det är fler här som står i kö på Sahlgrenska för behandling med donerade spermier? Hur länge har ni stått? Är ni ensamstående eller par?

    Eller någon här som kanske har stått i kö och påbörjat sina försök eller tidigare genomgått behandling. Hur har det gått?

  • Svar på tråden Insemination på Sahlgrenska med donerade spermier
  • askyfullofstars
    Aleksandrajuni skrev 2019-03-30 20:20:45 följande:

    Hmm, ursäkta min okunskap men innebär det att du gjorde ivf eller va de insemination med stimulerad ägglossning? Jag är lite ny med allt det här...

    Jag är 25 år


    Insemination med stimulerad ägglossning. Hade säkert, med facit i handen, räckt med ovitrelle. Även om man har egen ägglossning kan det vars skönt att säkra den när man ska betala så mycket pengar för ett försök :)
  • Vissla88

    Jag och min man stod i kö i ca 2,5 år. Har gjort 2:a inseminationen nu men är helt säker på att det inte gick vägen denna gången då jag nu lagom till BIM fått mensvärk och den känns, tyvärr, som vanligt... nästa omgång kommer såklart falla mitt i påskhelgen, så är osäker på om det blir en 3:e i april. Har varit en extremt jobbig resa hit men nu håller vi alla tummar och tår för att det ska lyckas!

  • EmmyM

    Jag har stått i kö där som ensamstående i 2.5 år. Pratade med dem i höstas och då rekommenderade de mig att åka till ett annat landsting eller Danmark då de trodde att det var 2-3 år kvar. Anmälde mig till Malmö i januari och var på första möte förra veckan. Nu blev allt så verkligt och kaos i huvudet med alla förhoppningar och alla rädslor.

    Någon annan som är inne i samma process?

  • EmmyM

    Jag har stått i kö där som ensamstående i 2.5 år. Pratade med dem i höstas och då rekommenderade de mig att åka till ett annat landsting eller Danmark då de trodde att det var 2-3 år kvar. Anmälde mig till Malmö i januari och var på första möte förra veckan. Nu blev allt så verkligt och kaos i huvudet med alla förhoppningar och alla rädslor.

    Någon annan som är inne i samma process?

  • Aleksandrajuni
    Vissla88 skrev 2019-04-03 20:29:42 följande:

    Jag och min man stod i kö i ca 2,5 år. Har gjort 2:a inseminationen nu men är helt säker på att det inte gick vägen denna gången då jag nu lagom till BIM fått mensvärk och den känns, tyvärr, som vanligt... nästa omgång kommer såklart falla mitt i påskhelgen, så är osäker på om det blir en 3:e i april. Har varit en extremt jobbig resa hit men nu håller vi alla tummar och tår för att det ska lyckas!


    Vad häftigt att ni nu har kommit intill och fått börja försöka! Synd såklart att det inte ännu gett det resultat man hoppas på.. men jag håller tummarna för er att det glada beskedet kommer så snart som möjligt!

    Vi har ju stått i kö nu ca 2,5 år så det ger mig hopp att det snart är vår tur..
  • Aleksandrajuni
    EmmyM skrev 2019-04-04 07:32:53 följande:

    Jag har stått i kö där som ensamstående i 2.5 år. Pratade med dem i höstas och då rekommenderade de mig att åka till ett annat landsting eller Danmark då de trodde att det var 2-3 år kvar. Anmälde mig till Malmö i januari och var på första möte förra veckan. Nu blev allt så verkligt och kaos i huvudet med alla förhoppningar och alla rädslor.

    Någon annan som är inne i samma process?


    Oj! Vad konstigt att vi fått så olika besked. När jag ringde för ca 3 veckor sedan fick jag veta att vi kanske kan komma intill inom ett halvår om det går som planerat... jag har ju förstått det som att ensamstående och par står i samma kö.
  • Vissla88
    Aleksandrajuni skrev 2019-04-06 18:25:20 följande:

    Vad häftigt att ni nu har kommit intill och fått börja försöka! Synd såklart att det inte ännu gett det resultat man hoppas på.. men jag håller tummarna för er att det glada beskedet kommer så snart som möjligt!

    Vi har ju stått i kö nu ca 2,5 år så det ger mig hopp att det snart är vår tur..


    Håller tummarna att ni blir kallade snart då! Vi stod i kö från sept 2016 och kom på första besöket inför donation i dec-18 och sen första insemination feb-19 , så ja nästan 2,5 år. MEN nu har denna resan tagit en vändning, det blev ett positivt test i fredags kväll! Jag har haft exakt likadana smärtor denna gången som jag alltid får innan mens men det var tydligen ingen mens på G :)
  • Aleksandrajuni
    Vissla88 skrev 2019-04-07 01:19:13 följande:

    Håller tummarna att ni blir kallade snart då! Vi stod i kö från sept 2016 och kom på första besöket inför donation i dec-18 och sen första insemination feb-19 , så ja nästan 2,5 år. MEN nu har denna resan tagit en vändning, det blev ett positivt test i fredags kväll! Jag har haft exakt likadana smärtor denna gången som jag alltid får innan mens men det var tydligen ingen mens på G :)


    Wow! Stort grattis!!

    Gud vad spännande... vi ställde oss i kö i oktober 2016.. så då måste det ju vara nära nu!
  • Biet

    Tråkigt att det skall vara så lång kö till assisterad hjälp här i Sverige. Vad jag vet har nog Göteborg den längsta kötiden. Jag är man och har ändå hjälpt till för att korta kötiden via sjukvården, men även privat utanför.

    Vet inte varför fler inte väljer det alternativet när man väl har tagit beslutet än vänta kanske upp till 4 år i kö?

    Ni som läser detta, vad är det som gör att ni inte provar den privata vägen eller har ni gjort det?

    Kanske inte vet var man kan finna någon för privat hjälp eller bara inte litar på någonannan?

    Det hade varit roligt att höra, ibland undrar man som kille.

  • Aleksandrajuni
    Biet skrev 2019-04-12 06:38:14 följande:

    Tråkigt att det skall vara så lång kö till assisterad hjälp här i Sverige. Vad jag vet har nog Göteborg den längsta kötiden. Jag är man och har ändå hjälpt till för att korta kötiden via sjukvården, men även privat utanför.

    Vet inte varför fler inte väljer det alternativet när man väl har tagit beslutet än vänta kanske upp till 4 år i kö?

    Ni som läser detta, vad är det som gör att ni inte provar den privata vägen eller har ni gjort det?

    Kanske inte vet var man kan finna någon för privat hjälp eller bara inte litar på någonannan?

    Det hade varit roligt att höra, ibland undrar man som kille.


    För våran del handlar det främst om att vi är ett ungt par som inte, vad vi vet, ska ha några större problem med att få barn när vi väl kommer intill. För oss handlar det om trygghet, när det kommer till ex eventuella smittsamma sjukdomar, att donatorn inte ska kunna göra något anspråk på barnet, och att vi båda ska ses som rättsliga föräldrar till barnet direkt utan en lång process med närståendeadoption. Som sagt är det främst för trygghet kring hela processen.
Svar på tråden Insemination på Sahlgrenska med donerade spermier